Παρουσίαση στην Ισπανία: HSR-Benelli 2008

Παρουσίαση στην Ισπανία: HSR-Benelli 2008

Πρωτοτυπία

Στην διεθνή παρουσίαση της HSR-Benelli οδηγούμε τα δύο νέα Runabout της αυστριακής εταιρείας και παίρνουμε μία πρώτη γεύση από το νέο Ski που θέτει νέα στάνταρντ στην κατηγορία του.

 

Κείμενο: Βασίλης Μωραΐτης

Test riders: Βασίλης Μωραΐτης (World title race craft tester)
                   Άκης Μαλούχος (17
times National champion Ski-Runabout)

Φωτ.:www.jetskiworld.gr

 

Ο λόγος γίνεται για την αυστριακή εταιρεία Hydrospace που ιδρύθηκε το 2004 με στόχο να θέσει νέα μέτρα και σταθμά στην ιστορία των personal water craft, παρουσιάζοντας το πρώτο Ski με τετράχρονο κινητήρα. Την ίδια χρονιά είχε παρουσιάσει κι ένα Ski εφοδιασμένο με δίχρονο κινητήρα που προοριζόταν για τους λάτρες του freestyle ωστόσο, ποτέ δεν βγήκε από τη γραμμή παραγωγής μια και η εταιρεία αποφάσισε να επενδύσει περισσότερο στο τετράχρονο Ski με τον τουρμπάτο  κινητήρα της Weber.

 

Πρόσφατα η αυστριακή εταιρεία εξαγόρασε την Benelli Motori θυγατρική της ιταλικής εταιρείας μοτοσικλετών Benelli. Κατά συνέπεια η αυστριακή εταιρεία άλλαξε την ονομασία της από Hydrospace σε HSR-Benelli. Εξ αρχής η φιλοσοφία της εταιρείας ήταν οι σπορ επιδόσεις και η αιχμηρή αισθητική, δύο στοιχεία που διακρίνει άμεσα κανείς στο πρωτοποριακό S4. Δεν ήταν τυχαίο άλλωστε το σλόγκαν της “Made for racing”. Πλέον η εταιρεία θέλει να ελκύσει το ευρύ καταναλωτικό κοινό παρουσιάζοντας μία νέα γκάμα μοντέλων που βασίζονται στην ίδια φιλοσοφία ωστόσο, οι κορυφαίες επιδόσεις τους κι η μοντέρνα αισθητική τους αντικατοπτρίζεται  σε ένα καινούργιο σλόγκαν “Moments before flying”. Αξίζει δε να σημειωθεί το γεγονός ότι τη στιγμή που ο ανταγωνισμός ενισχύει περισσότερο τις τάσεις του στους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες η αυστριακή εταιρεία εστιάζει την προσοχή της στις ατμοσφαιρικές επιλογές.

 

Η διεθνής παρουσίαση της HSR-Benelli διεξήχθη στην Murcia της Ισπανίας και το jetskiworld.gr ήταν προσκεκλημένο ανάμεσα στους λιγοστούς δημοσιογράφους. Μαζί μας ήταν κι ο πολυπρωθλητής Ακης Μαλούχος που η εμπειρία του κι η παρατηρητικότητά του είναι σεβαστή σε κάθε τομέα. Προκαθορισμένο ήταν ότι θα οδηγούσαμε τα δύο νέα Ski (Pro και Race edition) και τα δύο Runabout (Naked και Race edition). Ωστόσο, λόγω κάποιων απρόβλεπτων συνθηκών τελικά δόθηκε το πράσινο φως για την οδήγηση μόνο των δύο Runabout. Οι συνθήκες ήταν ελαφρώς κυματώδεις, με αρκετό αέρα, ιδανικές για να πάρεις μία πραγματική γεύση από τις επιδόσεις, τόσο του νέου τρικύλινδρου κινητήρα όσο και της επιθετικής γάστρας.

 

Τα μυστικά του τρικύλυνδρου μοτέρ

Ο κινητήρας της Benelli διακρίνεται για τις συμπαγείς διαστάσεις του και την καλή ποιότητα κατασκευής. Πραγματικά αναρωτιέται κανείς πόσο μικρός δείχνει τόσο μέσα στην γάστρα του νέου μονοθέσιου όσο και την γάστρα της σειράς “R” που έχει αρχικά σχεδιαστεί για το V6 μοτέρ της Benelli. Οι δώδεκα βαλβίδες της κεφαλής παίρνουν εντολές από τους δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους. Την τροφοδοσία του αναλαμβάνουν τα τρία μπεκ της Bosch που φέρουν 6 τρύπες το καθένα, στοχεύοντας στην καλύτερη διασπορά του καυσίμου. Πεταλούδες των σωμάτων της DellOrto διαθέτουν αισθητήρα TPS (Throttle Position Sensor) που συντελεί θετικά στην καλή απόκριση του κινητήρα σε όλο το φάσμα των στροφών. Η κεντρική ηλεκτρονική μονάδα είναι σχεδιασμένη από την Walbro και είναι κατασκευασμένη στην Ιταλία. Ο κινητήρας διατίθεται σε τρεις εκδόσεις, των 142ίππων, των 162ίππων και των 172ίππων. Η αύξηση της ισχύος σ’αυτές τις εκδόσεις επιτυγχάνεται τροποποιώντας την χαρτογράφηση, την σχέση συμπίεσης (παρόλο ότι δίνεται ίδια στα τεχνικά χαρακτηριστικά του κατασκευαστή) και του εκκεντροφόρους. Η 3-1 εξάτμιση είναι κατασκευασμένη από ανοξείδωτο ατσάλι από την Sebring και φέρει ηλεκτρονικό ψεκασμό νερού που διοχετεύεται από ανοιχτό κύκλωμα μέσω της τουρμπίνας. Το σύστημα ελέγχεται ηλεκτρονικά κι ο ψεκασμός νερού αρχίζει από τις 1000σ.α.λ. και διακόπτεται όταν πέσουν απότομα οι στροφές ή όταν σβήσει ο κινητήρας. Ο ψεκασμός του νερού γίνεται σε δύο σημεία της εξάτμισης. Ο σιγαστήρας στην περίπτωση του Ski είναι τοποθετημένος μπροστά από τον κινητήρα συντελώντας στην καλή κατανομή των μαζών. Προσεγμένη είναι επιλογή των φις των ηλεκτρικών που είναι αδιάβροχες ιαπωνικού τύπου. Η διάγνωση του κινητήρα και το σετάρισμα των παραμέτρων του γίνεται μέσω του οργάνων που διαθέτει η μικρή οθόνη του ταμπλό. Χρησιμοποιώντας το μπλε μπουτόν του διακόπτη και την μανέτα του γκαζιού ελέγχονται κι αλλάζεται το set up των παραμέτρων όπως του ρελαντί, του TPS, και του ηλεκτρονικού κόφτη, κ.α.. Όσον αφορά το βάρος του, το νέο τρικύλινδρο μοτέρ είναι ελαφρύτερο κατά τρία κιλά από το δικύλινδρο τουρμπάτο της Weber, που σημαίνει ότι ζυγίζει μόλις 72κιλά. Η ισχύς μετατρέπεται σε ωφέλιμη ώθηση μέσω ενός μειωτήρα που η σχέση του είναι 1: 1.972.

 

Η γάστρα του Ski

Στην ουσία πρόκειται για την βελτιωμένη γάστρα του S4 η οποία έχει δεχθεί αλλαγές σε σημεία “κλειδί”. Η πιο εμφανείς αλλαγή δεν είναι άλλη από την σχεδίαση των εμπρόσθιων sponsons που η απότομη γωνία τους στο πίσω μέρος υπόσχεται μάχιμα χαρακτηριστικά στην συμπεριφορά της στην σπορ οδήγηση. Μικρές αλλαγές έχει υποστεί επιπλέον στο πίσω μέρος της. Στο εσωτερικό της τμήμα διαθέτει νεύρα στο εμπρόσθιο τμήμα της κάτω από το water box που στοχεύουν στην επιπλέον ενίσχυσή της ιδιαίτερα στην καταπόνηση των αλμάτων τύπου log jump. Το deck δεν φέρει καμία ομοιότητα με του S4 μια και χρησιμοποιεί συμβατική, επίπεδη επιφάνεια. Επιπλέον, τα πλαϊνά του τμήματα είναι πιο υψηλά και διαθέτουν νέας σχεδίασης μαξιλαράκια. Τα τελευταία είναι τοποθετημένα κατά τέτοιο τρόπο ώστε δημιουργούν μικρής επιφάνειας ενσωματωμένα lifter. Τις εντυπώσεις κερδίζει το τιμόνι που είναι αλουμινένιο, τύπου RRP, ωστόσο δεν είναι ρυθμιζόμενο. Προσεγμένη είναι η σχεδίαση της πλάκας στέψης που φιλοξενεί την μπάρα του τιμονιού και τα ιταλικά χειριστήρια του υδραυλικού trim και της μανέτας του γκαζιού. Σε νέα θέση (σε σύγκριση με το S4) βρίσκεται η τάπα του καυσίμου ενώ το ρεζερβουάρ παρέμεινε στη γνώριμη θέση του στο μέσον του σκάφους. Η ισχύς μετατρέπεται σε ωφέλιμη ώθηση μέσω της ανοξείδωτης τουρμπίνας της Solas που διαθέτει 12 σταθερά πτερύγια κι έξη στον κώνο συμπίεσης. Το impeller είναι με τη σειρά του ανοξείδωτο τριών πτερυγίων της Solas και διαθέτει διαφορετικό βήμα στα δύο Ski. Το μεταλλικό scoop διαθέτει παρόμοια σχεδίαση με τα τροποποιημένα της Skat-Trak που φέρουν κομμένα το ένα πλαϊνά πτερύγια της πίσω χούφτας.

 

Η γάστρα του Runabout

Οι ομοιότητες της γάστρας της σειράς “R” είναι έντονες με του τριθέσιου STX-R, τόσο στο εμπρόσθιο τμήμα της όσο και στη σχεδίαση των τεσσάρων παρατροπιδίων καθώς επίσης του διπλού splash deflector. Κι αυτό το διαπιστώνεις βασικά από την συμπεριφορά της κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες οδήγησης. Είναι εξοπλισμένη με τουρμπίνα της Solas, 14 στατικών πτερυγίων και το μοντέλο Race διαθέτει επιπλέον όπισθεν και υδραυλικό trim. To impeller είναι τεσσάρων πτερυγίων, μεταβλητού βήματος κι είναι διαφορετικό στις δύο εκδόσεις του τρικύλινδρου Runabout. Οι κώνοι της τουρμπίνας διαθέτουν αφαιρούμενα δαχτυλίδια με στόχο το μελλοντικό σετάρισμά τους βάση των επιθυμιών του αναβάτη. Τις εντυπώσεις κερδίζουν τα sponsons που διακρίνονται για τις σπορ σχεδίασή τους. Η τελευταία είναι παρόμοια με αυτή των sponsons της R&D κι έχουν μικρή επιφάνεια δράσης ώστε να διατηρούν τις ισορροπίες μεταξύ της απόλυτης σπορ και τη νορμάλ οδήγησης του σκάφους. Αναμφισβήτητα η σχεδίαση του deck “βγάζει μάτι” και συντελεί στην ξεχωριστή αισθητική του σκάφους. Οι εμπρόσθιοι αεραγωγοί της τιμονιέρας καθώς επίσης και τα επιθετικά ρέλια συμβάλουν θετικά στην επιθετική αισθητική του συνόλου. Προσεγμένη είναι η κατασκευή του deck που ενισχύει την εργονομία του οδηγού. Σ’αυτό συντελεί θετικά η σχεδίαση της σέλας καθώς επίσης της στιβαρής τιμονιέρας. Στο εξωτερικό τμήμα των θέσεων που βρίσκονται τα πέλματα του οδηγού έχουν τοποθετηθεί ελαστικά προστατευτικά τμήματα που εκτελούν χρέη lifter. Το τιμόνι είναι ελαφρώς πιο φαρδύ (68,5mm) από του Ski (67mm) κι λειτουργία του δένει με την καλή εργονομία του συνόλου.

 

Στην πράξη

Το γεγονός ότι η οδήγηση των δύο Runabout διεξήχθη σε κυματώδεις συνθήκες ήταν θετικό γιατί κατά αυτό τον τρόπο είχαμε την ευκαιρία να δούμε την συμπεριφορά της γάστρας και του μοτέρ κάτω από πραγματικές συνθήκες. Αρχικά μπήκαμε στον υγρό στίβο της Murcia με το Naked (142hp) κι ύστερα είδαμε τις δυνατότητες της γάστρας με το ισχυρότερο Race (172hp).

 

Το πρώτο στοιχείο που κέρδισε τις εντυπώσεις μου δεν ήταν άλλο από την υποδειγματική ευστάθεια της γάστρας στην ευθεία, που δεν τραβάει από την μια μεριά στην άλλη, κι ούτε εμφανίζει τάσεις να βουτήξει το ρύγχος του και να σε εκτοξεύσει πάνω από τη σέλα. Την ευστάθειά του ενισχύουν τα καθαρόαιμα sponsons που η συμπεριφορά τους δεν είναι απόλυτη εφόσον παρέχουν την επαρκή πρόσφυση χωρίς ολισθαίνει το πίσω μέρος της γάστρας. Άλλωστε η θέση κι η σχεδίασή τους προδίδει τις τάσεις της συμπεριφοράς τους. Οι εσοχές του deck σου επιτρέπουν να βάζεις στην κατάλληλη θέση τα κάτω άκρα σου και να ασκείς του μοχλούς που απαιτούνται για να πιάσεις ένα σπορτίφ ρυθμό χωρίς να βάζεις ιδιαίτερο κόπο ακόμη και κάτω από κυματώδεις συνθήκες. Αναμφισβήτητα το χαμηλό βάρος της γάστρας είναι αισθητό πόσο μάλιστα όταν ο κινητήρας του Naked αποδίδει μόλις 142 ίππους. Στην ουσία αποτελεί ένα σκάφος για πρωτάρηδες κοινώς για τους αναβάτες της κατηγορίας Entry Level. Η απόδοση του μοτέρ είναι γραμμική χωρίς να σε ξαφνιάζει ωστόσο, δεν μπορείς να επωφεληθείς στο μέγιστο τις σχεδιαστικές αρετές της γάστρας μια και δεν διαθέτει τη δύναμη που απαιτείται για να κινηθείς σε ένα πραγματικά γρήγορο ρυθμό. Στις στροφές ανοίγει την γραμμή του όταν κινείσαι σε νορμάλ ρυθμό και μόνο αν πραγματικά χουφτώσεις το γκάζι αρχίζει να δείχνει τις σπορ διαθέσεις του. Το φαρδύ deck έχει σχεδιαστεί για να φιλοξενήσει τον V6 κινητήρα, με αποτέλεσμα να χτυπάς το εσωτερικό των ποδιών σου (τα καλάμια) πάνω του. Είναι πιθανό το σκάφος παραγωγής να είναι εφοδιασμένο με ελαστικά πατάκια σ’αυτό το σημείο.

 

Αντιθέτως στο Race το σκηνικό αλλάζει. Το ισχυρότερο –κατά 30ίππους- μοτέρ ξεδιπλώνει τις χάρες της γάστρας και σου επιτρέπει να κινείσαι με ακρίβεια στην πίστα, υπολογίζοντας με ακρίβεια τις γραμμές σου στα μπαλόνια της. Πλέον η έξοδος από την στροφή γίνεται με πιο επιθετικό στυλ, η τουρμπίνα “πιάνει” καλύτερα και η επιτάχυνση είναι σε γενικές γραμμές πιο άμεση από του Naked. Το υδραυλικό trim είναι άψογο στη λειτουργία του, μαλακό κι η μανέτα δεν σε καταπονεί καθόλου. Ωστόσο, στο συνδυασμό της συγκεκριμένης γάστρας μοτέρ δεν κρίνεται απαραίτητο ακόμη και σε συνθήκες γρήγορης οδήγησης. Πιθανότερο θα είναι περισσότερο χρήσιμο όταν θα χρησιμοποιείται στην έκδοση των δύο V6 μοτέρ. Τα ελαστικά πατάκια παρέχουν καλή πρόσφυση και στο σύνολο βρίσκεις καλή πρόσφυση πάνω στο σκάφος. Λόγω των περιστάσεων και των καιρικών συνθηκών ήταν αδύνατο και ανώφελο να γίνουν μετρήσεις των επιδόσεων. Ευελπιστούμε σε μια λεπτομερή δοκιμή επί ελληνικού… ύδατος.

 

Η κατακλείδα

Σύμφωνα με τον διευθυντή πωλήσεων Thomas Breuss τα νέα μοντέλα της τρικύλινδρης σειράς της HSR-Benelli θα είναι διαθέσιμα από τα μέσα ή τέλη Ιουλίου (2008). Προτεραιότητα θα δοθεί στην αγορά της Ευρώπης, και στη συνέχεια θα τροφοδοτηθεί η αναπτυσσόμενη αγορά της Ρωσίας και της Ασίας.  Παράλληλα θα είναι διαθέσιμη κι η πλήρη γκάμα ένδυσης της HSR-Benelli που περιλαμβάνει φόρμες νεοπρέν, κάπες, Lycra T-Shirt, και casual T-Shirt. Σύντομα θα ανακοινωθούν οι επίσημες τιμές των νέων σκαφών της HSR-Benelli από την αντιπροσωπεία Aquacraft.

 

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Μοντέλο: HSR-Benelli Series-R Naked Edition

Κινητήρας

Τύπος: 4T, Εν σειρά, τρικύλινδρος, DOHC

Χωρητικότητα (cc): 1.098

Διάμετρος x διαδρομή (mm):88x60,2

 Ισχύς (bhp/σ.α.λ.): 142/-

Ροπή (kgm/σ.α.λ.): Δ.Α.

Σχέση συμπίεσης:12,5:1

Τροφοδοσία: EFI

Σύστημα εισαγωγής: Ατμοσφαιρικό μοτέρ.

Σύστημα εξαγωγής: Εξάτμιση 3-1

Σύστημα ψύξης: Μοτέρ: Κλειστό κύκλωμα, Εξάτμιση: Ανοιχτό κύκλωμα

Γάστρα

Τύπος:

Dead Rise:

Υλικό γάστρα: Fiberglass, high stability RTM Composite

Υλικό Deck: Fiberglass, high stability RTM Composite

Ολικό μήκος (mm): 3.230

Ολικό πλάτος (mm): 1.200

Ολικό ύψος (mm): 1.030

Αριθμός αναβατών:1-3

Βάρος (kg): 260

Αποθηκευτικός χώρος (l): -

Cooler (l): -

Glove box (l):-

Αναρρόφηση νερού: Τζιφάρι υποπίεσης

Βραχίονας επιβίβασης: -

Χειρολαβή: Ναι

Δέστρα σέλας: Όχι

Τύπος γκαζιού: Σκανδάλη αντίχειρα

Καθρέφτες: Ναι

Αντιολισθητικά πατάκια: Ελαστικά

Σύστημα πρόωσης

Τουρμπίνα: Διαμήκης ροής, μονού σταδίου, Solas με14 πτερύγια.

Διάμετρος τουρμπίνας (mm): 155

Διάμετρος κώνου συμπίεσης (mm): 82

Διάμετρος κώνου στρέψης (mm): 87

Impeller: Ανοξείδωτο Solas, τεσσάρων πτερυγίων, μεταβλητού βήματος, 11/19.

Μετάδοση:1:1.972

Trim: Όχι

Ηλεκτρικό σύστημα

Μπαταρία: 12volt, 18amp, κλειστού τύπου

Ανάφλεξη: Ψηφιακή

Χρονισμός: Δ.Α.

Τύπος μπουζί: -

Εκκίνηση: Μίζα

Σύστημα ασφαλείας: Ηλεκτρονική κάρτα.

Ταμπλό οργάνων

Ένδειξη καυσίμου: Ναι

Ένδειξη λιπαντικού: Ναι

Ταχύμετρο: -

Στροφόμετρο: Ναι

Ένδειξη trim: Όχι

Επιπλέον ενδείξεις: Θερμοκρασία νερού, χρονόμετρο, χαμηλή πίεση και στάθμη λαδιού, υπερθέρμανσης, πληροφορίες περιοδικής συντήρησης και έλεγχος κινητήρα.

Καύσιμο/Λιπαντικό

Συνιστώμενο καύσιμο: Αμόλυβδη βενζίνη, 95+οκτανίων

Ρεζερβουάρ (l): 87

Ρεζέρβα (l): -

Σύστημα λίπανσης : Ξυρό κάρτερ, σύστημα λίπανσης με πίεση

Ρεζερβουάρ λιπαντικού (l): -

Τιμή (ευρώ): Δ.Α.

 

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Μοντέλο: HSR-Benelli Series-S Pro Edition

Κινητήρας

Τύπος: 4T, Εν σειρά, τρικύλινδρος, DOHC

Χωρητικότητα (cc): 1.098

Διάμετρος x διαδρομή (mm):88x60,2

 Ισχύς (bhp/σ.α.λ.): 172/-

Ροπή (kgm/σ.α.λ.): Δ.Α.

Σχέση συμπίεσης:12,5:1

Τροφοδοσία: EFI

Σύστημα εισαγωγής: Ατμοσφαιρικό μοτέρ.

Σύστημα εξαγωγής: Εξάτμιση 3-1

Σύστημα ψύξης: Μοτέρ: Κλειστό κύκλωμα, Εξάτμιση: Ανοιχτό κύκλωμα

Γάστρα

Τύπος:

Dead Rise:

Υλικό γάστρα: Fiberglass, high stability RTM Composite

Υλικό Deck: Fiberglass, high stability RTM Composite

Ολικό μήκος (mm): 3.230

Ολικό πλάτος (mm): 1.200

Ολικό ύψος (mm): 1.030

Αριθμός αναβατών:1

Βάρος (kg): 168

Αποθηκευτικός χώρος (l): -

Cooler (l): -

Glove box (l):-

Αναρρόφηση νερού: Τζιφάρι υποπίεσης

Βραχίονας επιβίβασης: -

Χειρολαβή: Ναι

Δέστρα σέλας: Όχι

Τύπος γκαζιού: Σκανδάλη αντίχειρα

Καθρέφτες: Ναι

Αντιολισθητικά πατάκια: Ελαστικά

Σύστημα πρόωσης

Τουρμπίνα: Διαμήκης ροής, μονού σταδίου με όπισθεν, Solas με14 πτερύγια.

Διάμετρος τουρμπίνας (mm): 155

Διάμετρος κώνου συμπίεσης (mm): 87

Διάμετρος κώνου στρέψης (mm): 89

Impeller: Ανοξείδωτο Solas, τεσσάρων πτερυγίων, μεταβλητού βήματος, 11/21.

Μετάδοση:1:1.972

Trim: Όχι

Ηλεκτρικό σύστημα

Μπαταρία: 12volt, 18amp, κλειστού τύπου

Ανάφλεξη: Ψηφιακή

Χρονισμός: Δ.Α.

Τύπος μπουζί: -

Εκκίνηση: Μίζα

Σύστημα ασφαλείας: Ηλεκτρονική κάρτα.

Ταμπλό οργάνων

Ένδειξη καυσίμου: -

Ένδειξη λιπαντικού: Ναι

Ταχύμετρο: -

Στροφόμετρο: Ναι

Ένδειξη trim: Όχι

Επιπλέον ενδείξεις: Θερμοκρασία νερού, χρονόμετρο, χαμηλή πίεση και στάθμη λαδιού, υπερθέρμανσης, πληροφορίες περιοδικής συντήρησης και έλεγχος κινητήρα.

Καύσιμο/Λιπαντικό

Συνιστώμενο καύσιμο: Αμόλυβδη βενζίνη, 95+οκτανίων

Ρεζερβουάρ (l): 87

Ρεζέρβα (l): -

Σύστημα λίπανσης : Ξυρό κάρτερ, σύστημα λίπανσης με πίεση

Ρεζερβουάρ λιπαντικού (l): -

Τιμή (ευρώ): Δ.Α.

Σημείωση: Από το 2004 έως το 2012 η εταιρεία άλλαξε τρεις φορές επωνυμία (Hydrospace, HSR-Benelli, Benelli Group), λογότυπο και slogan, ωστόσο διατήρησε την ίδια φιλοσοφία και πολιτική στο promotion και το marketing των προϊόντων της.