FORCE IP5 - Παγκόσμια Αποκλειστικότητα

FORCE IP5

Μία ολοκαίνουργια γάστρα – Παγκόσμια Αποκλειστικότητα
Ο Γάλλος αρχιμηχανικός και
team manager, Pascal Barriac συνεργάστηκε με τον Ρώσο Παγκόσμιο Πρωταθλητή του Freestyle, Ivan Potanin σε ένα καινούργιο εγχείρημα, την κατασκευή μίας γάστρας που θα ανεβάσει το σπορ σε άλλο επίπεδο.

 

Κείμενο:Βασίλης Μωραΐτης

Test rider:Ivan Potanin, Βασίλης Μωραΐτης

Φωτ.:www.jetskiworld.gr

 

Στην σκηνή των personal watercraft το Freestyle αποτελεί από μόνο του ένα ξεχωριστό σπορ που αναμφισβήτητα έχει πάρει άλλη τροπή τα τελευταία χρόνια. Αιτία αυτής της αλλαγής δεν είναι άλλη από την εμφάνιση νέων επαναστατικών γαστρών που επέτρεψαν στους Pro αναβάτες να ξεφύγουν σε άλλο επίπεδο με τις εντυπωσιακές τους φιγούρες. Πολλά από αυτά τα τρυκ, τις φιγούρες ή ο συνδυασμός αυτών σε μία χορογραφία δεν θα ήταν δυνατό να πραγματοποιηθούν με τις γάστρες του Freestyle της προηγούμενης γενιάς. Τις γάστρες που στην ουσία αποτελούσαν βελτίωση ή ελαφρές κατασκευές των γαστρών του SuperJet της Yamaha.

 

Ο Pascal Barriac δεν είναι γνωστός μόνο ως team manager (JFC Team) αλλά και ως άριστος μηχανικός/βελτιωτής και ως προπονητής. Η έδρα του είναι στη νότια Γαλλία και έχει συνεργαστεί με πολλούς αναβάτες διεθνούς φήμης όπως τον Nicolas Rius, τον Steven Dauliach, τον Michael Poret, τον Jean-Baptiste Botti και πολλούς άλλους. Έπειτα από πολυετή συνεργασία με την Kawasaki ως οδηγός και ως team manager άρχισε να εργάζεται σε ένα ξεχωριστό project, την κατασκευή ενός πρωτότυπου σκάφους Freestyle, αρχικά με τον βραζιλιάνο Alessander Lenzi, βοηθώντας τον μάλιστα να κερδίσει τον τίτλο στους Τελικούς του Παγκοσμίου το 2009. Έκτοτε σύναψη στενή συνεργασία με τον Ρώσο πρωταθλητή του Freestyle Ivan Potanin. Έναν αθλητή με μοναδικό πάθος για το σπορ του jet ski που ξεκίνησε την εκμάθησή του σε ηλικία μόλις 8 ετών, με δάσκαλο τον Καναδό πολυπρωταθλητή Rick Roy. Από τα χέρια του Ρώσου αθλητή έχουν περάσει πολλά σκάφη και όλα τους ήταν μοναδικά, από τα σπέσιαλ σκάφη του Rick Roy (βελτιωμένες γάστρες Yamaha), και το ΕΜΕ1000, μέχρι την πρόσφατη γάστρα Lenzi, κ.λ.π. Ωστόσο, η συνεργασία του με τον Barriac δεν αποσκοπεί στο να πουλήσουν μελλοντικά κάποιες γάστρες αλλά να φτιάξουν ένα σκάφος για να ανεβάσει τον σπορ του Freestyle ένα σκαλί (ή περισσότερα) πιο πάνω από το τωρινό επίπεδο.

 

Ο Ivan και ο Pascal επισκέφτηκαν την Ελλάδα στο πλαίσιο μυστικών δοκιμών ενός νέου σκάφους, στην ουσία μιας νέας γάστρας που έχουν κατασκευάσει μαζί. Το Force IP5 αποτελεί κάτι το ξεχωριστό, είναι ένα εγχείρημα που ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια και πέρυσι κέρδισε τον πρώτο του Παγκόσμιο τίτλο. Ωστόσο, το project δεν έχει ολοκληρωθεί μιας και το εκπληκτικό δίδυμο Pascal-Ivan έχουν αρκετές ιδέες για το μέλλον. Γνωρίζοντας τους λόγο της επίσκεψης τους στην Ελλάδα συναντηθήκαμε στα μέσα Αυγούστου όχι μόνο για να δούμε και να μάθουμε με κάθε λεπτομέρεια ότι αφορά το FORCE IP5 αλλά επιπλέον να κάνουμε μία σύντομη δοκιμή του μοναδικού αυτού σκάφους.

 

Force IP5

Αναμφισβήτητα το IP5 είναι ένα σκάφος με ξεχωριστή ταυτότητα όσον αφορά τη σχεδίασή, την μοναδικότητα και την αισθητική. Η γάστρα είναι κοντή, πιο κοντή από οποιαδήποτε άλλη γάστρα επιπέδου Pro που έχουμε δοκιμάσει όπως του Lenzi (που έχει σχεδιάσει ο Pascal), την Trinity, και την Rickter XF-S. Γνωρίζοντας τις διαστάσεις αυτών των σκαφών ο Pascal μας βεβαίωσε το πόσο πιο κοντό είναι το IP5 χωρίς φυσικά να επιθυμεί την δημοσίευση των νούμερων του. Το σχήμα της θα έλεγα ότι έχει μοιάζει σε μεγάλο βαθμό στο εμπρός τμήμα της με την γάστρα του Kawasaki SXi 750 Pro, ωστόσο έχει μεγαλύτερο φάρδος, ενώ το πίσω μέρος της φέρει μεγάλες ομοιότητες με του Kawasaki SX-R, έχοντας βαθιά κανάλια χωρίς όμως να είναι τόσο στενή όσο του Malone. Το σημαντικότερο γεγονός όσων αφορά την κατασκευή της γάστρας είναι ότι το original μοντέλο σε κλίμακα 1:1 μετρήθηκε σε μηχάνημα CNC για να διασφαλιστεί η απόλυτη συμμετρία και ακρίβεια στις διαστάσεις του. Ο Pascal αναφέρθηκε ιδιαίτερα πάνω σε αυτή την διαδικασία και στο πόσο σημαντική είναι για να φτιάξει κανείς μία απόλυτα συμμετρική γάστρα. Το ολικό βάρος διατηρήθηκε σε πολύ χαμηλό επίπεδο και πράγματι έμεινα με το στόμα ανοιχτό όταν το πήραμε οι δυο μας στα χέρια. Η γάστρα είναι εξολοκλήρου κατασκευασμένη από carbon ενώ το καπάκι είναι από carbon/kevlar και είναι κυριολεκτικά σαν φλοίδα. Από carbon ήταν κατασκευασμένη και η βάση του κινητήρα καθώς επίσης και πολλά μπρακέτα στο εσωτερικό του μηχανοστασίου. Δένει με το deck μέσω ταχυσυνδέσμων και ασφαλίζει ερμητικά. Αέρας εισέρχεται στο μηχανοστάσιο μέσω ενός μεγάλου αεραγωγού που περνάει στο εσωτερικό του βραχίονα του τιμονιού.

 

Μεγάλη σε διαστάσεις είναι η εισαγωγή (της γάστρας) της τουρμπίνας και αυτό για να παρέχει την κατάλληλη ποσότητα νερού που χρειάζονται οι μεγάλες σε διάμετρο τουρμπίνες που χρησιμοποιεί ο Pascal. Χρησιμοποιεί τρεις διαφορετικές διαστάσεις τουρμπίνας που είναι κατασκευασμένη από τιτάνιο καθώς επίσης και το impeller. Εκεί να δει κανείς την μαστοριά που έχει πέσει. Δυστυχώς δεν έχουμε την άδεια να δημοσιεύσουμε τις φωτογραφίες μιας και είναι απόρρητες σε αυτό το στάδιο. Την ημέρα της δοκιμής ο Ivan χρησιμοποιούσε ένα ανοξείδωτο impeller για να μπορέσουν αν αλλάξουν το βήμα του αν χρειαζόταν. Η δε τουρμπίνα τιτανίου έχει σχεδόν το ένα τρίτο του βάρους μίας αντίστοιχης ανοξείδωτης Skat-Trak. Ο Pascal και ο Ivan πειραματίζονται ακόμη στο συνδυασμό των μοτέρ και της μετάδοσης. Σύμφωνα με τον Ivan κάποιο set up είναι πολύ καλό για ένα ή δύο τρυκ αλλά δεν βοηθάει ιδιαίτερα στην χορογραφία ή το συνδυασμό πολλών τρυκ. Το ride plate είναι πολύ κοντό όχι πιο μακρύ από πέντε δάκτυλα. Στο ένα σκάφος είχε τοποθετηθεί ένα μεταποιημένο από Kawasaki παραγωγής και στο σκάφος της δοκιμής υπήρχε ένα carbon αντίστοιχων διαστάσεων.

 

Στον τομέα της αισθητικής δόθηκε ιδιαίτερη σημασία μιας και ο Pascal καθώς και ο Ivan ήθελαν το συγκεκριμένο σκάφος να έχει την δική του ξεχωριστή ταυτότητα χωρίς να μοιάζει σε κανένα άλλο. Αν το κοιτάξει κανείς από το πλάι εκπλήσσεται από τις γραμμές του που όπως είπε ο Ivan αν πέσεις στο νερό με την μύτη, κυριολεκτικά γλιστράει και βγαίνει άμεσα στην επιφάνεια άμεσα. Το τιμόνι εδράζεται πάνω σε πολύ κοντά μπρακέτα που βιδώνουν πάνω στην ρυθμιζόμενη βάση.

 

Ο βραχίονας του τιμονιού είναι εξίσου μοναδικός και ελκύει άμεσα την προσοχή. Στην ουσία είναι κατασκευασμένος από αλουμινένιους σωλήνες στρογγυλής διατομής και φέρει ένα carbon κάλυπτρο τριγωνικής διατομής που του χαρίζει την καινοτομία στην σχεδίαση. Μοναδικά είναι ακόμη και τα μπουτόν start και off που κρύβονται αντίστοιχα αριστερά και δεξιά κάτω από την χρωματιστή επιφάνεια της τιμονιέρας του IP5.

 

Big bore engine

Τρεις διαφορετικούς κινητήρες έχει χρησιμοποιήσει ο Pascal στη συγκεκριμένη γάστρα άνω των 1000cc. Οι δύο αποτελούν κινητήρες γνωστών οίκων ενώ ο τρίτος έχει κατασκευαστεί εξολοκλήρου από τον ίδιο, ωστόσο ήταν κατά δέκα κιλά πιο βαρύς οπότε υπάρχει υπό κατασκευή ένας καινούργιος. Βέβαια σε ότι αφορά την κατασκευή ενός κινητήρα εξυπακούεται ότι πίσω από αυτό το project απαιτείται πολύς χρόνος, καλοί συνεργάτες και φυσικά αρκετό χρήμα. Επίσης, το επιτελείο του κατασκευάζει μία νέα εξάτμιση με διαφορετικό εσωτερικό όγκο και διαστάσεις από τις γνωστές που υπάρχουν ήδη στο εμπόριο για τους μεγάλους κινητήρες.

 

Το test ride

Όπως έχω αναφέρει στο παρελθόν δεν είμαι ένας αναβάτης εξειδικευμένος στο Freestyle, ωστόσο έχω οδηγήσει αρκετά σκάφη για να έχω την πείρα και την ικανότητα να διακρίνω τις διαφορές μεταξύ τους. Το τελευταίο που οδήγησα πρόσφατα ήταν το Rickter XF-S και πιστεύω ότι τα δύο σκάφη ανήκουν στην ίδια κατηγορία, την Pro.

 

Το πρώτο στοιχείο που με εντυπωσίασε πάνω στο IP5 ήταν το πόσο κοντή ήταν η γάστρα ή μάλλον για την ακρίβεια όλο το σκάφος. Ένιωθα ότι κυριολεκτικά πατούσα πάνω στα κόμπλερ της μετάδοσης και πως η έδρα του τιμονιού βρισκόταν μόλις στις μύτες των δακτύλων μου! Από την άλλη πλευρά το σκάφος ήταν εκπληκτικά σταθερό και παρόλο ότι είχε ελαφρό κυματισμό δεν χρειαζόταν ιδιαίτερη προσπάθεια για να το σταθεροποιήσω. Το σύστημα διεύθυνσης ήταν τρομακτικά ακριβές και απόλυτο σε βαθμό που ήξερα να χειρουργική ακρίβεια πως θα αντιδράσει η γάστρα στις εντολές μου.

 

Στο σύνολο το σκάφος το ένιωθα σαν πούπουλο κάτω από τα πόδια μου και το μοτέρ ισχυρό παρόλο ότι δεν ήταν τόσο απότομο όσο θα το περίμενα. Παρόλα αυτά καθώς το δοκίμαζα χωρίς να το προσπαθήσω έφθασα άφωνος στα μέσα ενός back flip με αποτέλεσμα να το σπρώξω μακριά μου μιας και τα κάτω άκρα μου δεν ήταν τοποθετημένα στις δέστρες. Ο Pascal ανάφερε ότι το μοτέρ που θα δοκίμαζε ο Ivan έπειτα από μένα ήταν μακράν πιο απόλυτο και πιο ισχυρό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το συγκεκριμένο δεν επαρκούσε για τις εναέριες φιγούρες του Ivan.

 

Η κατακλείδα

Το όνομα της μάρκας του σκάφους προέρχεται κατά τον Pascal από το παρατσούκλι του Ivan, “Forceful” ενώ το IP είναι από τα αρχικά του ονόματός του και το 5 είναι ο τυχερός του αριθμός. Το συγκεκριμένο σκάφος είναι ένα πρωτότυπο, Pro Freestyle σκάφος που στοχεύει στο να ανεβάσει έναν οδηγό σαν τον Ivan Potanin ακόμη πιο ψηλά. Δεν αποτελεί ένα σκάφος για να μάθει κανείς freestyle. Στο μέλλον ο Pascal στοχεύει να φτιάξει ένα σκάφος ελαφρώς πιο μακρύ, κατάλληλο για freeride ενώ έχει ήδη βγάλει από το καλούπι μία γάστρα τύπου close course (είδαμε φωτογραφία της). Το θέμα είναι ότι προτεραιότητα έχει το συγκεκριμένο σκάφος του Ivan και δεν είναι γνωστό προς το παρόν για το αν κάποια από αυτές τις γάστρες θα διατεθούν για ενδιαφερόμενους αθλητές. Το μόνο σίγουρο είναι ότι σύντομα θα συναντηθούμε ξανά για να κάνουμε περισσότερες δοκιμές.

 






Προσεγμένο το ρύγχος.

Γνώριμες γωνίες.

Η μεγάλη εισαγωγή της τουρμπίνας.

Ο ειδικά κατασκευασμένος καθρέφτης.



Τουρμπίνα τιτανίου με φίλτρο νερού.

Σπέσιαλ κατασκευή σε όλα της.

O Ivan Potanin...

εν ώρα δράσης.

Το test ride.

Ευχαριστώ Pascal και Ivan.