J-B Pastorello’s #8: Kawasaki Ultra 300X Akropolis Jet Raid 2014 spec – Παγκόσμια Αποκλειστικότητα

J-B Pastorello’s #8: Kawasaki Ultra 300X Akropolis Jet Raid 2014 spec – Παγκόσμια Αποκλειστικότητα
Ένα γρήγορο και αξιόπιστο 310R

Η ομάδα Team Pastorello έχει στήσει ένα γρήγορο και αξιόπιστο kit για χρήση Offshore/Endurance για το νέο  310R αποδεικνύοντας ότι μπορεί να επιζήσει έπειτα από σκληρή χρήση πέντε αγωνιστικών ημερών καταπίνοντας 1155χλμ. Τελικά πόσο καλό είναι;
 

Κείμενο:Βασίλης Μωραΐτης
Test rider:
Βασίλης Μωραΐτης

Φωτ.:www.jetskiworld.gr

Τα τελευταία τρία χρόνια η ομάδα του Pastorello έχει κερδίσει περισσότερους Εθνικούς (βλέπε Γαλλία), Πανευρωπαϊκούς και Παγκόσμιους τίτλους από οποιαδήποτε άλλη ομάδα. Επίσης, είναι η μοναδική ομάδα που έχει κερδίσει σε τόσους αγώνες και με τόσα διαφορετικά set-up με Kawasaki Ultra. Για παράδειγμα στο Akropolis Jet Raid έχει κερδίσει με 260Χ, με 300Χ και με 310Χ. Ένας κινητήρας ιδιαίτερα απαιτητικός και δύσκολος στο να αποδώσει περισσότερο κάτω από αυτές τις συνθήκες ιδίως όταν είναι στο μεγαλύτερο ποσοστό του νορμάλ. Ωστόσο, η Γαλλική ομάδα έχει κάνει τη δική της Έρευνα και Εξέλιξη πάνω στο συγκεκριμένο κινητήρα με στόχο να αυξήσει την αξιοπιστία του χωρίς να υστερεί σε επιδόσεις. Στο παρελθόν είχα την τιμή να οδηγήσω τα σκάφη του Pastorello τόσο στην Ελλάδα όσο και στις ΗΠΑ κι έτσι έχω μία πλήρη εικόνα των αλλαγών που έχουν γίνει στο κάθε ένα από αυτά. Φέτος ο κινητήρας του 310 είναι πιο πολύπλοκος από ποτέ άλλοτε ιδιαίτερα η σοφιστικέ του έ του ECU με στόχο να αποφευχθούν οι βλάβες από τους τσαρλατάνους μηχανικούς που παριστάνουν τους βελτιωτές.

 

Πιο συγκεκριμένα όσοι προσπάθησαν να αποσυνδέσουν τον αισθητήρα για τα πηράκια (knock sensor) και τον κόφτη τελικής ταχύτητας από την νέα ECU κατέληξαν με σπασμένο κινητήρα. Παρόμοιο πρόβλημα είχε και η ομάδα Team Pastorello στην Havasu στον αγώνα του Mark Hahn όταν το σκάφος του πολυπρωταθλητή έμεινε έπειτα από 30μίλια. Σύμφωνα με τον αρχιμηχανικό της ομάδας Laurent Lagarde το να επέμβει κανείς στην νέα ECU αποτελεί μία πολύ ευαίσθητη χειρουργική επέμβαση που πρέπει να γίνει από κάποιον που έχει πολλές γνώσεις.

 

Οι βελτιώσεις που είναι εμφανείς στο σκάφος του Jean-Bruno είναι κι αυτές που έχουν την λιγότερη ουσία στο σύνολο ωστόσο κάνουν πιο εύκολη τη ζωή του Γάλλου στις συνθήκες της οδήγησης. Το scoop και το ride plate έχουν μείνει ανέπαφα από τον κατασκευαστή γιατί κατά την γνώμη του είναι πιο αξιόπιστα και δεν σπάνε όπως κάποια aftermarket, άλλαξαν όμως τα sponsons για λόγους ευστάθειας. Επίσης, η τουρμπίνα του κατασκευαστή παρέχει καλύτερη τελική ταχύτητα και γενικά καλύτερες επιδόσεις σύμφωνα με τον αρχιμηχανικό της ομάδας Laurent Lagarde. Στη θέση τους έχουν παραμείνει επιπλέον οι δύο κώνοι της τουρμπίνας αν και προέρχονται από άλλο μοντέλο της Kawasaki ωστόσο, προστέθηκε δεύτερη ντίζα τιμονιού για λόγους ασφαλείας. Το impeller της Kawasaki μπορεί μεν να έχει διατηρηθεί αλλά έχει αλλάξει το βήμα του.

 

Στο παρελθόν η ομάδα είχε κάνει πολύ δουλειά πάνω στην κεφαλή του Ultra για να μπορέσει να κερδίσει όσο το δυνατό περισσότερο από πλευράς απόδοσης. Φέτος, ο συγκεκριμένος κινητήρας ήταν σχεδόν νορμάλ στην κεφαλή του. Μόνη εξαίρεση αποτελούσε η δουλειά που έγινε στις έδρες των βαλβίδων και των βαλβίδων για να εφάπτονται άψογα χωρίς να υπάρχουν απώλειες, παρέχοντας καλύτερη στεγανοποίηση και καλύτερη ροή. Επιπλέον, στον κινητήρα γινόταν συχνά αλλαγές λιπαντικού 10-50 με στόχο να υπάρχει καλύτερη στεγανοποίηση κάτω από τις υψηλές θερμοκρασίες λειτουργίας του μοτέρ. Χρησιμοποιώντας το hardware και software της Innovate η ομάδα διόρθωσε την αναλογία του AFR (Air/Fuel ratio) την πρώτη ημέρα του αγώνα και το έθεσε σε τιμή χαμηλότερη από του κατασκευαστή. Η τρόμπα καυσίμου παρέμεινε ίδια εφόσον είναι ήδη αρκετά μεγάλη και προστέθηκε ένας ρυθμιζόμενος ρυθμιστής πίεσης καυσίμου. Αυτούσια παρέμειναν και τα μπεκ του ψεκασμού. Επίσης, αναβαθμίστηκε το κύκλωμα της ψύξης του μοτέρ και του ψυγείου λαδιού. Σύμφωνα με τον Laurent το νέο ψυγείου λαδιού που χρησιμοποιεί η ομάδα κατεβάζει την θερμοκρασία του λιπαντικού περίπου κατά 35ο από την θερμοκρασία του κατασκευαστή. Οι εκκεντροφόροι παρέμειναν ίδιοι ωστόσο είναι εξοπλισμένοι με μεταβλητά γρανάζια για να αλλάζει ο χρονισμός τους. Ο χρονισμός τους είχε αλλάξει εφόσον είχαν τοποθετηθεί aftermarket έμβολα με σχέση συμπίεσης 8.6:1. Λόγω αυτής της αλλαγής τοποθετήθηκε ένα κλαπέ αέρα στην εισαγωγή το οποίο άνοιγε όταν ο οδηγός άφηνε το γκάζι. Στο Akropolis Jet Raid η ομάδα χρησιμοποίησε αμόλυβδη βενζίνη 100οκτανίων.

 

Η μόνη αλλαγή που έγινε στην ECU ήταν η αποσύνδεση του ηλεκτρονικού κόφτη της τελικής ταχύτητας. Κατά τα άλλα η ομάδα χρησιμοποιούσε ένα δεύτερο ρεζερβουάρ για τις αναθυμιάσεις του λαδιού και είχε αντικαταστήσει την σκάστρα του κατασκευαστή με μία της R&D.

 

Επιπλέον, η ομάδα πραγματοποίησε κάποιες αλλαγές στο μπροστινό μέρος του σκάφους για να υπάρχει καλύτερη παροχή αέρα προς το μηχανοστάσιο. Η ηλεκτρικά τοποθετήθηκαν σε διαφορετικά μπρακέτα και ενισχύθηκε το δέσιμο του μηχανισμού του trim. Επίσης, ενισχύθηκε το εμπρός μέρος της γάστρας με ένα τεχνητό τμήμα που έχει σχεδιάσει η ομάδα του Pastorello. Η τιμονιέρα είχε αντικατασταθεί με μία της Idiartec καθώς και η μπάρα του τιμονιού αλλά παρέμεινε ίδια η μανέτα του γκαζιού της Kawasaki.

 

Οι επιδόσεις του βελτιωμένου 310R

Έχοντας οδηγήσει στο παρελθόν όλα τα σκάφη του Jean-Bruno Pastorello που έχει χρησιμοποιήσει στο Akropolis Jet Raid και δύο από αυτά που έτρεξε στο Mark Hahn είχα ένα καλό μέτρο σύγκρισης για το τί θα δω φέτος στο καινούργιο του set up. Πράγματι το φετινό του σκάφος ήταν πολύ πιο διαφορετικό.

 

Η κλιμάκωση της ισχύος του αγωνιστικού του σκάφους ήταν πολύ κοντά στα δεδομένα ενός νορμάλ Ultra 310R παρόλα αυτά ήταν ακόμη πιο γρήγορο από ένα 310R που είχε μικρές αλλαγές μέσω της χρήσης απλών bolt-on parts. Στην εκκίνηση ήταν άμεσο χωρίς καμία καθυστέρηση σχεδόν από το ρελαντί και επιτάχυνε ναι μεν γρήγορα αλλά με ομαλό ρυθμό χωρίς να το αισθάνεσαι ότι είναι τόσο καλό. Στις υψηλές στροφές η κλιμάκωση της ισχύος γινόταν πιο γραμμική και ταυτόχρονα είχε μεγαλύτερη διάρκεια, στοιχείο που το έκανε να κερδίζει στο σύνολο.

 

Στο σύνολο το συγκεκριμένο σκάφος είναι πολύ εύκολο στην οδήγησή του και έχει μόνιμα πολύ καλό πάτημα πάνω στο νερό. Με όποια ταχύτητα κι αν βαδίζεις η τουρμπίνα παραμένει σε λειτουργία, μόνιμα δαγκωμένη και ικανή στο να εκτελεί το έργο της ακόμη κι αν βαδίζεις από το ένα μπαλόνι στο άλλο. Όποιος είδε τον Pastorello στους αγώνες οβαλ ή close course μπορεί να καταλάβει για το τι ακριβώς εννοώ. Κι αυτό είναι ένα από τα πράγματα που πολύς κόσμος (βλέπε τους γρήγορους του FB) που δεν το καταλαβαίνουν. Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι ο Jean-Bruno Pastorello οδηγεί ένας τέρας απίστευτα γρήγορο στην τελική του ταχύτητα. Κι όμως αυτό δεν αληθεύει. Το μυστικό πίσω από όλες αυτές τις βελτιώσεις είναι ότι το σκάφος του Pastorello αποδίδει το ίδιο καλά σε όλη την διάρκεια ενός 40άλεπτου αγώνα ακόμη κι αν το οδηγεί στο μεγαλύτερο διάστημα αυτού με τέρμα γκάζι. Που σημαίνει ότι η θερμοκρασία του κινητήρα δεν αυξάνεται σε απαγορευτικό επίπεδο κι επιπλέον ο κινητήρας διατηρεί την καλή του απόδοση ακόμη και στον τελευταίο γύρο.

 

Το σκάφος του Pastorello άγγιξε την τελική ταχύτητα των 120χλμ./ώρα το πρωί του Σαββάτου μετρημένο με γεμάτο ρεζερβουάρ, τρεις ώρες πριν το δοκιμάσω έπειτα από το τέλος του αγώνα. Μπορεί κάποιοι να νομίζουν ότι δεν είναι αρκετά γρήγορο ωστόσο το γεγονός ότι κέρδισε τα περισσότερα σκέλη του Akrpolis Jet Raid κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες λέει πολλά. Επιπλέον, το αισθανόσουν πολύ σταθερό και προβλέψιμο στις αντιδράσεις του πράγμα που κάνει εύκολη την ζωή του αναβάτη στις συνθήκες της Offshore/Endurance οδήγησης. Η τιμονιέρα ήταν σε λογική θέση παρόλο ότι θα την περίμενε κανείς υψηλότερη μιας και ο Pastorello οδηγεί μονίμως σε όρθια θέση. Ωστόσο, όπως μας είχε πει στο παρελθόν σε ερώτησή μας είναι ότι το στυλ του μοιάζει με αυτό των αναβατών των X-2. Και ο ίδιος αγωνίζεται με X-2 στη Γαλλία.

 

Στο σύνολο η ομάδα του Pastorello έκανε μία σωστή και ολοκληρωμένη δουλειά πάνω στην νέα πλατφόρμα του 310. Ο δε Laurent μας ρώτησε πότε η R&D θα έχει διαθέσιμο το Speed-Up Module για το 310 μιας και πολλά 310 έχουν μείνει στο εξωτερικό από επεμβάσεις της... βραδιάς. Ωστόσο, έχουμε ήδη δημοσιεύσει ότι οι επιδόσεις είναι πιο αξιόπιστες να κανείς χρησιμοποιήσει εξαρχής μία επαναπρογραμματιζόμενη ECU από την R&D εφόσον κατά αυτό τον τρόπο γίνεται πιο ολοκληρωμένη η όλη επέμβαση στον χάρτη της ECU.
 

Team Pastorello’s #8: Kawasaki Ultra 310X Akropolis Jet Raid 2014 spec

Engine

Aftermarket forged pistons of 8.6:1 designed by Team Pastorello

Reshaped valve seats with different material (Copper Berilium) and aftermarket Nimonic valves (stock valve springs)
Aftermarket Fuel pressure regulator

OEM camshaft with different timing
Stock fuel pump
OEM stock injectors

Enhanced Cooling kit

Team Pastorello bigger oil cooler

Cooling System:4 Lines in from the pump
Team Pastorello inox Intercooler brackets
Team Pastorello inox pump tunnel brace

Modified OEM oil catch can

Second Oil can behind the Intercooler
R&D Intercooler blow off valve
IDIARTEC Racing water inline (4 lines in, 4 lines out) filter kit

Stock air filter without hoses
Riva exhaust hull flange

Fuel:100 octane pump gas
Electrical
OEM mapped ECU with speed governor disconnected
Team Pastorello reinforced battery case
Pump and Driveline
OEM pump with additional cooling line
OEM reduction nozzle 260

OEM 260X steering nozzle
OEM impeller repitched
Hull and Handling components

OEM intake grate modified

OEM ride plate modified

Aftermarket sponsons

Stock seat

OEM tail seat modified with air ducts underneath for the blow off valves exits

Steering system

IDIARTEC Racing steering system

One-off metal plate for GPS mounting case

Twin cable on steering system

Star Bars handlebars

ODi grips

Performance

Top speed:120+km/h on full tank (122km with less gasoline)

 

Team Pastorello personnel: Jean-Bruno Pastorello, Laurent Lagarde, Galy Gilles, Nicolas “Pepito” Puig, Eduarde Belchi, Laurent Pignac.

 

Team sponsors: Kawasaki, Isuzu, Hexis energy drink, Hydropulsion, TechOneRacing, Eight Racing (stickers), Mecadrive, BUD Racing, PJS (Performance Jet Ski – Carlier Brothers), Bouducon (apparel), Dragon (goggles), JetPilot, Star Bars, Sunway trailer, CrossCall (cell phones), Fuchs/Silcolene Oil lubricants.