J-B Pastorello’s #8: Kawasaki Ultra 300X Akropolis Jet Raid 2013 spec - World Exclusive Coming soon

J-B Pastorello’s #8 Kawasaki Ultra 300X Akropolis Jet Raid 2013 spec – Παγκόσμια Αποκλειστικότητα

 

Ο πολυπρωταθλητής

Η ομάδα του Pastorello κέρδισε τρεις χρονιές στη σειρά ίσως τον πιο δύσκολο και απαιτητικό αγώνα Offshore/Endurance έχοντας ένα νέο set-up στο Kawasaki Ultra 300X, εντελώς διαφορετικό από αυτό της περασμένης χρονιάς.

 

Κείμενο:Βασίλης Μωραϊτης

Test rider:Βασίλης Μωραϊτης

Φωτ.:www.jetskiworld.gr

 

Τα τελευταία δύο χρόνια η ομάδα του Pastorello έχει κερδίσει περισσότερους Εθνικούς (βλέπε Γαλλία), Πανευρωπαϊκούς και Παγκόσμιους τίτλους από οποιαδήποτε άλλη ομάδα. Επίσης, είναι η μοναδική ομάδα που έχει κερδίσει σε τόσους αγώνες και με τόσα διαφορετικά set-up με Kawasaki Ultra 300X. Ένας κινητήρας ιδιαίτερα απαιτητικός και δύσκολος στο να αποδώσει περισσότερο κάτω από αυτές τις συνθήκες ιδίως όταν είναι στο μεγαλύτερο ποσοστό του νορμάλ. Ωστόσο, η Γαλλική ομάδα έχει κάνει τη δική της Έρευνα και Εξέλιξη πάνω στο συγκεκριμένο κινητήρα με στόχο να αυξήσει την αξιοπιστία του χωρίς να υστερεί σε επιδόσεις. Στο παρελθόν είχα την τιμή να οδηγήσω τα σκάφη του Pastorello τόσο στην Ελλάδα όσο και στις ΗΠΑ κι έτσι έχω μία πλήρη εικόνα των αλλαγών που έχουν γίνει στο κάθε ένα από αυτά.

 

Οι βελτιώσεις που είναι εμφανείς στο σκάφος του Jean-Bruno είναι κι αυτές που έχουν την λιγότερη ουσία στο σύνολο ωστόσο κάνουν πιο εύκολη τη ζωή του Γάλλου στις συνθήκες της οδήγησης. Το scoop και το ride plate έχουν μείνει ανέπαφα από τον κατασκευαστή γιατί κατά την γνώμη του είναι πιο αξιόπιστα και δεν σπάνε όπως κάποια aftermarket, άλλαξαν όμως τα sponsons για λόγους ευστάθειας. Επίσης, η τουρμπίνα του κατασκευαστή παρέχει καλύτερη τελική ταχύτητα και γενικά καλύτερες επιδόσεις σύμφωνα με τον αρχιμηχανικό της ομάδας Laurent Lagarde. Στη θέση τους έχουν παραμείνει επιπλέον οι δύο κώνοι της τουρμπίνας ωστόσο, προστέθηκε δεύτερη ντίζα τιμονιού για λόγου ασφαλείας. Το impeller της Kawasaki μπορεί μεν να έχει διατηρηθεί αλλά έχει αλλάξει το βήμα του. Το σύστημα διεύθυνσης με λίγα λόγια η τιμονιέρα αντικαταστάθηκε με μία μασίφ αλουμινένια της Idiartec για λόγους αντοχής κι ανθεκτικότητας.

Οι βελτιώσεις που είναι εμφανείς στο σκάφος του Jean-Bruno είναι κι αυτές που έχουν την λιγότερη ουσία στο σύνολο ωστόσο κάνουν πιο εύκολη τη ζωή του Γάλλου στις συνθήκες της οδήγησης. Το scoop και το ride plate έχουν μείνει ανέπαφα από τον κατασκευαστή γιατί κατά την γνώμη του είναι πιο αξιόπιστα και δεν σπάνε όπως κάποια aftermarket, άλλαξαν όμως τα sponsons για λόγους ευστάθειας. Επίσης, η τουρμπίνα του κατασκευαστή παρέχει καλύτερη τελική ταχύτητα και γενικά καλύτερες επιδόσεις σύμφωνα με τον αρχιμηχανικό της ομάδας Laurent Lagarde. Στη θέση τους έχουν παραμείνει επιπλέον οι δύο κώνοι της τουρμπίνας αν και προέρχονται από άλλο μοντέλο της Kawasaki ωστόσο, προστέθηκε δεύτερη ντίζα τιμονιού για λόγους ασφαλείας. Το impeller της Kawasaki μπορεί μεν να έχει διατηρηθεί αλλά έχει αλλάξει το βήμα του. Η τιμονιέρα του συστήματος διεύθυνσης έχει αντικατασταθεί με μία μασίφ αλουμινένια της Idiartec η οποία είναι υψηλότερη μόλις κατά 10cm με στόχο την βελτίωση της εργονομίας του συνόλου. Η μπάρα του τιμονιού ήταν μεν aftermarket αλλά η μανέτα του γκαζιού παρέμεινε της Kawasaki.

 

Στο παρελθόν η ομάδα είχε κάνει πολύ δουλειά πάνω στην κεφαλή του Ultra για να μπορέσει να κερδίσει όσο το δυνατό περισσότερο από πλευράς απόδοσης. Φέτος, ο συγκεκριμένος κινητήρας ήταν σχεδόν νορμάλ στην κεφαλή του. Μόνη εξαίρεση αποτελούσε η δουλειά που έγινε στις έδρες των βαλβίδων και των βαλβίδων για να εφάπτονται άψογα χωρίς να υπάρχουν απώλειες, παρέχοντας καλύτερη στεγανοποίηση και καλύτερη ροή. Επιπλέον, στον κινητήρα γινόταν συχνά αλλαγές λιπαντικού (100% συνθετικό) 10-50 της με στόχο να υπάρχει καλύτερη στεγανοποίηση κάτω από τις υψηλές θερμοκρασίες λειτουργίας του μοτέρ. Χρησιμοποιώντας το hardware και software της Innovate η ομάδα διόρθωσε την αναλογία του AFR (Air/Fuel ratio) την πρώτη ημέρα του αγώνα και το έθεσε σε τιμή χαμηλότερη από του κατασκευαστή. Η τρόμπα καυσίμου αντικαταστάθηκε με μία μεγαλύτερη και προστέθηκε ένας ρυθμιζόμενος ρυθμιστής πίεσης καυσίμου. Αυτούσια παρέμειναν και τα μπεκ του ψεκασμού. Επίσης, αναβαθμίστηκε το κύκλωμα της ψύξης του μοτέρ και του ψυγείου λαδιού. Σύμφωνα με τον Laurent το νέο ψυγείου λαδιού που χρησιμοποιεί η ομάδα κατεβάζει την θερμοκρασία του λιπαντικού περίπου κατά 35ο από την θερμοκρασία του κατασκευαστή. Στην κεφαλή δεν είχαν τοποθετηθεί οι νέοι εκκεντροφόροι που είχε η ομάδα ήδη στα χέρια της ούτε τα έμβολα με σχέση συμπίεσης 8.5:1. Το μοτέρ φορούσε έμβολα με σχέση συμπίεσης 8.8:1 και τους ίδιους εκκεντροφόρους με αυτούς που είχαν χρησιμοποιηθεί στον αγώνα του Mark Hahn πριν από μερικούς μήνες στην Havasu. Ωστόσο στην Ελλάδα χρησιμοποιήθηκε βενζίνη 100οκτανίων και όχι MS109 που είχε χρησιμοποιηθεί στις ΗΠΑ.

 

Η ομάδα του Pastorello φόρεσε την τροχαλία (του Supercharger) του κατασκευαστή για αυτό τον αγώνα και όχι την σπέσιαλ διαφορετικής διαμέτρου που χρησιμοποιούσε στο Mark Hahn μαζί με την ειδικά σεταρισμένη ECU. Η μόνη αλλαγή που έγινε στην ECU ήταν η αποσύνδεση του ηλεκτρονικού κόφτη της τελικής ταχύτητας και φυσικά κάποιες μικρές αλλά ουσιούδεις αλλαγές στο ρύθμιση των μειγμάτων. Κατά τα άλλα η ομάδα χρησιμοποιούσε ένα δεύτερο ρεζερβουάρ για τις αναθυμιάσεις του λαδιού και είχε αντικαταστήσει την σκάστρα του κατασκευαστή με μία της R&D. Επιπλέον, είχε τροποποιήσει τα σωληνάκια από τις σκάστρες και ήταν τοποθετημένα κάτω από το aftermarket σελάκι.

 

Επιπλέον, η ομάδα πραγματοποίησε κάποιες αλλαγές στο μπροστινό μέρος του σκάφους για να υπάρχει καλύτερη παροχή αέρα προς το μηχανοστάσιο. Η σέλα του κατασκευαστή έφερε ένα μικρό tie-rap στο κλείστρο για να μπορεί να την ανοίγει εύκολα ο Γάλλος αναβάτης σε περίπτωση ανάγκης.

 

Τι λέει το νέο πακέτο του 300Χ;

Έχοντας οδηγήσει στο παρελθόν όλα τα σκάφη του Jean-Bruno Pastorello που έχει χρησιμοποιήσει στο Akropolis Jet Raid (κοινώς ένα 260Χ κι ένα 300Χ) και δύο από αυτά που έτρεξε στο Mark Hahn είχα ένα καλό μέτρο σύγκρισης για το τί θα δω φέτος στο καινούργιο του set up. Πράγματι το φετινό του σκάφος ήταν πολύ πιο διαφορετικό από τα προηγούμενα των δύο ετών.

 

Η κλιμάκωση της ισχύος του αγωνιστικού του σκάφους ήταν πολύ κοντά στα δεδομένα ενός νορμάλ 300Χ παρόλα αυτά ήταν ακόμη πιο γρήγορο από ένα 310Χ που είχε μικρές αλλαγές μέσω της χρήσης απλών bolt-on parts. Στην εκκίνηση ήταν άμεσο χωρίς καμία καθυστέρηση σχεδόν από το ρελαντί και επιτάχυνε ναι μεν γρήγορα αλλά με ομαλό ρυθμό χωρίς να το αισθάνεσαι ότι είναι τόσο καλό. Στις υψηλές στροφές η κλιμάκωση της ισχύος γινόταν πιο γραμμική και ταυτόχρονα είχε μεγαλύτερη διάρκεια, στοιχείο που το έκανε να κερδίζει στο σύνολο.

 

Στο σύνολο το συγκεκριμένο σκάφος είναι πολύ εύκολο στην οδήγησή του και έχει μόνιμα πολύ καλό πάτημα πάνω στο νερό. Με όποια ταχύτητα κι αν βαδίζεις η τουρμπίνα παραμένει σε λειτουργία, μόνιμα δαγκωμένη και ικανή στο να εκτελεί το έργο της ακόμη κι αν βαδίζεις από το ένα μπαλόνι στο άλλο. Όποιος είδε τον Pastorello στους αγώνες οβαλ ή close course μπορεί να καταλάβει για το τι ακριβώς εννοώ. Κι αυτό είναι ένα από τα πράγματα που πολύς κόσμος (βλέπε τους γρήγορους του FB) που δεν το καταλαβαίνουν. Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι ο Jean-Bruno Pastorello οδηγεί ένας τέρας απίστευτα γρήγορο στην τελική του ταχύτητα. Κι όμως αυτό δεν αληθεύει. Το μυστικό πίσω από όλες αυτές τις βελτιώσεις είναι ότι το σκάφος του Pastorello αποδίδει το ίδιο καλά σε όλη την διάρκεια ενός 40άλεπτου αγώνα ακόμη κι αν το οδηγεί στο μεγαλύτερο διάστημα αυτού με τέρμα γκάζι. Που σημαίνει ότι η θερμοκρασία του κινητήρα δεν αυξάνεται σε απαγορευτικό επίπεδο κι επιπλέον ο κινητήρας διατηρεί την καλή του απόδοση ακόμη και στον τελευταίο γύρο.

 

Το σκάφος του Pastorello άγγιξε την τελική ταχύτητα των 119χλμ./ώρα το πρωί του Σαββάτου μετρημένο με γεμάτο ρεζερβουάρ, τρεις ώρες πριν το δοκιμάσω έπειτα από το τέλος του αγώνα. Μπορεί κάποιοι να νομίζουν ότι δεν είναι αρκετά γρήγορο ωστόσο το γεγονός ότι κέρδισε τα περισσότερα σκέλη του Akropolis Jet Raid χωρίς να εμφανίσει καμία βλάβη αυτό και μόνο λέει πολλά. Η θερμοκρασία λειτουργίας του κινητήρα κυμαινόταν μόνιμα κάτω από τα νούμερα του κατασκευαστή γεγονός που έπαιξε σημαντικό ρόλο στις επιδόσεις και την αξιοπιστία του συνόλου. Επιπλέον, το σκάφος ήταν πολύ σταθερό γεγονός που έκανε εύκολη την ζωή του Pastorello χωρίς να τον κουράζει περισσότερο κατά την διάρκεια του αγώνα.

 

Το σύστημα διεύθυνσης ήταν πολύ ακριβές και καθόλου απότομο ή επιθετικό όπως είχαμε δεί πριν από δύο χρόνια, παρόλο ότι χρησιμοποιούσε διπλή ντίζα στην τιμονιέρα. Έδινες εντολή στην μπάρα του τιμονιού και η γάστρα υπάκουε άμεσα με ελαφρώς πιο σφιχτή αίσθηση. Στο σύνολο το σκάφος μπορούσε να κινηθεί εύκολα ακόμη και σε κλειστή πίστα χάρη στο set up της τουρμπίνας και του συστήματος διεύθυνσης. Η υψηλότερη τιμονιέρα ήταν σαφώς πιο βολική τις ώρες που οδηγούσες όρθιος παρά όταν το πλασάριζες ανάμεσα στα μπαλόνια.

 

Στο σύνολο η ομάδα του Pastorello έκανε μία σωστή και ολοκληρωμένη δουλειά πάνω στον αναβαθμισμένο κινητήρα του 300Χ. Δεν χωράει καμία αμφιβολία το γεγονός ότι έχει την εμπειρία που χρειάζεται για να κερδίζει κανείς με ταχύτητα και αξιοπιστία του αγώνες. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι έδωσε ήδη δύο διεθνείς νίκες στην Kawasaki.

Ο συγκεκριμένος κινητήρας που χρησιμοποιούσε η ομάδα ήταν σχετικά φρέσκος ωστόσο, θα αλλαχτεί έπειτα από 30 ώρες αγωνιστικής χρήσης. Η αξιοπιστία που έχει επιτευχθεί στην ομάδα του
Pastorello έχει ελκύσει την προσοχή των Γιαπωνέζων από το KHI και υπάρχει συχνή επικοινωνία μαζί τους σε πολλά τεχνικά θέματα. Ας μην ξεχνάμε λοιπόν ότι η Γαλλική ομάδα έχει ανεβάσει το επίπεδο της αξιοπιστίας στην λειτουργία του Supercharged κινητήρα της Kawasaki
γεγονός που δεν έχει επιτύχει καμία άλλη αγωνιστική ομάδα σε τόσες επιτυχίες.  

Team Pastorellos #8: Kawasaki Ultra 300X Akropolis Jet Raid 2013 spec

Engine

Aftermarket forged pistons of 8.5:1 designed by Team Pastorello

Reshaped valve seats and OEM valves (stock valve springs)
Aftermarket Fuel pressure regulator
Bigger fuel pump
OEM stock injectors

Enhanced Cooling kit

Team Pastorello bigger oil cooler

4 Lines in from the pump
Team Pastorello inox Intercooler brackets
Team Pastorello inox pump tunnel brace

Modified OEM oil catch can

Second Oil can behind the Intercooler
R&D Intercooler blow off valve
IDIARTEC Racing water inline (4 lines in, 4 lines out) filter kit

Stock air filter without hoses
Riva exhaust hull flange

Fuel: 100 octane pump gas
Electrical
Specifically mapped OEM ECU with speed governor disconnected
Team Pastorello reinforced battery case
Pump and Driveline
OEM pump with additional cooling line
OEM reduction nozzle

OEM 260X steering nozzle
OEM impeller repitched
Hull and Handling components

OEM intake grate modified

OEM ride plate modified

Aftermarket sponsons

Stock seat

Aftermarket tail seat with air ducts underneath for blow off valves

Steering system

IDIARTEC Racing steering system

One-off metal plate for GPS mounting case

Twin cable on steering system

Star Bars handlebars

ODi grips

Performance

Top speed:119+km/h on Friday on GPS.

 

Team Pastorello personnel: Jean-Bruno Pastorello, Laurent Lagarde, Galy Gilles, Nicolas “Pepito” Puig, Eduarde Belchi, Laurent Pignac.

 

Team sponsors: Kawasaki, Isuzu, Hexis energy drink, Mecadrive, BUD Racing, PJS (Performance Jet Ski – Carlier Brothers), Bouducon, Dragon, JetPilot, Star Bars, Sunway trailer, CrossCall, InterOil lubricants, Idiartech, Sun way.

 

 


Το νέο set up του μοτέρ του 2013.

Πρώτη φορά με δύο oil catch ρεζερβουάρ.

Pastorello Competition ρυθμιστής πίεσης καυσίμου.

Αναβαθμισμένη η τουρμπίνα.

Η κοντή τιμονιέρα της Idiartec.

To aftermarket σελάκι.