Εμμανουήλ Παννούσης: Ο Έλληνας άσος του Jet Raid

Εμμανουήλ Παννούσης: Ο Έλληνας άσος του Jet Raid

Στον πιο σκληρό αγώνα των personal water water, ένας έλληνας αναβάτης έχει παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο, έχει κερδίσει, και βρίσκεται συχνά στο βάθρο από την έναρξη του θεσμού του Jet Raid. Υποδεχτείτε τον Εμμανουήλ Παννούση.

 

Κείμενο: Β. Μωραΐτης

Φωτ.: Ε.Παννούσης

 

Στην χώρα μας όταν γίνονται συζητήσεις ή αναφορές στους αγώνες των personal water craft οι ενδιαφερόμενοι βάζουν ένα και μόνο πράγμα στο μυαλό τους, τους αγώνες κλειστής πίστας ή close course. Ελάχιστοι μάλιστα είναι εκείνοι που είναι πιθανό να αναφερθούν την κατηγορία του Freestyle ή του Freeride. Κι αυτό γιατί το ελληνικό κοινό των personal water craft δεν γνωρίζει άλλη μορφή αγώνων. Δεν έχει καμία επαφή με τους αγώνες αντοχής ή Endurance ή τους αγώνες Off-shore. Κάπου εκεί ενδιάμεσα κατατάσσεται κι ο διάσημος αγώνας του Jet Raid, ο συχνά ονομαζόμενος ως “Dakar” από τους ξένους αναβάτες μια και αποτελεί σχεδόν τον ίδιο τύπο αγώνα, με μόνη διαφορά ότι πραγματοποιείται με personal water craft στη θέση των μοτοσικλετών ή των αυτοκινήτων.

 

Ο συγκεκριμένος αγώνας αποτελεί την πιο σκληρή δοκιμασία για τους αναβάτες, τα σκάφη τους και φυσικά όλο το προσωπικό του αγώνα. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, ότι οι συγκεκριμένοι αναβάτες σπάνια συμμετάσχουν σε άλλους είδους αγώνων και προπονούνται εξειδικευμένα γι’αυτό το είδος των αγώνων. Από την πλευρά τους, τα σκάφη είναι κατάλληλα προετοιμασμένα γι’αυτές τις συνθήκες κι οι κορυφαίες ομάδες έχουν μεγάλη εμπειρία στην προετοιμασία τους με στόχο να αυξήσουν ελαφρώς τις επιδόσεις χωρίς να επηρεάσουν αρνητικά την κατανάλωση των μοτέρ. Η αξιοπιστία είναι ο βασικότερος παράγοντας από πλευράς σκάφους ενώ για τον αναβάτη μετράει σημαντικά η καλή φυσική κατάσταση κι πείρα του στον προσανατολισμό.

 

Σε αυτό του είδους τον αγώνα (καθώς και σε άλλους αγώνες Endurance) συμμετάσχει από την αρχή του θεσμού (Jet Raid) ο Έλληνας αναβάτης Εμμανουήλ “Μάνος” Παννούσης που δυστυχώς κανείς δεν γνωρίζει τις επιτυχίες του στη χώρα μας. Κι αυτό γιατί ο Μάνος μένει στο Παρίσι ενώ η έδρα της εργασίας του είναι στο Βέλγιο. Κάπου ενδιάμεσα πετάγεται στην Ελλάδα για να δει τους γονείς του και τα αγαπημένα του πρόσωπα. Όταν είδα το όνομά του στη λίστα συμμετοχών ζήτησα από την διοργάνωση να με φέρει σ’επαφή μαζί του για να μάθω από πρώτο χέρι ποιος είναι ο συγκεκριμένος αναβάτης και πως κατόρθωσε να συμμετάσχει στον δύσκολο κι απαιτητικό αυτό αγώνα.

 

Πέρυσι παρακολούθησα με μεγάλη αγωνία την πορεία του Μάνου στον εξαντλητικό αγώνα κι επικοινωνούσα μαζί του μέσω e-mail για να μάθω τις λεπτομέρειες όσον αφορά τον αγώνα αλλά και τις αναποδιές που του έτυχαν. Για καλή μου τύχη ο Μάνος βρέθηκε για μερικές ημέρες στην Αθήνα για επαγγελματικούς λόγους κι έτσι είχαμε την ευκαιρία να βρεθούμε και να συζητήσουμε τις εμπειρίες του από κοντά. Ήταν μεγάλη ευκαιρία για να τον συγχαρώ προσωπικά για την πρωτιά του στην κατηγορία F2. Κι έτσι ανακάλυψα ότι έχει υψηλότερους στόχους από το να κερδίζει απλά στο Jet Raid...

 

Κάθε αγώνας έχεις τις δυσκολίες του, πόσο δύσκολο ήταν το φετινό Jet Raid σε σύγκριση με την περσινή σεζόν;

Μ.Παννούσης: Το φετινό ράλυ Jet Raid στη Βραζιλία, ήταν αρκετά σκληρό.  Το υψηλό επίπεδο του ανταγωνισμού καθώς και οι τεχνολογικές εξελίξεις στα jet ski είχαν ως αποτέλεσμα ένα ράλι υψηλού επιπέδου με όλα να κρίνονται στις πιο μικρές αλλά παράλληλα και σημαντικές λεπτομέρειες.

 

Ποιο ήταν το σημαντικότερο πρόβλημα που είχες φέτος;

Μ.Παννούσης: Το σημαντικότερο πρόβλημα εντοπίστηκε στην είσοδο νερού στην βενζίνη, μετά από σπάσιμο της τάπας του ρεζερβουάρ. Υπήρχαν και άλλα μικροπροβλήματα αλλά αυτά είναι αναμενόμενα στην εξέλιξη ενός ράλι.

 

Ποιο ήταν το set up του φετινού σκάφους σου;

Μ.Παννούσης: Το σκάφος που χρησιμοποίησα φέτος είναι της Yamaha FX SHO.  Με τελική ιπποδύναμη 300HP και ειδικά διαμορφωμένες λύσεις ειδικά για το δικό μου set up.

 

Είδες μεγάλη διαφορά με την ECU της MoTeC? είδες διαφορά στην κατανάλωση με την χρήση της MoTeC.

Μ.Παννούσης: Η διαφορά που είδα ήταν αρκετά σημαντική. Η ταχύτητα αυξήθηκε κατά πολύ σε σύγκριση με την αρχική. Βέβαια παρατηρήθηκε και λίγο μεγαλύτερη κατανάλωση όχι όμως σε απαγορευτικά επίπεδα.

 

Ποιες ήταν οι σημαντικότερες στιγμές και που καθόρησαν την νίκη σου στην F2;

Μ.Παννούσης: Η σημαντικότερη στιγμή ήταν κατά την διάρκεια της βραδιάς που χάλασε το σκάφος μου. Όλη την βραδιά είμασταν πάνω από το αυτό προσπαθώντας να επισκευάσουμε το πρόβλημα. Η αλήθεια είναι ότι είχα αρχίσει να  χάνω κάθε ελπίδα. Μόλις το πρωί (πραγματικά λεπτά πριν ξεκινήσει ο αγώνας) ο μηχανικός μου έδωσε το οκ, είπα από μέσα μου «Μάνο πάμε για την νίκη; H ταν η επι τας»

 

Πως έγινε η συνεργασία σου με τον Ισπανό συναθλητή σου και ποιος οδήγησε περισσότερο στην διάρκεια του αγώνα;

Μ.Παννούσης: Είχαμε μια συνεργασία από το παρελθόν, από παλιότερους αγώνες. Η συνεργασία αυτή είναι πολύ καλή. Στον αγώνα αυτόν οδήγησα περισσότερο μιας και ταίριαζε πιο πολύ στο στυλ μου. Ειδικά στο τελευταίο σκέλος τα έδωσα όλα.

 

Το σκάφος το έδωσε η Yamaha France, Yamaha Europe ή το έβαλε ο Ισπανός αθλητής;

Μ.Παννούσης: Η Yamaha France η οποία είναι και πίσω μου σε κάθε μεγάλη διοργάνωση και θα ήθελα να τους ευχαριστήσω κιόλας για την εμπιστοσύνη και την στήριξη τους.

 

Ποιος ανέλαβε την μηχανική υποστήριξη και την συντήρηση του σκάφους σε όλη την διάρκεια του αγώνα;

Μ.Παννούσης: Σε συνεργασία με τον προσωπικό μου μηγχανικό από την Γαλλία. Διαθέτει μεγάλη εμπειρεία και είμαστε μαζί πολλά χρόνια τώρα.

 

Αντιμετώπισες κάποιο μηχανικό ή άλλο πρόβλημα στις 7 ημέρες του αγώνα;

Μ.Παννούσης: Όπως ανέφερα και προηγουμένως το σημαντικότερο πρόβλημα που παραλίγο να στοιχίσει και τον τερματισμό ακόμα στον αγώνα, ήταν η είσοδος νερού στην βενζίνη λόγω σπασίματος της τάπας του ρεζερβουάρ. Η ζημιά αυτή δημιουργήθηκε μετά από ένα μεγάλο κύμα που χτύπησε το σκάφος με αποτέλεσμα να χαθεί το εμπρός  καπάκι του deck και να σπάσει κατ’ επέκταση και η τάπα.

 

Τι προετοιμασία χρειάζεται από έναν αθλητή όσον αφορά την φυσική κατάσταση και την οδήγηση για να αντέξει σε έναν τέτοιο αγώνα;

Μ.Παννούσης: Αναφορικά με την φυσική κατάσταση απαιτείται καθημερινή πολύωρη αερόβια γυμναστική. Σκοπός είναι η απόκτηση αντοχής. Λίγα βάρη, αλλά πάρα πολύ τρέξιμο και κατανάλωση τροφών χαμηλών σε λιπαρά και πλούσια σε υδατάνθρακες και πρωτεϊνη. Επίσης η κατανάλωση πολύ νερού. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης πολλές ώρες προπόνηση στην θάλασσα σε παρόμοιες συνθήκες με αυτές των αγώνων, έτσι ώστε να υπάρχει συνεχόμενη επαφή με τις συνθήκες του αγώνα αλλά και δοκιμή όλων των αλλαγών που υφίσταται κάθε σκάφος προκειμένου να ανταπεξέλθει σε συτή την πραγματικά δύσκολη δοκιμασία.

 

Πόσο σου στοίχισε η φετινή συμμετοχή σου στο αγώνα Jet Raid και πόσο είναι εφικτό για ένα αθλητή να συμμετάσχει σε τέτοιου είδους αγώνες;

Μ.Παννούσης: Περίπου 50.000,00€. Όπως καταλαβαίνετε τα ποσά είναι πολύ μεγάλα. Σίγουρα χρειάζεσαι την υποστήριξη κάποιων χορηγών έτσι ώστε να μπορείς να αγωνιστείς σε επίπεδο πρωταθληματισμού.

 

Ποιους υποστηρικτές θα ήθελες να ευχαριστήσεις για την φετινή σου νίκη;

Μ.Παννούσης: Κυρίως την εταιρεία διοργάνωσης δεξιώσεων στο Βέλγιο LePrestige, την ΙSOD.M., την Benetick και την ΕΝΕ52