Henn Linth's very tricky SX-R Παγκόσμια Αποκλειστικότητα

Henn Linth’s #59: Kawasaki Jet Ski 800 SX-R

Το πιο πονηρό SX-R

Το SX-R του Henn Linth αγγίζει τα 66mph, λειτουργεί με κανονική βενζίνη, έχει σχετικά χαμηλή συμπίεση και φέρει τεχνολογία από τα GP. Τελικά είναι μοναδικό;

 

Κείμενο: Βασίλης Μωραΐτης

Test rider: Βασίλης Μωραΐτης

Φωτ.:www.jetskiworld.gr, H.Linth

 

Έχω δει και οδηγήσει πολλά εργοστασιακά, ημί-εργοστασιακά και καλοφτιαγμένα μονοθέσια από το 2002 και είμαι ικανοποιημένος για ένα πράγμα, ότι θυμάμαι πολύ καλά τις επιδόσεις του κάθε ένα από αυτά. Επίσης, έχω δει πολλές διαφορετικές συνταγές διαφορετικών βελτιωτών αλλά για να είμαι απόλυτα ειλικρινής πέρα από δύο συγκεκριμένες (του Bill Chapin με το σκάφος του 2006 και του Pascal Barriac με το Maekawa μοτέρ) δεν έχω δει κάτι ιδιαίτερα καινούργιο και διαφορετικό τα τελευταία χρόνια. Άλλωστε, όποιος αναζητούσε υψηλότερη τελική ταχύτητα τελικά στρεφόταν προς την τετράχρονη επιλογή.

 

Φέτος, την πρώτη ημέρα που βρέθηκα στην Havasu μου σύστησαν τον Henn Linth, που είναι αναβάτης και βελτιωτής από την Εσθονία και καλός φίλος του Markus Erlach. Το όνομά του μπορεί μεν να είναι άγνωστο στην σκηνή των personal watercraft, ωστόσο έχει εργαστεί από μικρή ηλικία πάνω σε κινητήρες των GP125 και GP250. Πρόσφατα άρχισε να εργάζεται πάνω στον κινητήρα του SX-R και εφάρμοσε αρκετές από τις τεχνικές των GP στο πρωτόγονο δίχρονο κινητήρα της Kawasaki.

 

Ο Henn εστίασε την προσοχή του στα κάρτερ και την θερμοκρασία που δημιουργείται σε αυτά. Ανάφερε ότι όταν η θερμοκρασία ανέβει αρκετά τότε τα δύο τμήματά του διαστέλλονται σε τέτοιο βαθμό που χαλαρώνουν τα ρουλεμάν γεγονός που συντελεί στην απώλεια ισχύος. Κατά συνέπεια ο Henn σκέφτηκε να τα κάνει υγρόψυκτα κατασκευάζοντάς τα από μασίφ αλουμίνιο. Επιπλέον ενίσχυσε τον στρόφαλο χρησιμοποιώντας ρουλεμάν της Rotax, που κατά την γνώμη του είναι ανωτέρας ποιότητας και αντοχής. Έχει φτιάξει και ένα χειροποίητο δικό του με άλλη διαδρομή.

 

Ο κύλινδρος έχει δεχθεί το απαραίτητο θυρίδωμα για να εναρμονιστεί η λειτουργία του κάτω από τις νέες συνθήκες και την χρήση κανονικής βενζίνης (και μάλιστα πολύ χαμηλότερων οκτανίων από την “δική” μας). Η αλουμινένια κεφαλή είναι χειροποίητη κατασκευασμένη από τον ίδιο και οι θόλοι καύσης δεν βρίσκονται στον κέντρο αλλά ελαφρώς προς την μεριά της εισαγωγής και αυτό για να επιτευχθεί καλύτερη η καύση του μείγματος και η εξαγωγή του από την αντίστοιχη θυρίδα εξαγωγής. Την συγκεκριμένη φιλοσοφία εφάρμοσε φέτος η Kawasaki στο high tech ΖΧ-10R

 

Ο Henn είναι πεπεισμένος ότι για να δουλέψει καλύτερα ο κινητήρας χρειάζεται διπλές εξατμίσεις, ωστόσο οι συγκεκριμένες του εμπορίου δεν λειτουργούν σωστά –δεν είναι ο μόνος που το έχει διαπιστώσει αυτό- και έτσι άρχισε να ψάχνεται περισσότερο πάνω σε αυτές. Κατέληξε στο να αλλάξει όλους τους σωλήνες που ξεκινούν από το τέλος του θαλάμου διαστολής μέχρι το waterbox. Διαφοροποίησε το μήκος, την διάμετρό τους καθώς επίσης και το σχήμα τους και τους κατασκεύασε από carbon/Kevlar. Σύμφωνα με τις δοκιμές που έχει κάνει πλέον η νέα διάταξή τους έχει αποφέρει θετικά αποτελέσματα. Επιπλέον, έχει τροποποιήσει τις βάσεις τους για να μειώσει την μετάδοση των κραδασμών από τον κινητήρα προς τους θαλάμους διαστολής (που καταλήγει σε ρωγμές των βάσεων).

 

Πέρα από τις καινοτομίες του κινητήρα ο Henn ασχολήθηκε και με την γάστρα. Έφτιαξε τα δικά του rail cap (ρέλια), το δικό του ρύγχος, ένα κάλυπτρο για τους διακόπτες του choke και της βενζίνης και τα δικά του sponsons. Κι όλα αυτά τα κατασκεύασε από Kevlar ενώ στο σκάφος GP που επίσης έχει είναι από carbon/Kevlar. Το ride plate που ήταν επίσης δικής του κατασκευής αποτελούσε πιστό αντίγραφο του Craftsmans Movement Takenoshita με την διαφορά ότι είχε προσθέσει οπές στα άκρα του και στο πίσω κεντρικό μέρος.

 

Η ώρα της αλήθειας

Η δοκιμή του εξωτικού σκάφους του έγινε αμέσως αφότου είχα οδηγήσει το big bore SX-R του Markus Erlach οπότε είχα ένα καλό σημείο αναφορά για να κάνω άμεσα την πρώτη σύγκριση δύο σκαφών που είχαν δύο κοινά σημεία: την χρήση κανονικής βενζίνης και το ride plate χωρίς να εξαιρείται φυσικά και το σύστημα διεύθυνσης. 

 

Η πρώτη αισθητή διαφορά μεταξύ των δύο σκαφών είναι η κλίμακα της ισχύος και αυτό γιατί το SX-R του Henn το νιώθεις ελαφρώς άδειο ή “κούφιο” όπως κοινώς λέμε στις χαμηλές στροφές. Με λίγα λόγια δεν έχει τόσο καλή απόκριση ο κινητήρας τους στις χαμηλές μέχρι λίγο πριν από τις μεσαίες στροφές. Λίγο πριν τις μεσαίες η ισχύς εμφανίζεται με δυναμικό τρόπο και στη συνέχεια ο κινητήρας τραβάει με δύναμη και έχει μεγαλύτερη διάρκεια στο άνω μέρος της κλίμακας των στροφών. Αν θέλεις να κινηθείς γρήγορα στα κλειστά κομμάτια θα πρέπει να κρατήσεις ψιλά τις σ.α.λ. διαφορετικά γίνεται πιο δύσκολο στην οδήγηση. Αντιθέτως στις ανοιχτές στροφές όπου κρατάς ψιλά το γκάζι είναι πραγματικά άπιαστο. Αν το οδηγούσε ένας οδηγός σαν τον Botti, που κυριολεκτικά έχει δείξει ότι χουφτώνει το γκάζι, θα μπορούσε να το πάει σαν πύραυλος.

 

Η ευστάθειά του ήταν παρόμοια με το σκάφος του Erlach με μόνη διαφορά την αίσθηση που σου έδινε στην επαναφορά του από την πλαγιασμένη θέση του σκάφους στην στροφή. Τι θέλω να πω; Ότι από την στιγμή που αρχίζεις να βγαίνεις από την στροφή το σκάφος γύριζε πιο άμεσα στην flat θέση του. Για αυτό ήταν υπεύθυνη η σχεδίαση των εμπρόσθιων sponsons που στο εσωτερικό τους είχε τοποθετηθεί ανοξείδωτο ατσάλι για να ενισχύσει ακριβώς αυτή την αίσθηση. Ήταν πιο έντονη η αίσθηση που είχε από το σκάφος του Erlach και δύσκολα πίστευα στην αρχή ότι συντελούσε μόνο το ride plate που ήταν ακριβώς όμοιο.

 

Στην τελική τους ταχύτητα τα δύο σκάφη ήταν ίδια με του Henn να υπερτερεί μόλις κατά 1mph, αφού πάταγε τα 66mph. Σίγουρα το νούμερο δεν είναι εξωπραγματικό αλλά όπως ανάφερα στην αρχή η όλη κατασκευή είναι μία εντελώς διαφορετική προσέγγιση. Σίγουρα είναι δύσκολο να βγάλει κανείς μεγάλη τελική από τον πρωτόγονο αυτό κινητήρα αλλά από την άλλη πλευρά ο Linth κατάφερε να κερδίσει τις εντυπώσεις με τις καινοτομίες της κατασκευής του και το μεράκι του. Εξίσου πολύ δουλειά έχει ρίξει στο άλλο του σκάφος που ανήκει στην κατηγορία GP. Το συγκεκριμένο διαθέτει χειροποίητο αλουμινένιο ρεζερβουάρ που είναι τοποθετημένο στην θέση των ηλεκτρικών, διπλές εξατμίσεις με δύο ξεχωριστές εξαγωγές και κινητήρα που φέρει μπλοκ κυλίνδρου από Rotax snowmobile με power valve. Οι φωτογραφίες και μόνο κλέβουν την παράσταση. Το νέο έτος στοχεύει στην απόκτηση ενός ιδιόκτητου CNC για να μπορέσει να βγάλει στην παραγωγή κάποια από αυτά τα καλούδια…

 

Henn Linth’s #59: Kawasaki Jet Ski 800 SX-R 

Engine
Kawasaki OEΜ upper crankcase

OEM bottom crankcase with “LIX” billet aluminium water-cooled jacket

Stock crankshaft modified with Rotax bearings & aftermarket rods

Displacement: 875cc

Bore x stroke: 78 x 84.5mm

Kawasaki stock cylinder

“LIX” Billet aluminium cylinder head, with offset dams of 25cc

Henn Linth’s cylinder porting

Wiseco 84,5mm pistons & rings

Cranking compression: almost 200psi

Twin Dry Pipe Exhaust System heavily modified by Henn Linth
No base gasket just silicon

VForce 2 reed cage and reeds

TBM aluminium reed spacers

Novi XR 48mm carburettors, 1st generation

Hot Products air filters

Cold Fusion billet dual fuel pick up

Modified water box for better midrange

Cooling lines in: 2 in, one in exhaust and one on crankcase

Cooling lines out: 4 from the head out

Fuel: pump gas

Lubricant: MOTUL 800 off-road

Electrical

Igni Pro programmable ignition with Superstock mapping made by Markus Erlach

Modified Stock flywheel (1100 g)

NGK BR9ES Spark Plugs

Pump and driveline

Skat-Trak 142mm, 12 vain Magnum Pumpw/30mm Setback

Skat-Trak(13/23) three blade impeller

Skat-Trak aluminium pump shoe

Skat-Trak extended drive shaft

Skat-Trak long drop nozzle (cut by 2cm) system  

Reduction nozzle: 82mm

Steering nozzle: 85mm

Nenn Linth's Kevlar ride plate

Skat-Trak intake grate

Hull and Handling components

Kawasaki stock hull

Henn Linth’s made special front sponsons

3DR high flow hood 

Henn Linth's Kevlar nose piece

TBM gas cap

Henn Linth's Kevlar dash board

Henn Linth's Kevlar side rails

Jettrim mats with lifters

Duck bills

Steering assembly

RickRoyProducts handlepole

RRP twin duct pole bracket

Billet aluminium hood brackets

RRP carbon fiber chin pad

RRP MX type handlebar

RRP short turn plate

ODi grips

Skat-Trak heavy duty steering cable

UMI Racing trim lever

Aftermarket trigger throttle lever

Skat Trak trim cable

Engine output

Horse power: N.A.

Torque: N.A.

Top speed: 66mph

 

Team Sponsors

 LIX

 

Henn Linth
Pärnamäe 60a
11914 Tallinn
ESTONIA
Tel.:+3725651333
e-mail:
formula@formula.ee

 


Το καινοτόμο μοτέρ με τις βελτιωμένες διπλές.

Προσέξτε την σχεδίαση της κεφαλής.

Πάρε kevlar...

Για να έχεις.

Το μυστικό είναι στο εσωτερικό τους.

Αντιγραφή μεν αλλά τροποποιημένο.



Τα αρχικά σχέδια των κάρτερ.

Το μασίφ αλουμινένιο τμήμα των κάρτερ.

Μπλοκ κυλίνδρου από snowmobile.

Διπλές εξαγωγές στο σκάφος GP.

Χειροποίητος στρόφαλος.

Η άλλη όψη του μοτέρ.

GP:Προσέξτε το εσωτερικό της γάστρας.

Μεγάλη μου η τιμή Henn.