Μαθήματα αγωνιστικής οδήγησης

Μαθήματα αγωνιστικής οδήγησης

Οδηγώντας με τον Rius

Ο πολυπρωταθλητής Nicolas Rius αποκαλύπτει τα μυστικά της αγωνιστικής οδήγησης σε μία πίστα slalom, εξηγώντας βήμα προς βήμα τον τρόπο με τον οποίο θα σπάσεις το χρονόμετρο.

 

Κείμενο: B. Μωραΐτης

Φωτ.: B.M., Ε. Μπενέκου

 

Στο χώρο των personal water craft έχουν διακριθεί κάποιοι αναβάτες για τις αξιοσημείωτες επιδόσεις τους, καθώς επίσης, για  το μοναδικό ταλέντο τους. Κατά την διάρκεια της δεκαετίας του ’90 το σπορ βρέθηκε στην μεγαλύτερη ακμή του, ωστόσο θα μπορούσε κανείς να αριθμήσει στα δάκτυλα του ενός χεριού, τους καλύτερους αναβάτες που έγραψαν τη δική τους ιστορία στο σπορ. Οι μέθοδοι που ακολουθούσαν για να προπονηθούν εξελίχθηκαν από τους ίδιους ανάλογα με το στυλ τους και τις ανάγκες του σπορ. Ωστόσο, δεν θα μπορούσε κανείς να πει, ότι υπήρχαν κάποιοι προπονητές εκείνη την εποχή, που τους έδιναν ένα πρόγραμμα για να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους. Απλά, οι συγκεκριμένοι αναβάτες είχαν κάποια μοναδικά χαρίσματα και τα καλλιέργησαν παράλληλα με την άνοδο του σπορ, θέτοντας τις θεμελιώδεις βάσεις και ορίζοντας τις τεχνικές οδήγησης.

 

Τα τελευταία χρόνια μερικοί από τους κορυφαίους αναβάτες της αγωνιστικής σκηνής των personal water craft, άρχισαν να παραδίδουν μαθήματα τεχνικής οδήγησης προς τους αναβάτες που ήδη γνωρίζουν σε σεβαστό βαθμό πώς να κινηθούν μέσα σε μία πίστα. Παρόλα αυτά, όσο «γρήγορος» κι αν νομίζεις πως είσαι, είναι σίγουρο πως ένας αναβάτης μία τέτοιας κλάσης, θα σου βάλει τα γυαλιά, με τέτοιο τρόπο, που θα σε κάνει να νιώθεις σχεδόν, σαν αρχάριος. Το αξιοσημείωτο δε, στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν είναι το πόσο ταχύς είναι, αλλά το πόσο σωστός και ακριβής στην κάθε κίνησή του, στοιχείο σημαντικό που του επιτρέπει να κερδίζει πολύτιμο χρόνο, καθώς κινείται από το ένα μπαλόνι στο άλλο. Τα τελευταία χρόνια ο γνωστός γάλλος αναβάτης και παγκόσμιος πρωταθλητής (10 φορές), Nicolas Rius, έδωσε και συνεχίζει να δίνει μία σειρά μαθημάτων στην Ευρώπη και την Ιαπωνία. Στα πλαίσια του πανευρωπαϊκού πρωταθλήματος, ο υπογράφων παραβρέθηκε, προσκεκλημένος από την Yamaha Europe και την Μοτοδυναμική A.E.E. στη Γαλλία, όπου και κάθισε στο θρανίο με δάσκαλο τον Rius.

 

Οι σωστές γραμμές

O Rius, δίνει μεγάλη σημασία στο τρόπο που περνάει γύρω από τα μπαλόνια. Κι αυτό, γιατί κατά αυτό τον τρόπο, μειώνει το ολικό μήκος της πίστας και κερδίζει πολύτιμα δευτερόλεπτα στον κάθε γύρο. Κατ’αρχήν δήλωσε ότι ο οδηγός πρέπει να γνωρίζει σε άψογο βαθμό τις ιδιαιτερότητες τους σκάφους του και να έχει πλήρη επίγνωση της συμπεριφοράς του. Κατά αυτό τον τρόπο, είναι σε θέση να χαλιναγωγήσει την ισχύ του και να επωφεληθεί τις δυνατότητές του. Αν το σκάφος του φέρει διαρκώς μετατροπές που επηρεάζουν την πλεύση του, τότε δεν είναι σε θέση να γνωρίζει τις αντιδράσεις του από τη μια μέρα στην άλλη, πόσο μάλιστα αν κάποιες αλλαγές έχουν γίνει την παραμονή του αγώνα. Επιπλέον, αν η φυσική του κατάσταση είναι μέτρια και στα χέρια του διαθέτει ένα ισχυρό σκάφος, τότε σύντομα θα κουραστεί και δεν θα είναι σε θέση να το κυβερνήσει σωστά κατά τη διάρκεια του αγώνα, ιδίως προς το τέλος του, όπου ο παράγοντας κούραση, παίζει κυρίαρχο ρόλο.

 

Η σειρά των μαθημάτων διεξήχθη στον υγρό, αγωνιστικό στίβο της Disney Land, στην ίδια τοποθεσία όπου είχαν πραγματοποιηθεί όλα τα σκέλη του αντίστοιχου αγώνα. Ο Rius έστησε προσεκτικά μία πίστα slalom, παρόμοια με αυτή που χρησιμοποιείται στους Τελικούς του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος (World Finals). Στη συγκεκριμένη πίστα υπάρχει καθορισμένο σημείο εισόδου και εξόδου, ενώ ο οδηγός είναι υποχρεωμένος να ακολουθήσει πιστά τη διαδρομή για να σημειώσει τον χαμηλότερο, δυνατό χρόνο. Ωστόσο, αυτό που παίζει σημαντικό ρόλο είναι το πώς θα κινηθεί κανείς από το ένα μπαλόνι στο άλλο. Μπορεί μεν, το αρχαίο γνωμικό να αναφέρει ότι η ευθεία είναι ο συντομότερος δρόμος μεταξύ δύο σημείων, από την άλλη πλευρά αυτό δεν ισχύει στην συγκεκριμένη περίπτωση. Κι αυτό γιατί θα πρέπει να φέρεις υπό κλίση και να στρίψεις το μονοθέσιο personal water craft –στην περίπτωσή μας- πιο νωρίς, και να γλείψεις το μπαλόνι στην έξοδό σου από την στροφή. Κατά αυτό τον τρόπο, ορίζεις τις γραμμές σου, δηλαδή, προετοιμάζεις την είσοδό σου για την επόμενη στροφή. Συνεπώς, γίνεται αντιληπτό ότι θα πρέπει να λειτουργείς με χειρουργική ακρίβεια τη μανέτα του γκαζιού, ώστε το personal water craft να πλανάρει σωστά, χωρίς να χάνει χρόνο, κι από την άλλη πλευρά να «φρενάρει» κατάλληλα, ώστε να μην σου βουτήξει η μύτη του και χάσεις χρόνο κατά την επιτάχυνση.

 

Το σύνολο των αρμονικών κινήσεων, επίδειξε ο πολυπρωταθλητής, Rius με τέτοιο τρόπο, που άφησε όλους τους μαθητές με ανοιχτό το στόμα. Πέρα από το ότι είναι ένας αναβάτης μιας διαφορετικής κλάσης είχε επιμεληθεί προσωπικά το στήσιμο του συγκεκριμένου σκάφους, το οποίο δεν ήταν ένα απλό Yamaha Super Jet παραγωγής, αλλά το Limited Edition, Rius Replica που είχε προετοιμαστεί σε συνεργασία με την Yamaha Europe και ξεπούλησε τα 250 κομμάτια, που προοριζόταν μόνο για την Ευρώπη.

 

Ψάχνοντας τον χαμηλό χρόνο 

Το μυστικό του «χαμηλού χρόνου» κρύβεται περισσότερο στην κίνησή σου από το ένα μπαλόνι στο άλλο. Η γραμμή σου μοιάζει με περισπωμένη (ποιος την θυμάται;), ή το σήμα της Pepsi (για την νεώτερη γενιά). Το σκάφος κινείται κατά πολύ λίγο σε ευθεία πορεία. Το πόσο αρμονικός είσαι στις κινήσεις σου καθορίζει παράλληλα την ευστάθεια του συνόλου και την ακρίβεια στις γραμμές που χαράζεις. Οι επαγγελματίες, «κλέβουν» στο χρονόμετρο ακόμη και στον τρόπο με τον οποίο περνούν ανάμεσα από τα δύο μικρά μπαλόνια, εκεί ακριβώς που αρχίζει να μετράει ο χρόνος. Προσπαθείς να μπείς με τέτοια γωνία ώστε να βλέπεις «πρόσωπο», την είσοδό σου στο πρώτο μπαλόνι του slalom.

 

Στην συγκεκριμένη δοκιμασία πήραν μέρος διάφοροι αναβάτες απ’όλη την Ευρώπη, κι αμέσως έγινε αισθητή η διαφορά στους χρόνους, μεταξύ των αρχάριων και των πιο έμπειρων. Οι πρώτοι προσπαθούσαν να επιταχύνουν δυναμικά από το ένα μπαλόνι στο άλλο, γεγονός, που τους έβγαζε εκτός τροχιάς με αποτέλεσμα να χαλάει ο ρυθμός στην συνέχεια της πορείας τους. Ο Rius δήλωσε ότι κυρίως ανοίγεις το γκάζι τη στιγμή που είναι στην κορυφή της στροφής και γλείφεις το μπαλόνι, μιας και στη συνέχεια παραμένει με δάκτυλο κοκαλωμένο στη μανέτα για εξισορροπήσεις την πορεία σου και να φρενάρεις ελαφρώς, πριν πλασαριστείς στο επόμενο μπαλόνι. Οι κινήσεις σου παραμένουν, αρμονικές και ομαλές για να μην ταράζεται η πλεύση, και τροχιά σου. “Το Slalom αποτελεί περισσότερο μία τεχνική προπόνησης και ισορροπίας παρά ένα αγώνα ενάντια στο χρονόμετρο” αναφέρει ο Rius κατά την διάρκεια του μαθήματος. “Αν καταφέρεις να χαλιναγωγήσεις αυτούς τους παράγοντες ο χαμηλός χρόνος, θα έρθει μόνος του στο ρολόι.” συμπληρώνει, αφήνοντας να εννοηθεί ότι όταν οδηγείς δεν σκέφτεσαι το χρονόμετρο, αλλά το πως θα κάνεις πιο σωστά την κίνησή σου ανάμεσα στα μπαλόνια της πίστας.

 

Θέση του σώματος

Η στάση του σώματος πάνω στο μονοθέσιο personal water craft παίζει καθοριστικό ρόλο στην ευστάθεια του συνόλου. Παρακολουθώντας τον Rius να ελίσσεται, αρμονικά σαν επαγγελματία χορευτή, ανάμεσα από τα μπαλόνια του slalom, διαπιστώνεις ότι ελάχιστα, στην ουσία, μεταβάλει τη θέση του σώματός του. Διατηρεί σκυφτό τον κορμό, ελαφρώς χαμηλά, με το κεφάλι του σχεδόν πάνω από το τιμόνι, έτοιμο για να πλασαριστεί από την μία στροφή στην άλλη. Ακόμη και στη μικρή νοητή ευθεία που συνδέει τα δύο μπαλόνια, δεν ανασηκώνεται, κι αυτό για να μην ταράξει την πλεύση του μικρού σκάφους, που ως γνωστό επηρεάζεται πολύ εύκολα. Κατά αυτό τον τρόπο, διατηρεί τη γάστρα στη σωστή επαφή με την επιφάνεια του νερού αποτρέποντας την ολίσθηση του πίσω μέρους της, ή το ξενέρισμα της τουρμπίνας.

 

Ο κάθε αναβάτης είχε τρεις προσπάθειες στην πίστα ενάντια στον ασύλληπτο χρόνο του Rius. Οι περισσότεροι από αυτούς ήταν ιδιοκτήτες μονοθέσιων Yamaha, παρόλα αυτά ο υπογράφον έφερε το δεύτερο ταχύτερο χρόνο στην κατάταξη, πίσω από τον Rius. Η διαφορά των 3,6 δευτερολέπτων που τους χώριζε δεν οφείλεται μόνο στην μοναδική κλάση του Rius, αλλά και στο γεγονός ότι ο υπογράφον οδήγησε για πρώτη φορά το συγκεκριμένο, βελτιωμένο Yamaha, έπειτα από το 2002! Συνεπώς, ερχόμενος στα λόγια του Rius, η εξοικείωση με το σκάφος σου παίζει σημαντικό ρόλο, στο πώς γνωρίζεις τα μυστικά του, τον τρόπο που συμπεριφέρεται η γάστρα, καθώς επίσης, την απόκριση του κινητήρα σε κάθε κλικ της μανέτας του γκαζιού.

 

Η τακτική προπόνηση σε μία πίστα slalom αποτελεί μεγάλο σχολείο για τον κάθε αναβάτη, εφόσον ενισχύει την ευστάθειά του και τον κάνει πιο ακριβή στις κινήσεις του. Είναι εύκολο να στηθεί, καταλαμβάνει μικρό χώρο και είναι ασφαλής. Ευελπιστούμε στο μέλλον, να δούμε τον Rius ή κάποιον άλλον κορυφαίο αναβάτη του είδους, να επισκεφτεί τη χώρα μας και να ρίξει τα φώτα του στο ελληνικό κοινό.

 


Όταν ψάχνεσαι στην αρχή κάνεις λάθη.

Η αγωνιστική επιλογή των γραμμών.

Επιστροφή στο θρανίο.

Με αποτέλεσμα την ριζική βελτίωση.

Ο Nicolas σε "Fighter Attack" mode.

Με το πτυχίο στο χέρι.