Vintage Jet Ski Museum 2011 - Παγκόσμια Αποκλειστικότητα

Vintage Jet Ski Museum

Για δεύτερη φορά στη σειρά και λόγω της 30ης επετείου των Τελικών του Παγκοσμίου της IJSBA στήθηκε ένα μουσείο ιστορικών Jet Ski στο περίπτερο της Jettrim στην φημισμένη Performance Alley.

 

Κείμενο: Βασίλης Μωραϊτης

Φωτ.:www.jetskiworld.gr

 

Είναι γεγονός ότι πολλοί από τους αγωνιζόμενους του Παγκοσμίου και τους καθημερινούς αναβάτες των σύγχρονων personal watercraft δεν γνωρίζουν σχεδόν τίποτα από την “μικρή” και σύντομη ιστορία του σπορ. Είναι πιθανόν να μην τους έχει δημιουργηθεί ποτέ το ενδιαφέρον στο να ζητήσουν τις ρίζες αυτού του σπορ παρόλο ότι σήμερα οδηγούν υπερσύγχρονα και ισχυρά σκάφη αγγίζοντας ταχύτητες των 90+mph. Την αρχική ιδέα για την δημιουργία αυτού του ξεχωριστού περιπτέρου στον χώρο των καταστημάτων στις εγκαταστάσεις διεξαγωγής των Τελικών του Παγκοσμίου είχαν δύο άνθρωποι, ο Ty McFarland (vintage freestyle racer) και ο Gary Hart (ιδιοκτήτης της Jettrim). Περισσότερα από 30 σκάφη μαζεύτηκαν σε αυτή την δεύτερη τους προσπάθεια, από τις δεκαετίες του ’60, του ’70 και του ’80 που ήταν συντηρημένα σε πραγματικά άψογη κατάσταση.

 

 Σύμφωνα με τον Ty McFarland πίσω από την ιδέα αυτής της προσπάθειας κρύβονται σοβαρά επιχειρήματα πέρα από την ιστορία των personal watercraft. Το πρώτο είναι ότι δεν χρειάζεται κανείς να ξοδέψει περισσότερα από 8.000 δολάρια για να κάνει την είσοδό του στο σπορ την στιγμή που μπορεί να βρει με 500 δολάρια ένα παλιό αλλά σε καλή κατάσταση jet ski και να κάνει το κέφι του, μαθαίνοντας το σπορ και φυσικά να μπει μελλοντικά στους αγώνες. Επίσης, οι λάτρες του σπορ θα διαπιστώσουν πόσο καλύτερη ήταν η ποιότητα κατασκευής των παλιών jet ski σε σύγκριση με τα τωρινά βλέποντας και μόνο το μηχανοστάσιο αυτών των σκαφών καθώς και την ποιότητα του fiberglass. Επιπλέον, ο Gary Hart συμπλήρωσε ότι εκεί έξω βρίσκονται πολλά παλιά jet ski στα χέρια συλλεκτών, ή ανθρώπων που αγαπούν το σπορ και αν η IJSBA είχε στηρίξει περισσότερο αυτή την ιδέα το μουσείο θα ήταν ακόμη μεγαλύτερο και πιο πλήρες.

 

Πάνω σε αυτό το θέμα ο McFarland έκανε την πιο καλή δήλωση “Πιστεύω ότι ο καθένας έρχεται στους Τελικούς του Παγκοσμίου ασχέτως τον κατασκευαστή που υποστηρίζει ή το κόστος των jet ski που οδηγούν ή θαυμάζουν. Είναι το πάθος γι’αυτό το σπορ που μας ενώνει και αυτό δείχνουμε σε αυτό το περίπτερο”. Κάποιος από τους αληθινούς λάτρες του σπορ δήλωσε “Προσωπικά πιστεύω ότι όλοι έρχονται στους Τελικούς του Παγκοσμίου γιατί έχουν πραγματικό πάθος για το σπορ ανεξαρτήτου κατασκευαστή και το κόστος που έχουν τα σκάφη. Αυτό το πάθος είναι που μας ενώνει και αυτό δείχνουμε σε αυτό το μουσείο.” Ο Gary Hart και ο Ty McFarland ανάφεραν ότι είναι σημαντικό το γεγονός να διατηρείται ζωντανή η ιστορία του σπορ. “Πολλά από αυτά τα παιδιά έχουν κερδίσει παγκόσμιο τίτλο και δεν γνωρίζουν τι είναι τα όρθια. Το μόνο που βλέπουν πλέον στις βιτρίνες και τις εκθέσεις είναι πανάκριβα, βαριά Runabout.”

 

Πολλά και σημαντικά πρόσωπα και προσωπικότητες πέρασαν φέτος από το Vintage Jet Ski Museum. Ανάμεσά τους οι θρυλικοί αναβάτες ChrisThe FishFischetti, ScottHollywoodWatkins, JeffThe JammerJacobs καθώς και ο γιος του εφευρέτη των Jet Ski o Clayton Jacobson III. Είχα την τιμή να συζητήσω με τον Jacobson και να πληροφορηθώ πολλά και συγκλονιστικά γεγονότα για τις ρίζες του σπορ και των αγώνων. “Όλοι οι αναβάτες στηριζόταν στα γόνατά τους όταν έτρεχαν με τα όρθια στα τέλη της δεκαετίας του ’70. Όταν ξεκίνησα τους αγώνες το ’78, στήθηκα στην εκκίνηση και έπειτα σηκώθηκα κανονικά όρθιος, έστριψα ταχύτερα στο πρώτο μπαλόνι, εξαφανίστηκα και κέρδισα το αγώνα. Στον τερματισμό ανακάλυψα ότι με είχαν ακυρώσει και μάλιστα πίσω από αυτή την απόφαση της διοργανώτριας αρχής ήταν η ίδια η Kawasaki... Και από τότε άρχισε ο πόλεμος.” δήλωσε ο Jacobson.”

 

Επιπλέον είχα την μοναδική ευκαιρία να συζητήσω με τον Ty McFarland με στόχο να βρω τί κρύβεται πίσω από το πάθος της συλλογής αυτών των παλιών jet ski. Σύμφωνα με τον Ty το πιο πολύτιμο Jet Ski σε αυτό το μουσείο είναι το θρυλικό JS550 της PJS με το οποίο αγωνιζόταν ο Jeff Jacobs. Παρόλο ότι διατηρεί σε μεγάλο ποσοστό τα εργοστασιακά αξεσουάρ του κάποια πολύ σπάνια αφαιρέθηκαν όταν πουλήθηκε όπως η σπέσιαλ τουρμπίνα της Skat-Trak που ήταν μυστική η κατασκευή της. Το σκάφος που δυσκολεύτηκε να βρει ο ίδιος ήταν ο μωβ/κόκκινο Freestyle JS550 του Scott Watkins και του πήρε ένα ολόκληρο χρόνο για να επαναφέρει σε άριστο βαθμό την βαφή του. Αποτελεί το πρώτο πραγματικό σκάφος του Freestyle που φτιάχτηκε ποτέ. Σημειωτέων δε ότι υπάρχουν πολλά από τα αυθεντικά ανταλλακτικά των κατασκευαστών που δεν υπάρχουν πια σε διαθεσιμότητα όπως τα ρεζερβουάρ των JS550 που δεν διαθέτει πλέον η Kawasaki. Φέτος, υπήρχαν στο μουσείο δύο από τα παλαιότερα Kawasaki το 3ο και το 11ο παραγωγής του 1973.

 

Christy Carlsons JS 440 Superstock

Πρόκειται για ένα ξεχωριστό JS 440 που βρισκόταν για πολύ καιρό στο γραφείο εργασίας του Bill Chapin της R&D. Έχει κερδίσει αμέτρητους αγώνες στα χέρια της Carlson και αποτελεί ένα προσεγμένο 440 Superstock. Στο παρελθόν έχουμε δημοσιεύσει το συγκεκριμένο σκάφος στην ενότητα Features περιγράφοντας την πλήρη λίστα των μετατροπών και των αξεσουάρ που διαθέτει.  

 

JeffJammerJacobs PJS 550 1991

Το συγκεκριμένο σκάφος δεν είναι ένα απλό JS 550 αλλά το θρυλικό 550 του 10 φορές Παγκόσμιου Πρωταθλητή JeffJammerJacobs που ήταν προετοιμασμένο από την εκπληκτική PJS και είχε ψεκασμό το 1991. Εκείνη την εποχή η τελική του ταχύτητα άγγιζε το ασύλληπτο νούμερο των 57,9mph την στιγμή που ο ανταγωνισμός δεν έβλεπε περισσότερο από 52mph. Ο χαρισματικός Jeff Jacobs είχε κυριολεκτικά ξεπουπουλιάσει τον ανταγωνισμό ακόμη και όταν ήρθαν στα αγωνιστικά τα ισχυρότερα SX750.

 

Victor Sheldon’s Butch 550

Ο VictorThe SlasherSheldon ήταν ένας από τους πιο ταλαντούχους αναβάτες του σπορ που κέρδισε αρκετά Εθνικά και Παγκόσμια Πρωταθλήματα, έχοντας οδηγήσει για την Kawasaki, την Yamaha και την Polaris. Επιπλέον, είχε πολύ καλές σχέσεις με τα media και την σκηνή του ΜΧ. Πλέον το θρυλικό του JS550 της Butch ανήκει στον Gary Hart της Jettrim.

 

ScottHollywoodWatkinsFreestyle crafts

Ο λόγος γίνεται για έναν από τους αναβάτες που ηγήθηκε στην ιστορία του Freestyle και έγραψε την δική του ιστορία στους πρωτοπόρους των jet ski. Πλέον εργάζεται για λογαριασμό της Yamaha Corporation USA στο τμήμα των personal watercraft. Είχε καθιερώσει τις δικές του φιγούρες στο Freestyle ωστόσο, τον έχουμε δει να συμμετέχει και στο παράλληλο slalom πλάι στον Jeff Jacobs. Στο μουσείο υπήρχαν δύο από τα θρυλικά σκάφη του καθώς επίσης και ένα από παλιά του σωσίβια.

 

PJS 550 VHP

Το συγκεκριμένο μοντέλο δεν πρόλαβε να δει το φως της δημοσιότητας μιας και όταν κατασκευάστηκε η εταιρεία PJS έβαλε λουκέτο κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ’90. Το συγκεκριμένο ήταν εφοδιασμένο με μοτέρ της PJS, διπλά καρμπιρατέρ και reed στην εισαγωγή, και με πολύ σπέσιαλ καπάκι όπως των αγωνιστικών PJS.

 

Η γωνιά του Εφευρέτη

Την παράσταση έκλεψε ένα από τα λίγα χειροποίητα σκάφη που είχε φτιάξει ο εφευρέτης του Jet Ski, ο Clayton Jacobson. Πραγματικά αποτελούσε ένα ξεχωριστό στολίδι που λίγοι γνώριζαν την ανεκτίμητη αξία του. Αν το καλοσκεφτεί κανείς από αυτό το σκάφος ξεκίνησε όλα, όλα όσα αφορούν αυτό το σπορ και μακάρι να δούμε στο μέλλον και κάποια άλλα από πρώτα χειροποίητα σκάφη του.

 

Kawasaki retro jet ski

Κανείς δεν θα το φανταζόταν ότι ένα από τα παλιά Kawasaki JS400 του ’76 θα βρισκόταν στο συγκεκριμένο χώρο. Το συγκεκριμένο ανήκε στον Ty McFarland και ήταν αναπαλαιωμένο σε άριστη κατάσταση. Επιπλέον, είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε ένα από τα πρώτα κομμάτια του 1973, ένα JS400 που όμοιό του είχαμε δει μόνο στην έδρα της Kawasaki στην Καλιφόρνια κατά την επίσκεψη μας το 2003. Επιπλέον, υπήρχαν αρκετά Kawasaki JS550 βελτιωμένα με αξεσουάρ της West Coast και της PJS.

 

Jettrims custom corner

Ο ιδιοκτήτης της Jettrim, Gary Hart αποτελεί έναν από τον νοσταλγούς του παρελθόντος και τους αληθινούς λατρες του σπορ. Στο μουσείο είχε φέρει και κάποια από τα δικά του συλλεκτικά Jet Ski. Ένα από τα 440 ήταν εφοδιασμένο με κινητήρα από JS550 βελτιωμένο από τον Bill Chapin, είχε καπάκι Dickinson (PJS), φορούσε πολλά αξεσουάρ της Jettrim και φυσικά κέρδιζε τις εντυπώσεις με την σπέσιαλ βαφή του.