Sea-Doo RXT S3:69mph με το... καλημέρα

Sea-Doo RXT S3: 69mph με το... καλημέρα

Στην σπορ σειρά της γκάμας της εμφάνισε φέτος η BPR ένας σκάφος που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα στάνταρντ των Sea Doo και παίρνει καινούργια γραμμή πλεύσης εφοδιασμένο με νέα γάστρα και μοντέρνα τεχνολογία ηλεκτρονικών συστημάτων.

 

Κείμενο: Βασίλης Μωραΐτης

Test rider: Βασίλης Μωραΐτης

Φωτ.:www.jetskiworld.gr (στατικές), Τ. Κούκουσας (κίνηση)

 

Πέρυσι η Sea-Doo γιόρτασε τα 20στά της γενέθλια στο χώρο των personal watercraft παρουσιάζοντας το νέο “αμορτισεράτο” RXT IS εφοδιασμένο με ότι πιο high tech είχε να επιδείξει η εταιρεία. Φέτος θεώρησε σωστό να ενισχύσει την σπορ γκάμα των σκαφών της δίνοντας άλλο αέρα στο τριθέσιο RXT χρησιμοποιώντας την step γάστρας S3 που είχε εμφανίσει ένα χρόνο πριν. Έχουμε διαβάσει κατά καιρούς αρκετά για την συγκεκριμένη γάστρα όπως και την μονάδα iControl που στην ουσία χειρίζεται κάθε σύστημα πάνω στο σκάφος και τον κινητήρα, ωστόσο αυτό που πάνω απ’όλα περιμένει κανείς να μάθει είναι το τί κάνει στο νερό το νέο RXT. Αυτός είναι κι ο λόγος που δεν θα επεκταθούμε στον high tech εξοπλισμό του εφόσον καθένας μπορεί να βρει την πληροφόρηση στα αντίστοιχα web site της εταιρείας. Επιπλέον, αναμένουμε σύντομα να μάθουμε περισσότερες πληροφορίες για την τουρμπίνα του και τα χαρακτηριστικά της. Το σκάφος της δοκιμής παρείχε ο αγωνιζόμενος Τόλης Κούκουσας –επαγγελματίας φωτογράφος στο επάγγελμα- κι όχι κάποιος Dealer της BRP ή η αντιπροσωπεία, γεγονός για το οποίο τον ευχαριστούμε θερμά.

 

Εργονομία

Μόλις πιάσεις την χειρολαβή του συνεπιβάτη για να ανέβεις στο πίσω deck του σκάφους διαπιστώνεις πόσο καλή είναι η πρόσφυση στο καινούργιο ελαστικό υλικό με το φινίρισμα πανιόλου (βιομηχανικό δάπεδο) που έχει τοποθετηθεί σ’αυτό. Τομέας που υστερούσε επί σειρά ετών η Sea-Doo που τα πατάκια όχι μόνο γλιστρούσαν αλλά και με τον καιρό (και τον ήλιο) παραμορφωνόταν πάνω στο deck χαλώντας την αισθητική του συνόλου. Το ρυθμιζόμενο τιμόνι κερδίζει τις εντυπώσεις όπως και τα όμορφα σκριπ και οι φυσιολογικές μανέτες και λέω μανέτες για να μην ξεχνάμε την αριστερή μανέτα του φρένου. Το ταμπλό των οργάνων φαίνεται απλό, ωστόσο για την χρήση του κρίνεται αναγκαία η προσεγμένη ανάγνωση του manual για να επωφεληθεί κανείς τις δυνατότητές του και φυσικά την επιλογή του κατάλληλου προγράμματος πλεύσης (Learn mode, Sport κ.λ.π.). Χρησιμοποιώντας το δεξί χειριστήριο Mode-Set επιλέξαμε με την βοήθεια του Τόλη το Sport και... δρόμο.

 

Ηλεκτρονικά ελεγχόμενες επιδόσεις

Το πρώτο στοιχείο που διαπιστώνεις βάζοντας ευθεία πορεία είναι η ευστάθεια της νέας γάστρας σε σύγκριση με των προγόνων του RXT και RXT-X. Δεν εμφανίζει καμία τάση στο να ψάχνεται αριστερά-δεξιά είτε στις χαμηλές είτε στις υψηλές ταχύτητες. Το γεγονός ότι είναι μακρύτερη από του RXT και του RXT-X καθώς επίσης από τις γάστρες του ανταγωνισμού συντελεί σημαντικά στον τρόπο που επιταχύνει και φυσικά το ότι δεν δελφινάρει αισθητά στο βουβό κύμα. Στην περίπτωσή της δοκιμής που είχαμε ιδανικές –θα έλεγε κανείς συνθήκες- το ανεπαίσθητο δελφινάρισμα το ένιωθες μόλις είχες φθάσει στην τελική του ταχύτητα.

 

Η τελική ταχύτητα είναι πάντα το κύριο θέμα προς συζήτηση ιδίως μεταξύ ντραγκστεράδων ή αγωνιζόμενων ή απλά των οπαδών της κάθε εταιρείας που χαρακτηρίζονται ως “βαμμένοι” με τον κάθε κατασκευαστή. Εμπιστευτήκαμε το ηλεκτρονικό built in GPS που φέρει το σκάφος για να δούμε την τελική του ταχύτητα, όργανο το οποίο φρενάρει ηλεκτρονικά και τις επιδόσεις του κινητήρα όπως ανάφεραν οι αμερικάνοι πριν από ένα χρόνο (μάλιστα είχε ανακοινώσει η Riva ότι θα βγάλει ένα ηλεκτρονικό σύστημα που θα επεμβαίνει για να ξεκλειδώνει τις επιδόσεις και το φράγμα των 66mph των αμερικάνικων μοντέλων). Στην περίπτωσή μας που το μοντέλο ήταν με Ευρωπαϊκές προδιαγραφές είδαμε ξεκάθαρα 69mph τρεις φορές στην οθόνη υγρών κρυστάλλων του RXT. Κι είναι σαφώς το ταχύτερο νορμάλ, εντελώς “μαμά”, (ούτε προπαραγωγής μοντέλο) σκάφος που έχουμε οδηγήσει μέχρι στιγμής. Η ένδειξη ήρθε στο ταμπλό αέρα-πατέρα χωρίς να περιμένουμε να ξημερώσει, απλά η απόδοση του μοτέρ είναι τόσο γραμμική σχεδόν ηλεκτρική θα έλεγε κανείς, που δεν σου δίνει την αίσθηση ότι πας τόσο γρήγορα. Κυριολεκτικά κλέβει τις αισθήσεις σου ενώ είσαι βολίδα.

 

Η νέα γάστρα στρίβει και μάλιστα στρίβει με τέτοιο τρόπο που καμία άλλη γάστρα σε σπορ Sea-Doo δεν έστριβε έτσι στο παρελθόν. Αν δεν είσαι τολμηρός και δεν χρησιμοποιείς το γκάζι τόσο στην στροφή τότε θα διαπιστώσεις ότι ελαφρώς πάει να ανοίξει την γραμμή της. Αντιθέτως, όταν το οδηγήσεις με πλήρως αγωνιστική τακτική η γάστρα υπακούει στις εντολές σου κι ακολουθεί τις γραμμές που της ορίζεις. Δεν είναι απόλυτη η συμπεριφορά της κι ούτε γέρνει όπως του Ultra ή του Yamaha. Απλά βρίσκεται ελαφρώς σε κλίση και κλείνει την γραμμή της χωρίς να σε παιδεύει. Τα λούκια στο deck είναι φαρδιά και μπορείς να βάζεις τα κάτω άκρα όπου θέλεις ενώ η ελαφρώς σκληρή κι άριστα εργονομική σέλα σου επιτρέπει να αλλάζεις στάση άμεσα στις γρήγορες αλλαγές πορείας από το ένα μπαλόνι στο άλλο. Στην ευθεία σε κλειδώνει εκεί που πρέπει για να μην βάσεις δύναμη στα χέρια και να τα ξεκουράσεις, εν ώρα αγώνα, για να αποφύγεις το arm pump. Τα sponsons παρέχουν καλή πρόσφυση και μόνο να το πιέσεις πολύ επιθετικά σε στροφή τύπου φουρκέτα θα νιώσεις το πίσω μέρος να ολισθαίνει. Όσο για το scoop, καταφέρνει να διατηρεί τις ισορροπίες χωρίς να φρενάρει πολύ το σκάφος αλλά ούτε να το αφήνει χωρίς πρόσφυση (Πιστεύουμε ότι η R&D θα έχει σύντομα μία ακόμη καλύτερη απάντηση για τους λάτρες των επιδόσεων).

 

Την παράσταση κλέβει το ηλεκτρονικό φρένο που κυριολεκτικά σταματάει το σκάφος με την σκέψη χωρίς να ενεργοποιεί κάποιον καταπέλτη κοινώς δεν νιώθεις ότι θα φύγεις πάνω από τη σέλα. Το σύστημα είναι εκπληκτικό και αναμφισβήτητα θέτει άλλα μέτρα και σταθμά στο θέμα της ασφάλειας στην καθημερινή χρήση των pwc κι ίσως θα έπρεπε να είναι υποχρεωτικό σε όλα τα ενοικιαζόμενα pwc. Για τον αναβάτη που δεν έχει την πείρα και την ετοιμότητα να αλλάξει πορεία στρίβοντας το σκάφος άμεσα ανοίγοντας απότομα το γκάζι το συγκεκριμένο σύστημα είναι άψογο.

 

Από την άλλη πλευρά δεν είναι εφικτό να χρησιμοποιηθεί στον αγώνα εφόσον η επαναφορά στο γκάζι γίνεται με μία ελαφρά καθυστέρηση περίπου δύο δευτερολέπτων. Σ’αυτή την περίπτωση το σύστημα κρίνεται επικίνδυνο και μόνο αν μπορούσε κανείς να επέμβει σ’αυτό ηλεκτρονικά (για να κάνει άμεση την επαναφορά του γκαζιού) θα άλλαζε κυριολεκτικά τα δεδομένα στους χρόνους ενός γυρολόγιου. Διαφορετικά θα συνιστούμε στους διοργανωτές να μπλοκάρουν την μανέτα του φρένου στο συγκεκριμένο μοντέλο για αποτρέψουν την πιθανή άσκοπη χρήση του εν ώρα αγώνα.

 

Κάνοντας την σούμα

Αναμφισβήτητα η νέο RXT S3 αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη πρόταση που έχει κατασκευάσει η BRP ένα σκάφος που συνδυάζει τις σπορ επιδόσεις, την καλή εργονομία, τον μοντέρνο εξοπλισμό και την επιθετική αισθητική σε ένα ομοιογενές σύνολο. Με αρχική τιμή τα 19.000ευρώ μπορεί μεν να είναι το ακριβότερο στην κατηγορία του αλλά από την άλλη πλευρά είναι το μοναδικό που φέρει τέτοιου είδους εξοπλισμό κι επιδόσεις όπως το παίρνει κανείς από τον κατασκευαστή.

 

Από την πλευρά μας, ευχαριστούμε τον Τόλη Κούκουσα για την ευκαιρία που μας έδωσε να οδηγήσουμε το φρεσκοστρωμένο σκάφος του και να καταφέρουμε να φέρουμε εις πέρας αυτή την δοκιμή μιας και οι αντιπροσωπείες απέχουν εδώ και χρόνια από την προώθηση του σπορ και των προϊόντων τους.

 

 

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Μοντέλο: Sea-Doo RXT-X

Κινητήρας

Τύπος: 4T, Εν σειρά, τρικύλινδρος, SOHC

Χωρητικότητα (cc): 1.494

Διάμετρος x διαδρομή (mm):100x63,4

 Ισχύς (bhp/σ.α.λ.): 260/-

Ροπή (kgm/σ.α.λ.): Δ.Α.

Σχέση συμπίεσης:8,54:1

Τροφοδοσία: EFI Rotax. με σώμα 52mm και ηλεκτρονικό γκάζι.

Σύστημα εισαγωγής: Supercharged με intercooler

Σύστημα εξαγωγής: Εξάτμιση 3-1

Σύστημα ψύξης: Μοτέρ: Κλειστό κύκλωμα, Εξάτμιση: Ανοιχτό κύκλωμα

Γάστρα

Τύπος: Βαθύ V και με step

Dead Rise: -

Υλικό γάστρα: Fiberglass Reinforced Composite

Υλικό Deck: Fiberglass Reinforced Composite

Ολικό μήκος (mm): 3.530

Ολικό πλάτος (mm): 1.220

Ολικό ύψος (mm): 1120

Αριθμός αναβατών:3

Βάρος (kg): 388,6

Αποθηκευτικός χώρος (l): 197

Cooler (l): -

Glove box (l):-

Αναρρόφηση νερού: Τζιφάρι υποπίεσης

Βραχίονας επιβίβασης: Ναι

Χειρολαβή: Ναι

Δέστρα σέλας: Ναι

Τύπος γκαζιού: Σκανδάλη δείκτη

Καθρέφτες: Ναι

Αντιολισθητικά πατάκια: Ελαστικά

Σύστημα πρόωσης

Τουρμπίνα: Αξονικής ροής, μονού σταδίου, με 10 πτερύγια.

Διάμετρος τουρμπίνας (mm): 155,5

Διάμετρος κώνου συμπίεσης (mm): Δ.Α.

Διάμετρος κώνου στρέψης (mm): Δ.Α.

Impeller: Ανοξείδωτο.

Μετάδοση:1:1

Trim: Όχι

Ηλεκτρικό σύστημα

Μπαταρία: 12volt, 19amp, κλειστού τύπου

Ανάφλεξη: Ψηφιακή

Χρονισμός: Δ.Α.

Τύπος μπουζί: NGK DCPR8ES

Εκκίνηση: Μίζα

Σύστημα ασφαλείας: DESS

Ταμπλό οργάνων

Ένδειξη καυσίμου: Ναι

Ένδειξη λιπαντικού: Ναι

Ταχύμετρο: Ναι

Στροφόμετρο: Ναι

Ένδειξη trim: Όχι

Επιπλέον ενδείξεις: Voltage μπαταρίας, θερμοκρασία ατμόσφαιρας, μέση ταχύτητα, ώρα, απόσταση ταξιδιού, ταχύτητα, ωρόμετρο, θερμοκρασία νερού, χρονόμετρο, χαμηλή πίεση και στάθμη λαδιού, χαμηλή στάθμη καυσίμου, υπερθέρμανσης, πληροφορίες περιοδικής συντήρησης και έλεγχος κινητήρα. (Προαιρετικός εξοπλισμός: Βαθύμετρο, Ski Mode, άγκυρα/σακούλα άμμου, στεγανή τσάντα για τον αποθηκευτικό χώρο, κ.λ.π.)

Καύσιμο/Λιπαντικό

Συνιστώμενο καύσιμο: Αμόλυβδη βενζίνη 91οκτ, (μίνιμουμ 87+οκτανίων)

Ρεζερβουάρ (l): 60,2

Ρεζέρβα (l): Δ.Α.

Σύστημα λίπανσης : Ξυρό κάρτερ, σύστημα λίπανσης με πίεση

Ρεζερβουάρ λιπαντικού (l): 5

Τιμή (ευρώ): 19.000 (αρχική)

 


260 ίππους χάρη στις αλλαγές της ECU.

Οπτικά... σκοτώνει.

Η θέση του Intercooler.

Πίσω δεξιά κι η μπαταρία.

Sport η σχεδίαση της γάστρας.

Κι ενισχυμένη εσωτερικά με νεύρα.

Η μόνη του εμπορίου με step.

Προσεγμένη η εισαγωγή της τουρμπίνας.

Σέλα σχεδιασμένη για σπορ οδήγηση.

Επιτέλους καλά πατάκια.

Καλό κράτημα παρέχουν τα sponsons.


Ανασηκώνεται με αμορτισεράκι η σέλα του.

Ο στεγανός κάδος είναι αφαιρούμενος.

Τουμπίνα με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο φρένο.

Ανόδιο για ενόητους λόγους.

Λειτουργικό το ταμπλό των οργάνων.

Η μανέτα του ηλεκτρονικού φρένου.