Επίσκεψη στην Z' Μοίρα Αμφίβιων Καταδρομών - Αποκλειστικό

Με Jet Ski η Z’M.A.K.

Στον μαγευτικό κόσμο των personal watercraft εισήρθε πρόσφατα η Ζ’ Μοίρα Αμφίβιων Καταδρομών  (Ζ΄ ΜΑΚ) με στόχο να διευρύνει το εύρος των αποστολών της.

 

Κείμενο: Βασίλης Μωραΐτης

Φωτ.:www.jetskiworld.gr

 

Πριν από δεκαπέντε περίπου χρόνια είχαμε πληροφορηθεί ότι κάποια μονάδα του Ρωσικού στρατού είχε προμηθευτεί ταχύπλοα σκάφη τύπου jet ski για τις περιπολίες της σε λίμνες και ποτάμια. Μάλιστα τα συγκεκριμένα σκάφη έμοιαζαν σε μεγάλο βαθμό με τα TS της Kawasaki και έφεραν πρόσθετο εξοπλισμό για τις ανάγκες της στρατιωτικής μονάδας. Τον περασμένο Φεβρουάριο ενημερωθήκαμε από την επίσημη ιστοσελίδα του Γενικού Επιτελείου Στρατού για το γεγονός ότι οι Ειδικές Δυνάμεις Στρατού Ξηράς, οι Καταδρομείς εφοδιάστηκαν με ταχύπλοα σκάφη τύπου jet ski. Η είδηση ήταν σημαντική για το σπορ και την χώρα μας και σπεύσαμε άμεσα με επιστολή προς το Γενικό Επιτελείου Στρατού για να έρθουμε σε επαφή με την αντίστοιχη μονάδα. Βέβαια σε αυτές τις περιπτώσεις τα γρανάζια του συστήματος κινούνται μεν κανονικά αλλά όχι στους ρυθμούς της δημοσιογραφίας και της άμεσης ενημέρωσης. Ωστόσο οι αρμόδιοι με τους οποίους συζητήσαμε το αίτημά μας για την πραγματοποίηση αυτού του ρεπορτάζ ήταν θετικοί από την αρχή και πράγματι κίνησαν τα πράγματα γρηγορότερα –σε χρόνο dt όπως αργότερα επισήμανε ο  Διοικητής της Z’ Μ.Α.Κ. Αντισυνταγματάρχης κ. Αναστάσιος Πάτσαλος- από οποιαδήποτε άλλη περίπτωση.

 

Ημέρα Πέμπτη, 16 Ιουνίου περάσαμε την πύλη του Κέντρου Εκπαίδευσης Ειδικών Δυνάμεων στη Νέα Πέραμο με στόχο να δούμε από κοντά τους χειριστές των pwc της Z’Μ.Α.Κ. και να συζητήσουμε με το διοικητή  της κ. Πάτσαλο ότι αφορά τη χρήση αυτών των σκαφών. Θερμή ήταν η υποδοχή όπως και η ξενάγηση στο χώρο των εγκαταστάσεων της Z’ M.A.K.

 

Ποια ήταν η αρχική ανάγκη ή αφορμή για την απόκτηση αυτού του είδους των ταχύπλοων σκαφών στις Ειδικές Δυνάμεις του Στρατού.

 

Α.Πάτσαλος: Τα ταχύπλοα αυτά σκάφη είναι πραγματικά ένα πολύ ξεχωριστό και πρωτοποριακό υλικό που έρχεται να προστεθεί στα υπόλοιπα πλωτά μέσα που διαθέτει ο Στρατός και ειδικότερα οι Ειδικές Δυνάμεις. Μονάδες ειδικών επιχειρήσεων που δρουν κατ΄ εξοχήν στην θάλασσα, όπως οι Μοίρες Αμφιβίων Καταδρομών, συνδράμουν με την εμπειρία τους, επ’ ωφελεία του ΓΕΣ, στην σωστή ανάλυση των χαρακτηριστικών και των απαιτήσεων του σύγχρονου επιχειρησιακού θαλάσσιου περιβάλλοντος,. Η χώρα μας, όπως ήδη ξέρετε, έχει εξαιρετικά μεγάλο μήκος ακτογραμμής, χιλιάδες νησιά και μικρονήσους. Η υποχρέωση εξασφάλισης της εθνικής κυριαρχίας  στο πολύπλοκο και απαιτητικό αυτό περιβάλλον, οδήγησε το ΓΕΣ, μέσω διαπιστώσεων και προτάσεων, στον προσδιορισμό των «πιθανών τρόπων ενεργείας». Με βάση τα στοιχεία αυτά, το ΓΕΣ αποφάσισε να διερευνήσει την απόκτηση των καταλληλότερων υλικών και μέσων υποστήριξης των συγκεκριμένων «τρόπων ενεργείας». Στην απλή γλώσσα θα λέγαμε ότι αναζητήθηκαν τα «εργαλεία»  που θα κάνουν την δουλειά μας. Στην επιτελική γλώσσα αυτό ονομάζεται: «υλοποίηση θεσμικών διαδικασιών του Εθνικού Αμυντικού Σχεδιασμού (ΕΑΣ)».

Μέσα από τις διαδικασίες που αναφέρθηκαν, ακολουθώντας πάντοτε την υφιστάμενη νομοθεσία περί προμήθειας υλικών, διενεργήθηκε ευρεία έρευνα αγοράς για τον καθορισμό των βασικών επιχειρησιακών απαιτήσεων, των προδιαγραφών και των επιδόσεων των ταχύπλοων σκαφών. Λέγοντας «βασικών» απαιτήσεων εννοώ ότι αυτές είναι οι αρχικές απαιτήσεις που καταγράφηκαν. Στο μέλλον είναι δυνατόν να προστεθούν και άλλες απαιτήσεις ή υψηλότερες προδιαγραφές και επιδόσεις κλπ. Ακολούθως διενεργήθηκε δημόσιος διαγωνισμός για την αρχική προμήθεια συγκεκριμένου αριθμού σκαφών

 

Ποιες είναι οι επιπλέον προδιαγραφές ή στοιχεία που έχουν τα pwc της Z’ M.A.K. πέρα από τις στάνταρντ προδιαγραφές του κατασκευαστή;

 

Α.Πάτσαλος: Τα σκάφη αυτά  είναι βαμμένα με ειδική μαύρη, αντι-ανακλαστική βαφή και έχουν μειωμένο υπέρυθρο ίχνος ώστε να μην γίνονται εύκολα αντιληπτά κατά την χρήση τους στις μελλοντικές επιχειρήσεις των Ειδικών Δυνάμεων. Επιπλέον, φέρουν ένα πλαστικό προστατευτικό κατά μήκος της κόχης (καρίνας) ώστε σε περίπτωση προσαράξεως σε αμμώδεις ακτές ή βότσαλα να μην τραυματίζεται η γάστρα. Δεν φέρουν διακριτικά του κατασκευαστή για ευνόητους λόγους και έχουν μία θήκη στο εμπρός μέρος των οργάνων για την τοποθέτηση οργάνου GPS. Στο μέλλον πρόκειται να εφοδιαστούν με αντιβαλιστικές κουβέρτες που θα καλύπτουν κυρίως το εμπρός μέρος του σκάφους και συνάμα θα έχουν πολύ χαμηλό βάρος για να μην επηρεαστούν σοβαρά οι επιδόσεις και η ευστάθεια. Στην επίδειξη που πραγματοποιήθηκε οι δύο αναβάτες ήταν εξοπλισμένοι με αυτόματα όπλα,  βατραχοπέδιλα, ανοξείδωτα μαχαίρια, και ελαφριά γιλέκα. 

 

Με βάση τα χαρακτηριστικά των pwc σε τι είδους αποστολές θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν;

 

Α.Πάτσαλος: Τα συγκεκριμένα σκάφη είναι ένα πραγματικό πολύ-εργαλείο και πρόκειται να χρησιμοποιηθούν μελλοντικά σε διάφορες αποστολές  όπως μεταφορά πυρομαχικών ή άλλων κρίσιμων εφοδίων, μεταφορά τραυματιών, σε αποστολές αντιπερισπασμού, σε ταχεία μεταφορά ή περισυλλογή ειδικού προσωπικού, σε ενέδρες, κ.λ.π. Μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν και για έρευνα και διάσωση. Χάρη στον ισχυρό και αθόρυβο κινητήρα τους αλλά και την δυνατότητα να πλησιάζουν τον στόχο ή την ακτή με μεγάλη ευκολία και ακρίβεια σημείου (λόγω του GPS) αλλά και την δυνατότητα να απομακρύνονται ταχύτατα, θα αυξήσουν το εύρος των δυνατοτήτων των Δυνάμεων Ειδικών Επιχειρήσεων του Στρατού είτε σε ανεξάρτητες αποστολές είτε κατά την διεξαγωγή διακλαδικών επιχειρήσεων

 

Το γεγονός ότι οι Ειδικές Δυνάμεις του Ελληνικού Στρατού εξοπλίστηκαν με personal watercraft ανοίγει μία νέα σελίδα στην ιστορία των σκαφών στη χώρα μας. Βέβαια, το γεγονός ότι οι κανονισμοί της Λιμενικής Αστυνομίας δεν εξαιρούν τα Σώματα του Στρατού από τις συνηθισμένες διατάξεις αποτελεί ένα μεγάλο ερώτημα και αυτό τρέφει με κάποιες ανησυχίες και τον Αντισυνταγματάρχη κ. Α. Πάτσαλο. Όπως ο ίδιος ανάφερε η Ζ’ ΜΑΚ καθώς και άλλα Σώματα των Ειδικών Δυνάμεων φροντίζουν πάντα να κινούνται ακόμη και κατά την διάρκεια των ασκήσεων με σύνεση, ασφάλεια και προσοχή χωρίς να δίνουν δικαιώματα προς τους κατοίκους, λουόμενους και λοιπά σκάφη της περιοχής που πραγματοποιούνται οι εκπαιδεύσεις και τα σενάρια πολέμου.

 

Σημειωτέον δε ότι η Ζ’ΜΑΚ έχει εκπαιδευτεί κατάλληλα ώστε να πραγματοποιεί στις εγκαταστάσεις της τα βασικά στάδια της περιοδικής συντήρησης των σκαφών και μόνο σε έκτακτες περιπτώσεις θα παραδίδονται στον Εισαγωγέα για περαιτέρω εργασίες. Όσον αφορά τη χρήση τους ο κ. Πάτσαλος ανάφερε ότι οι χειριστές της Μονάδος του, επιλέχτηκαν με ιδιαίτερη προσοχή, είχαν και στο παρελθόν χρησιμοποιήσει παρόμοια ιδιωτικά σκάφη και είναι κάτοχοι των προβλεπόμενων αδειών κυβερνήτη ταχυπλόου. Προς το παρόν βρίσκονται στα αρχικά στάδια εκπαίδευσης με τα συγκεκριμένα σκάφη,  αλλά ενημερώνονται συνεχώς πάνω σε αυτά  και πραγματοποιούνται κατάλληλες ασκήσεις, ώστε οι χειριστές στο μέλλον να μπορούν να εκμεταλλευτούν σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό τις δυνατότητες αυτών των σκαφών. Σκοπός της εκπαίδευσης και των ασκήσεων δεν θα είναι η απόκτηση δεξιοτήτων συμμετοχής σε αγώνες, αλλά  η επιτυχής και ασφαλής εκτέλεση των επιχειρησιακών αποστολών που θα αναλαμβάνουν κατά περίπτωση. Ο χρόνος και η συχνή χρήση θα αυξήσουν σίγουρα την εμπειρία όλων.  

 

Ευχαριστούμε θερμά για την πραγματοποίηση αυτού του ρεπορτάζ:

 

Γενικό Επιτελείο Στρατού, ΔΝΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΩΣ και ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ

ΓΕΣ/ΔΔΚ

ΓΕΣ/ΔΕΝΔΗΣ/1ο

ΓΕΣ/ΔΙΠΑ-ΔΕΔ-ΕΓΑ/ΕΤ

Β’ΣΣ/ΔΠΣΣ

13 ΔΕΕ/2ο ΕΓ

ΚΕΕΔ/2ο ΕΓ.

Ζ’ΜΑΚ/2ο Γρ.

 

Διοικητή Ζ’Μ.Α.Κ.: Αντισυνταγματάρχη Αναστάσιο Πάτσαλο

Χειριστή pwc: Επιλοχία Νικόλαο Σταμούλο

Συνεπιβάτη pwc: Λοχία Νικόλαο Μιχαηλίδη

 


Πτυσσόμενη θήκη GPS.

Νάιλον προστατευτικό στην γάστρα.


Οι εξοπλισμένοι καταδρομείς...

In action.

Ευχαριστούμε θερμά την Z'M.A.K.