Ατυχήματα, Ασφάλειες και τα μυστικά τους

Η ασφάλεια των αναβατών

Οι αγώνες των μηχανοκίνητων σπορ κρύβουν πολλές εκπλήξεις και μία από αυτές είναι το μεγάλο ή μάλλον το γερό ατύχημα, το Big Bang. Πως θα προφυλαχτεί ο αναβάτης από το μεγάλο μπαμ;

 

Κείμενο: Βασίλης Μωραΐτης

Φωτ.:www.jetskiworld.gr

 

Οι περισσότεροι αθλητές των personal water craft και γενικά του μηχανοκίνητου αθλητισμού “ψάχνονται” επίμονα για το πώς θα βελτιώσουν το ταπεινό τους αγωνιστικό pwc (που έχει κατασκευαστεί αρχικά με βάση την ψυχαγωγία). Συνήθως πριν από κάθε αγώνα μετρούν και την τελευταία δεκάρα τα έξοδα του αγώνα προσπαθώντας να βάλουν και κάτι στην άκρη για μία ακόμη μελλοντική βελτίωση. Ωστόσο σχεδόν κανένας από αυτούς δεν σκέφτεται την στιγμή του μεγάλου “μπαμ”, το Big Bang. Και όσον αφορά την έκφραση “Big Bang” δεν αναφέρομαι φυσικά στην σειρά ανάφλεξης των κυλίνδρων ή την διάταξη του στροφάλου όπως θα πίστευε κανείς αρχικά αν διάβαζε ένα άρθρο περί MotoGP. Αναφέρομαι στην στιγμή που θα χτυπήσουν και δεν μιλάμε όταν απλά ακουμπάνε δύο ή περισσότερα αγωνιστικά σκάφη μεταξύ τους αλλά την στιγμή του σοβαρού ατυχήματος. Τι στιγμή που θα βλέπεις το όλο σκηνικό από το φορείο του ασθενοφόρου.

 

Ως αθλητής των μονοθέσιων ήμουν ίσως ο μόνος αλλά και ο πρώτος που φόρεσε προστατευτική πλάτη (σαν αυτή που φοράνε στις μοτοσικλέτες street) στα μέσα της δεκαετίας του ’90 καθώς επίσης επικαλαμίδες στις κνήμες. Το δε κράνος έγινε αχώριστος σύντροφός μου ακόμη και στις προπονήσεις και τις δοκιμές των αγωνιστικών ή των βελτιωμένων σκαφών.

 

Αν παραβρεθεί κανείς σε έναν αγώνα personal water craft Εθνικού ή Ευρωπαϊκού επιπέδου ή ακόμη στους Τελικούς του Παγκοσμίου θα διαπιστώσει ότι είναι πολύ μικρό το ποσοστό των αναβατών που πραγματικά νοιάζονται και δίνουν μεγάλη προσοχή στην ένδυσή που αφορά την καλύτερη δυνατή προστασία τους την ώρα του αγώνα. Για παράδειγμα η νεαρή Αγγλίδα Annya Colley είναι μόνη γυναίκα που φοράει πλήρη προστασία στα κάτω άκρα κάτω από την φόρμα της ενώ επιπλέον φέρει προστατευτική πλάτη και κολάρο στο λαιμό της. Πράγματι η μόνη αθλήτρια που έχω δει στους Τελικούς του Παγκοσμίου που φοράει πλήρη και ολοκληρωμένη προστασία σχεδόν σε όλο της το σώμα. Το ίδιο ισχύει για τον Γιαπωνέζο Norito Nakano που φοράει επικαλαμίδες, neck-brace και προστατευτική πλάτη στην κατηγορία Pro Runabout Open.

 

Όταν η Ιταλίδα Alicia Ida τραυματίστηκε στην κατηγορία Pro AM Women Ski Limited μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο της Havasu με πολλαπλό κάταγμα στο πόδι της. Οι γιατροί δεν την χειρουργούσαν γιατί δεν είχε ασφαλιστή κάλυψη (βλέπεις στις ΗΠΑ είναι αλλιώς τα πράγματα). Η ασφάλεια που είχε πληρώσει στην IJSBA ήταν… φούμαρα και αν είχαν εμπλακεί αρκετοί ντόπιοι αθλητές και άλλοι παράγοντες ένας Θεός ξέρει πόσο θα έμενε στην αναμονή. Και στις ΗΠΑ κάθε λεπτό που είσαι μέσα στο νοσοκομείο μεταφράζεται σε US dollars και μάλιστα αρκετά. Την επισκεφτήκαμε και προσφερθήκαμε να την βοηθήσουμε με οποιονδήποτε τρόπο και τότε μας είπε ότι είχε χάσει την πτήση της, την διαμονή της, δεν ήξερε τίποτα για το σκάφος της, κ.λ.π. Οπότε με μια απλή σκέψη μπορεί κανείς να πιάσει το μέγεθος της κατάστασης.

 

Υπάρχουν αρκετές εταιρείες ένδυσης στον χώρο των personal water craft που διαθέτουν προστατευτικά κάθε είδους που είναι ειδικά σχεδιασμένες για το συγκεκριμένο σπορ, ωστόσο οι αθλητές τα αγνοούν. Επικαλαμίδες άριστης εφαρμογής έβγαλε πρώτη στο εμπόριο η Jet Pilot και στη συνέχεια ακολούθησαν και άλλες εταιρείες όπως πρόσφατα έκανε η Jettribe. Το neck-brace αποτελεί must για την κατηγορία των Runabout όπου οι ταχύτητες υπερβαίνουν τα 80mph. Μπορεί κανείς να φανταστεί τον κίνδυνο πτώσης με τέτοια ταχύτητα φορώντας ένα κράνος με γείσο που εκτελεί χρέη φρένου;

 

Η γνωστή σε όλους Dainese έβγαλε το καλύτερο σωσίβιο για αγωνιστική χρήση. Το δοκίμασε πριν από χρόνια κατά την διάρκεια των δοκιμών του ο Chris MacClugage και είπε “Ήταν η πρώτη φορά που ένιωσα πραγματικά ασφαλής στην πίστα. Θα πω στην Quakysense να φτιάξει ένα παρόμοιο”. Μπορεί κάποιοι να βρίσκουν το αρχικό κόστος του ακριβό από την άλλη πλευρά είμαι σίγουρος ότι η νοσηλεία σε οποιοδήποτε νοσοκομείο από τραυματισμό στην σπονδυλική στήλη θα είναι μακράν πιο ακριβή. Και για να ακριβολογούμε το να χτυπήσεις στην πλάτη, ή μάλλον να καταλήξει κάποιος στην πλάτη σου είναι πολύ εύκολο και ήμουν ο πρώτος που του είχε συμβεί στην χώρα μας στην κατηγορία Pro Ski.     

 

Ασφάλειες: Tο μελανό σημείο

Το σοβαρότερο όλων είναι ο ασφαλιστικός τομέας. Σιγουρευτείτε για το τι καλύπτει η ασφάλεια του σκάφους σας καθώς επίσης η προσωπική σας ασφάλεια. Αν έχετε κάλυψη και από κάποια Ιδιωτική Ασφάλεια φροντίστε αυτά που σας μοσχοπουλάει ο ασφαλιστής της εταιρείας να σας τα βρει που ακριβώς αναγράφονται στο συμβόλαιο ώστε όταν θα γίνει το μπαμ να ξέρετε άμεσα τι δικαιούστε. Γιατί το σίγουρο είναι ότι εκείνη την στιγμή θα μάθετε που πάνε τα χρήματά σας και αν έχουν πέσει σε κουμπαρά δίχως πάτο. Οι ασφαλιστικές εταιρείες σε τακτά χρονικά διαστήματα ενημερώνουν το προσωπικό τους απλά για το πώς θα σας τα πάρουν και όχι για το τι κάλυψη θα σας παρέχουν. Η επικοινωνία με τον πελάτη είναι ανύπαρκτη εκτός από τις περιπτώσεις που του στέλνουν τα νέα προγράμματα τους ή την πληρωμή που τους οφείλετε. Δεν απαντούν σε e-mail και για να βρείτε τον προσωπικό σας ασφαλιστή κινείτε εσείς όλες τις διαδικασίες ιδίως όταν η ασφάλεια κρίνεται να σας πληρώσει.

 

Αρχικά, όταν ο ασφαλιστής σας προσεγγίσει υπόσχεται… παπάδες και όλα φαίνονται απλά και ρόδινα στις διαδικασίες της αποζημίωσης… μέχρι να έρθει αυτή η ώρα που θα διεκδικείστε αυτά για τα οποία έχετε πληρώσει την ασφάλεια. Τότε αρχίζουν τα παρατράγουδα. Ίσως ο μόνος τρόπος να ξεκινήσει κανείς ένα ασφαλιστικό πρόγραμμα είναι να διαβάσει το συμβόλαιο που του έχει ετοιμάσει ο ασφαλιστής με τον προσωπικό του δικηγόρο και τότε μόνο να πληρώσει το συμβόλαιο. Αν το κάνει ανάποδα την έβαψε και άντε να πάρει πίσω τα λεφτά του… Σημειωτέων δε ότι σε οποιοδήποτε ατύχημα γίνει στη θάλασσα εμπλέκεται στο Λιμεναρχείο με τον δικό του “κώδικα οδικής κυκλοφορίας” που κανείς από τους αγωνιζόμενους δεν γνωρίζει ότι απλά ισχύει και στην περίπτωση του αγώνα…

 

Η διοργάνωση

Το ίδιο ισχύει φυσικά για τον διοργανωτή του κάθε αγώνα. Υπάρχει στην περιοχή διεξαγωγής του αγώνα εφημερεύον νοσοκομείο; Και αν υπάρχει έχει ενημερωθεί για την διεξαγωγή του αγώνα που συμμετέχετε; Βρίσκεται κοντά στην πίστα το ασθενοφόρο, κ.λ.π. Αν νομίζετε πως όλα αυτά είναι ψιλά γράμματα τότε πραγματικά ζείτε σε άλλο κόσμο γιατί πιστεύετε ότι το ατύχημα δεν μπορεί να συμβεί σε εσάς. Έτσι νομίζετε… Και όμως μόλις γίνει το μπαμ και βρεθείς τραυματισμένος μέσα στο νοσοκομειακό τότε πραγματικά αντιλαμβάνεσαι πόσο μακριά είναι απόσταση από τα πράγματά σου και την παραλία από το πιο κοντινό νοσοκομείο.

 

Η προπόνηση

Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τις ημέρες προπόνησης που είναι περισσότερες από αυτές των αγώνων. Οι αθλητές θα πρέπει να είναι εξίσου προετοιμασμένοι και σωστά ντυμένοι με πλήρη εξάρτηση και πάντα με κράνος και προστατευτική πλάτη. Όσοι μπαίνουν στο νερό “αεράτοι” αρχικά θέτουν σε κίνδυνο τον εαυτό τους και επιπλέον γίνονται και εκείνοι με την σειρά τους πιο επικίνδυνοι προς του άλλους. Αν για παράδειγμα δεν φοράς μάσκα δεν έχεις κατάλληλη ορατότητα οπότε μόλις χάσεις το ορατό πεδίο από το σπρέι τότε μπορείς να χτυπήσεις τον συναθλητή σου την στιγμή που θα εκτελέσει εκείνος κάποιον ελιγμό ή όταν χάσει τον έλεγχο του σκάφους.

 

Η επιθετική οδήγηση και το στυλ “εγώ ορμάω και ας φρενάρει ο άλλος” δεν είναι η καλύτερη τεχνική. Ισχύει μεν στους αγώνες αλλά μέχρι ένα βαθμό. Αυτό έκανε η πλειοψηφία των αναβατών στους Τελικούς του Παγκοσμίου πριν το ατύχημα της Παρασκευής που σκοτώθηκε ο Cesare με αποτέλεσμα να γίνει το μεγάλο μπαμ. Έπρεπε να δείτε πως οδηγούσαν την επομένη τα μεγαλύτερα ονόματα του Παγκοσμίου και πως έδιναν προτεραιότητα σε αυτόν που είχε την ταχύτερη ή την ιδανικότερη γραμμή… Θα μένατε με το στόμα ανοιχτό. Και όμως από εκείνη την χρονιά και από αυτό το ατύχημα πολλά άλλαξαν στην συνέχεια. Ένας από τους πιο γρήγορους αναβάτες του σπορ αλλά συνάμα τους πιο προσεκτικούς προς τους συναθλητές του είναι ο Ιάπωνας Minoru Kanamori και πράγματι αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση. 

 

Η κατακλείδα

Πριν κάνετε λοιπόν την σούμα και τον προϋπολογισμό της αγωνιστικής σεζόν μην ξεχάστε να βάλτε στη λίστα και αυτό τον παράγοντα. Κατά αυτό τον τρόπο θα βρεθείτε στην πίστα πραγματικά οργανωμένος και όχι ξυπόλυτος στα αγκάθια. Και αν κρίνετε τον εαυτό σας τόσο… Παγκόσμιο και ότι αυτό δεν πρόκειται ποτέ να συμβεί σε εσάς, ε, τότε είστε βαθιά νυχτωμένοι…

 


Στοχεύοντας την γάστρα του προπορευόμενου...

Στην εκκίνηση γίνεται πραγματική σφαγή.

Το σκληρό ατύχημα της Jenelle Barr.

Άχρηστο το σκάφος της σε χρόνο dt.

Το ποιος έχει το επάνω χέρι...

Κρίνεται και στο πιο είναι πιο λογικός.

Ντυμένη σαν "αστακός" η Colley.

Minoru Kanamori: Ο πιο προσεκτικός οδηγός.