Mike Follmer's #1 R&D Yamaha FZR Mark Hahn spec Παγκόσμια Αποκλειστικότητα

Mike Follmer’s #1: R&D Yamaha FZR Mark Hahn 2011 spec

Επιδόσεις Endurance

Δύο ημέρες πριν τον αγώνα του Mark Hahn 300 οδηγήσαμε το ανανεωμένο Yamaha FZR του Team Follmer που είχε προετοιμαστεί ειδικά από την R&D για τον συγκεκριμένο αγώνα.

 

Κείμενο: Βασίλης Μωραΐτης

Test rider: Βασίλης Μωραΐτης

Φωτ.:www.jetskiworld.gr

 

Τον περασμένο Οκτώβριο είχα την μοναδική ευκαιρία να οδηγήσω το αγωνιστικό FZR του μοναδικού εργοστασιακού αναβάτη της Yamaha, Mike Follmer όπως ήταν προετοιμασμένο για τους αγώνες Off-Shore Sprint. Αυτό το σκάφος ήταν σεταρισμένο κατά τέτοιο τρόπο ώστε να έχει μία σεβαστή υψηλή τελική ταχύτητα χωρίς από την άλλη πλευρά να επιβαρύνεται σε σημαντικό βαθμό η αξιοπιστία του συνόλου. Ωστόσο, όταν κανείς καλείται να αντιμετωπίσει την πρόκληση ενός αγώνα Endurance 300μιλίων σε μία ημέρα τότε αλλάζει το πράγμα. Οι συνθήκες είναι εντελώς διαφορετικές και ο κινητήρας καλείται να εργαστεί σε συνθήκες “τέρμα γκάζι” για τουλάχιστον τέσσερις ώρες. Τότε ισχύει το γνωμικό του “Για να τερματίσεις πρώτος πρέπει πρώτα να τερματίσεις”.

 

Με βάση αυτό το σκεπτικό ο Mike Follmer έφερε το σκάφος του στην Havasu της Arizona όπου βρίσκεται το εργαστήριο ερευνών της R&D για να προετοιμαστεί κατάλληλα από τον Bill Chapin και τον Glenn Dickinson της R&D. Πέρα το ότι διαφοροποιήθηκε το set up του κινητήρα επιπλέον εφοδιάστηκε το ρεζερβουάρ με σύστημα ταχείας πλήρωσης καυσίμου με έξτρα αναπνοή για να διασφαλιστούν τα γρήγορα pit stop ανεφοδιασμού (κάποια από αυτά γινόταν σε λιγότερο από 30sec).

 

Αρχικά η καρδιά του κινητήρα, ο στρόφαλος, εφοδιάστηκε με ελαφρύτερες και ανθεκτικότερες μπιέλες της Carillo και έμβολα (9.5:1) της R&D/CP για να διασφαλιστεί η αξιοπιστία και καλύτερη στεγανοποίηση του συνόλου. Επιπλέον, ρυθμίστηκε και αντίστοιχα η κεφαλή με βαλβίδες και διπλά ελατήρια και το σετ ρυθμιζόμενων γραναζιών των εκκεντροφόρων της R&D με (2 και 5 μοίρες) προπορεία στην εισαγωγή και την εξαγωγή. Καινοτομία του κινητήρα αποτέλεσε η χρήση του νέου υγρόψυκτου κελύφους του Supercharger της R&D που αντικατέστησε το απλό του κατασκευαστή και επιπλέον εξοπλίστηκε με ένα impeller C1 (στο παρελθόν φορούσε C3) της R&D.

 

Το υγρόψυκτο Supercharger

Το πόσο σημαντική είναι η ύπαρξη του υγρόψυκτου Supercharger έχουμε ήδη αναφέρει πριν από μερικούς μήνες όταν η εταιρεία μας είχε ενημερώσει αποκλειστικά για τις δοκιμές αυτού. Φέρει επανασχεδιασμένο σαλίγκαρο για την καλύτερη και ταχύτερη παροχή αέρα, εσωτερική Anti-Surge θυρίδα και πάνω του τοποθετείται το ειδικά σχεδιασμένο φίλτρο αέρα της R&D. Το γεγονός ότι το όλο κέλυφος είναι 100% υγρόψυκτο εξασφαλίζει την πραγματικά χαμηλή θερμοκρασία λειτουργίας του έως και 200βαθμούς F πιο κρύο από του κατασκευαστή. Πέρα από το γεγονός ότι κάνει σαφώς πιο αποδοτική την λειτουργία του Supercharger –εφόσον παρέχει ψυχρότερο άρα και μεγαλύτερης πυκνότητας αέρα- επιπλέον μειώνει σε αξιοσημείωτο βαθμό την συνολική θερμοκρασία μέσα στο χώρο του μηχανοστασίου. Επιπλέον, αυξάνει ο όριο στροφών έως και 200 σ.α.λ., βελτιώνει την ανθεκτικότητα του συμπλέκτη, αυξάνει την πίεση boost και επιτρέπει στον κινητήρα να δουλεύει σταθερά στις υψηλές στροφές.

 

Ο Chapin αφαίρεσε τα μεγάλα μπεκ ψεκασμού των 725cc και τοποθέτησε και πάλι τα μπεκ του κατασκευαστεί. Το νέο set up του μοτέρ έπαιρνε πλέον εντολές από την νέα επαναπρογραματίζόμενη R3 ECU της R&D.

 

Η ρύθμιση της τουρμπίνας

Ο Chapin και ο Dickinson αφιέρωσαν την τελευταία ημέρα πριν τον αγώνα στην προσεγμένη ρύθμιση της τουρμπίνας. Το FZR του Follmer φορούσε την τουρμπίνα του κατασκευαστή με ένα διπλό impeller της Skat-Trak που είχε δώσει κατάλληλο βήμα ο Chapin. Επιπλέον είχε τοποθετηθεί κώνος 2.5 μοιρών της R&D που φιλοξενούσε κώνο στρέψης 82,5mm της R&D με σύστημα auto-drop. Στο συγκεκριμένο κώνο δόθηκε άνω κλίση μίας μοίρας ενώ τα μπρακέτα του auto-drop ρυθμίστηκαν στις 3μοίρες, φουλ κλίση από το τέρμα της κάθε πλευράς.

 

Η πραγματική δοκιμή

Όταν οδηγείς ένα σκάφος όπως το άριστα προετοιμασμένο FZR του Follmer για τον αγώνα του Mark Hahn 300 δεν περιμένεις ότι θα σου μακρύνει τα χέρια στο άνοιγμα του γκαζιού, κι αυτό γιατί δεν είναι το ζητούμενο σε ένα τέτοιου είδους αγώνα. Το πρώτο πράγμα που ένιωσα και που είχε μεγάλη διαφορά από το προηγούμενο set up του συγκεκριμένου σκάφους, ήταν ο τρόπος κλιμάκωσης της ισχύος του κινητήρα. Ο κινητήρας τραβούσε θετικά από τις χαμηλές στορφές και άπλωνε ομαλά την ισχύ του σε όλο το φάσμα των στροφών μέχρι τις 8.350σ.α.λ. που έφτανε στο ρυθμισμένο όριό του χωρίς να μπαίνει στον κόφτη. Στην αρχή νόμιζα ότι είχα να κάνω με ένα ηλεκτροκινητήρα. Το μοτέρ συνέχιζε να απλώνει χωρίς να υπερστρέφει. 

 

Λόγω το ότι είχα οδηγήσει το προηγούμενο set up του μοτέρ μου έδωσε να καταλάβω άμεσα ότι το συγκεκριμένο set up είναι πιο ήπιο και δεν φέρει το έντονο τράβηγμα και επιτάχυνση που έφερε το άλλο λίγο πριν τις μεσαίες στροφές. Χωρίς να εξαιρείται βέβαια και η μεγάλη διαφορά στην τελική ταχύτητα. Το συγκεκριμένο άγγιζε τα 76mph ενώ το προηγούμενο set up του έφθανε τα 81-82mph. Βέβαια η μεγάλη διαφορά στην λειτουργία του μοτέρ ήταν αισθητή και στο μηχανοστάσιο. Μόλις τέλειωσα την πρώτη 15άλεπτη δοκιμή άνοιξα τη σέλα στα μέσα της λίμνης και έβαλα γυμνό το χέρι μου σε δύο σημεία, το κέλυφος του charger και το καπάκι της κεφαλής.  Λοιπόν, μπορούσα να χουφτώσω τον υγρόψυκτο charger ενώ το καπάκι της κεφαλής με τα βίας το ακουμπούσα στα τσιμπητά. Από αυτό και μόνο αντιλαμβάνεται κανείς την λειτουργία του συνόλου.

 

Το σκάφος του Follmer ήταν σταθερό και προβλέψιμο στην συμπεριφορά του σε όποια ταχύτητα και αν κινιόμουν. Η μύτη του σκάφους παρέμεινε σταθερή, χωρίς να ψάχνεται και δεν το ένιωθες σαν καρυδότσουφλο στις υψηλές ταχύτητες ακόμη και όταν περνούσα κοφτά πάνω στον ελαφρύ κυματισμό της λίμνης. Ήταν σταθερό και γρήγορο χωρίς να σε κουράζει. Επίσης, είχε καλό κράτημα στις ανοιχτές παρατεταμένες στροφές ότι ακριβώς χρειάζεται κανείς για τις απαιτήσεις του συγκεκριμένου αγώνα. Μπορούσες να το στρίψεις σχεδόν με τέρμα γκάζι χωρίς να απαιτείται μεγάλη προσπάθεια από την πλευρά σου και χωρίς να κρατιέσαι με τα δόντια για να μην φύγεις πάνω από τη σέλα. Προβλέψιμη και καλή ήταν η συμπεριφορά του στο στρίψιμο χωρίς να φορτίζονται τα χέρια σου και με την γάστρα να παραμένει κολλημένη στο νερό σαν να κινιόταν πάνω σε ράγιες.

 

Πέρα από το γεγονός ότι το σκάφος του Follmer ήταν εύκολο και διασκεδαστικό στην οδήγηση αποτελεί μία πολύ καλή επιλογή από πλευράς βελτίωσης και στησίματος για τον καθημερινό αναβάτη. Κι αυτό γιατί δεν ζητάει πολλά, είναι σαφώς πιο γρήγορο και καλύτερο στην πλεύσης του από του κατασκευαστή και πάνω απ’όλα δεν χρειάζεται να είσαι πάνω από το μοτέρ φτιάχνοντας το συνεχώς. Με λίγα λόγια είναι ένα αξιόπιστο πακέτο που απέδειξε την αξία του στα 300μίλια του Mark Hahn κάτω από τις πιο σκληρές συνθήκες. Αξίζει τα λεφτά του και δεν θα αφήσει παραπονεμένο τον κάτοχο ενός FZRFZS). Αν θέλετε κάτι παραπάνω από το FZR σας το συγκεκριμένο kit αποτελεί ίσως την πιο ενδιαφέρουσα πρόταση για να καταπίνετε τις αποστάσεις μονομιάς και με σιγουριά. Τι παραπάνω χρειάζεται για να πειστείτε;

 

Ευχαριστώ θερμά τον εργοστασιακό αναβάτης της Yamaha, Mike Follmer και την R&D που μου εμπιστεύτηκαν το συγκεκριμένο σκάφος για την δοκιμή του πριν από τον αγώνα του Mark Hahn 300 του 2011.

 

Mike Follmers #1: R&D Yamaha FZR Mark Hahn 2011 spec

Engine

R&D/CP Pistons 9.5:1

R&D/Carrillo Rods

R&D Pro Tune Cam Gear Kit, +2.5 degrees on IN and EX.

R&D Dual Valve Spring Kit

R&D Water-cooled Supercharger Housing

R&D C1 Supercharger Wheel

R&D Billet Supercharger Shaft

R&D Pro Series Intercooler Kit

R&D/Greddy Surge Valve

R&D Fuel Pressure Regulator

R&D In-tank OEM Fuel Pressure Regulator Block off
OEM stock injectors

R&D Engine/Intercooler Cooling kit

R&D Intake Manifold Sleeve (Ribbon removal)

R&D Power Plenum Air Filter Kit (for watercooled Housing)

Fuel: 100 octane Leaded race gas
Additional tachometer Pet-tac 2100DX (Program P41)

Boost pressure gauge

R&D Multi-Port Adaptor

Electrical

R&D re-flashed stock ECU, with R3 Ignition Program

Pump and Driveline

Stock pump

R&D Line Bored Transom (pump shoe)

R&D Anti-cavitation Pump Cone

R&D/Skat-Trak Twin Prop re-pitched impeller by Bill Chapin

R&D Reduction Nozzle: 82.5mm

R&D Auto Drop Steering Nozzle: 94mm

R&D FZR VTS Quick Shift Cam System
R&D Billet Aluminium Couplers

Hull and Handling components

Yamaha stock hull, deck and hood

R&D Aquavein Intake Grate

R&D Pump Shoe Seal Kit

R&D Adjustable Ride Plate

R&D Sponsons Kit

Stock seat modified by Hyrdo-Turf

Steering system

Stock steering system

R&D Renthal Grip Kit

Performance

Top speed:76mph/8.350rpm

 

R&D Racing Products USA Inc.

12983 Los Nietos Rd.

Santa Fe Springs. CA. 90670

Web:www.rd-products.com

Phone:562-906-1190

Fax:562-941-563

Η αποστολή στις ΗΠΑ για την συγκεκριμένη δοκιμή δεν θα ήταν δυνατή χωρίς την συμβολή των παρακάτω εταιρειών και φίλων που εργάζονται σε αυτές:
R&D Performance Products
Hot Products USA

Μοτοδυναμική Α.Ε.Ε. (Επίσημη αντιπροσωπεία Yamaha)
Teomoto A.E. (Επίσημη αντιπροσωπεία
Kawasaki)
Champions Jet Ski
Halaris Bikes Center

Monster World

 




Το υγρόψυκτο charger της R&D.

Επιστροφή στα OEM μπεκ.

Σετάροντας την τουρμπίνα.

Η νέα ρύθμιση του nozzle.

To σύστημα ταχείας πλήρωσης καυσίμου.

Η νέα ταπετσαρία της σέλας.

Πολύ καλή η ευστάθειά του στην ευθεία.

Kαι παρέμεινε καλό στις ανοιχτές στροφές.

Follmer και Chapin.

Χίλια ευχαριστώ, Mike.