Yamaha WaveRunner Super Jet 2008

Σχεδιασμένο για πίστα

Βασισμένη στις επιτυχίες της στο Πανευρωπαϊκό Πρωτάθλημα η εταιρεία των τριών διαπασών αποφάσισε να αλλάξει ριζικά το Super Jet παρουσιάζοντά το με μία εντελώς νέα γάστρα.

 

Κείμενο: Β.Μωραΐτης

Φωτ.: www.jetskiworld.gr

 

Πριν δέκα περίπου χρόνια η Yamaha έφερε την επανάσταση στην κατηγορία Ski παρουσιάζοντας το Super Jet 700. Ένα μονοθέσιο που έγραψε ιστορία τόσο στις πίστες, όσο και στο Freestyle. Επί σειρά ετών η Yamaha σχεδόν μονοπωλούσε στην αγορά κι οι διασημότεροι βελτιωτές είχαν εξοπλίσει το Super Jet με ένα σωρό καλούδια που έδιναν κυριολεκτικά φτερά στις επιδόσεις του. Το 2002 όταν βρέθηκα για πρώτη φορά στους Τελικούς του Παγκοσμίου εντυπωσιάστηκα από την πληθώρα των Super Jet που βρέθηκαν στην Havasu από την κάθε άκρη του κόσμου. Ένα χρόνο μετά, σχεδόν δια μαγείας θα έλεγε κανείς, εξαφανίστηκαν όταν εμφανίστηκε το 800 SX-R της Kawasaki που κυριάρχησε στα αγωνιστικά τερέν κυρίως λόγω της πρωτοποριακής του γάστρας. 

 

Προφανώς τότε αντιλήφθηκε το επιτελείο της Yamaha όταν ήταν καιρός να αλλάξει ριζικά την καλοστημένη συνταγή του 1996. Μη έχοντας αναβάτη εξέλιξης ή επίσημη αγωνιστική ομάδα η εταιρεία ανάθεσε την έρευνα και εξέλιξη της γάστρας στην ομάδα του Γάλλου αναβάτη Nicolas Rius. Ο επίσημος πιλότος της Yamaha σε συνεργασία με τον μηχανικό του Christophe Girello βελτίωσαν την κλασική γάστρα του Super Jet φτιάχνοντας εμπρόσθια sponsons, βελτιώνοντας την εισαγωγή της τουρμπίνας και δοκιμάζοντας διαφορετικά ride plate. Όταν κατέληξαν στο οριστικό σχήμα της γάστρας, ήρθαν σε συνεννόηση με μία γαλλική εταιρεία που κατασκεύασε για λογαριασμό τους τα καλούπια και τέσσερις γάστρες από carbon με στόχο να συμμετάσχει μ’αυτές ο Rius στο πανευρωπαϊκό πρωτάθλημα. Πράγματι ο Rius κυριολεκτικά αποδεκάτισε τον ανταγωνισμό και τελικά το επιτυχημένο σχέδιο πήρε το δρόμο του για τη γραμμή παραγωγής. Όταν τον περασμένο Αύγουστο η Yamaha παρουσίασε την νέα σειρά των μοντέλων του 2008 δεν έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο Super Jet κι οι περισσότεροι πίστεψαν ότι παρέμεινε ανέπαφο για άλλη μία χρονιά. Ωστόσο, το νέο Super Jet αποτελεί ένα εντελώς νέο μοντέλο κι έχει υποστεί σημαντικές βελτιώσεις σε όλους τους τομείς εκτός από τον κινητήρα του.

 

Η δοκιμή πραγματοποιήθηκε στα μπλε νερά της Havasu στη θέση που ήταν στημένη η πίστα των Τελικών του Παγκοσμίου. Αρχικά ξεκίνησε μία συζήτηση με τον υπεύθυνο δημοσίων σχέσεων του Marine Dep. της Yamaha και πρώην παγκόσμιο πρωταθλητή Scott Watkins. Ο ίδιος μου είπε ότι ο φημισμένος freestyler Rick Roy ενδιαφερόταν να κάνει μία βόλτα με το νέο Super Jet. Κατά συνέπεια το ραντεβού δόθηκε στη πέντε το απόγευμα την ώρα που ο κόσμος πλέον έφευγε από τα paddock κι επιπλέον η πίστα ήταν ελεύθερη. Κατά συνέπεια είχα την ευκαιρία να χρησιμοποιήσω μέρος αυτής για να δω την συμπεριφορά του Yamaha σε συνθήκες αγώνα.

 

Αγωνιστική γάστρα

Η πιο εμφανής αλλαγή δεν είναι άλλη από τα ενσωματωμένα sponsons που βρίσκονται στο εμπρόσθιο μέρος της γάστρας. Η σχεδίασή τους είναι ακριβώς όμοια με αυτή των αντίστοιχων sponsons που είδα πριν από μερικές ημέρες του συγκεκριμένου τεστ στη γάστρα του αγωνιστικού Super Jet της Rius Racing. Η γωνία των κάτω άκρων των sponsons καθώς επίσης το “σβήσιμό” τους προς το άνω τμήμα στα μέσα της γάστρας αποτελούν στοιχεία που καθορίζουν τα νέα χαρακτηριστικά της πλεύσης και της συμπεριφοράς του σκάφους. Επιπλέον, το πίσω μέρος της γάστρας είναι πιο στενό ενώ έχει αλλάξει κι η θέση της εισαγωγής του νερού προς της τουρμπίνα. Τα δύο παρατροπίδια της γάστρας είναι πλέον πιο βαθιά κι αυτό για να κάνουν που απόλυτο το κράτημά του στην στροφή, συνάμα να ενισχύσουν την σταθερότητά του στην ευθεία ιδίως στις υψηλές ταχύτητες. Η τουρμπίνα έχει έρθει πιο πίσω κατά 50mm και φιλοξενεί ένα νέο ανοξείδωτο impeller τριών πτερυγίων. Το φετινό Super Jet διαθέτει ένα πιο μακρύ ride plate στοχεύοντας να ενισχύσει τις επιδόσεις του στην κλειστή πίστα. Το αγωνιστικό του DNA συμπληρώνει ο πιο κοντός βραχίονας του τιμονιού, στοιχείο που αλλάζει την εργονομία και την θέση οδήγηση επιτρέποντας πλέον στον αναβάτη να ρίξει πιο εύκολα προς τα εμπρός το σώμα του.   

 

Άλλη γεύση

Μόλις ανέβηκα στο deck του νέου Yamaha διαπίστωσα άμεσα την διαφορετική θέση οδήγησης. Ο βραχίονας του τιμονιού μ’ έφερε αισθητά πιο μπροστά και μου έδινε την δυνατότητα να τοποθετώ κατάλληλα το σώμα μου για να πλασαριστώ στη στροφή. Από την άλλη πλευρά το deck παρέμεινε στενό κάτι που μ’έκανε να νιώθω περίεργα σε σύγκριση με το SX-R ή το S4. Αναμφισβήτητα η συμπεριφορά της νέας γάστρας ακολουθεί πιστά τα πρότυπα της αγωνιστικής γάστρας της Rius Racing. Πλέον, πλασάρεις το Super Jet δυναμικά στη στροφή παίρνοντας όποια κλίση σε βολεύει για να έχεις γρήγορη έξοδο. Η γάστρα ανταποκρίνεται άμεσα κι ακολουθεί τις εντολές σου χωρίς να ξενερίζει όπως έκανε ο πρόγονός του. Σε τι γωνία κλίσης βρίσκεται η γάστρα δεν παίζει ρόλο εφόσον η τουρμπίνα καταφέρνει να “πιάνει” νερά. Όσο περισσότερο ανοίγεις το γκάζι τόσο πιο πολύ ενισχύεις την πρόσφυσή του μέσα στην στροφή. Οι απότομες αλλαγές κατεύθυνσης εκτελούνται με απόλυτη ευκρίνεια και χωρίς να έχει την τάση να “σε στείλει”. Σαφώς το αισθάνεσαι πιο ανάλαφρο από το Kawasaki και το τετράχρονο S4 παρόλα αυτά η γάστρα δεν αναπηδάει κατά την επιτάχυνση στο βαθμό που συνήθιζε στο παρελθόν. Σύμφωνα με την επίσημη αναφορά της Yamaha η τελική του ταχύτητα αγγίζει τα 49mph ωστόσο στις συνθήκες που πραγματοποιήθηκε η δοκιμή δεν μας δόθηκε η ευκαιρία να επαληθεύσουμε τα εργοστασιακά αποτελέσματα. Στο σύνολο το νέο Super Jet κερδίζει τις εντυπώσεις τόσο με την ευστάθειά του όσο και με την εκπληκτική συμπεριφορά του στο πλασάρισμά του στη στροφή, χωρίς φυσικά να εξαιρείται η αναβαθμισμένη εργονομία του.

 

Ωστόσο, δύο στοιχεία μας γέμισαν απορίες όσον αφορά την κατασκευή του. Αρχικά για ποιο λόγο η εταιρεία των τριών διαπασών δεν αναβάθμισε τον κινητήρα του για παράδειγμα με ένα σετ κυλίδρων χωρητικότητας 760κ.εκ., εφόσον τα έχει έτοιμα στο ράφι. Στην συνέχεια, γιατί δεν κατασκεύασε την καινούργια γάστρα με την νέα μέθοδο κατασκευής, χρησιμοποιώντας τη Nanoxcel, μέθοδο με την οποία κατασκεύασε τις γάστρες της σειρά SHO και FX. Στο πρώτο ερώτημα η απάντηση ήρθε από τον πρώην αρχιμηχανικό της Rius Racing, Christophe Girello. Πιο συγκεκριμένο ο Girello ανάφερε ότι οι Ιάπωνες βλέπουν πάνω απ’όλα τα νούμερα των πωλήσεων και του κόστους κατασκευής. Ήθελαν να κρατήσουν στο σύνολο χαμηλά το κόστος κατασκευής του Super Jet. Αν κατά την διάρκεια του 2008 η αγορά δείξει ότι το νέο Super Jet κατάφερε να κερδίσει το χαμένος έδαφος που δημιουργήθηκε από την εμφάνιση του SX-R και του S4, τότε ίσως να δούμε κάποια περαιτέρω εξέλιξη στο μέλλον από τη Yamaha.

 

Σύμφωνα με την επίσημη αναφορά της ελληνικής αντιπροσωπείας (Μοτοδυναμική Α.Ε.Ε.) το νέο Yamaha Super Jet θα εισάγεται μόνο κατόπιν παραγγελίας. Στις ΗΠΑ πωλείται ήδη από τον Σεπτέμβριο. Όσοι πιστεύουν ότι σύντομα υπάρχει η πιθανότητα να δουν ένα τετράχρονο Super Jet θα πρέπει να απογοητευτούν. Κι αυτό γιατί στη συζήτησή μου με τον Watkins τέθηκε το θέμα επί τάπητος κι ο ίδιος ομολόγησε ότι η Yamaha έχει κάνει εκτεταμένες έρευνες και δοκιμές στον συγκεκριμένο τομέα. Ωστόσο, στα Ski το νερό σύντομα καταλήγει στο μηχανοστάσιο με τον ένα ή άλλο τρόπο. Κι ένα τετράχρονο Ski θα πάθει μεγάλη ζημιά έπειτα από μία τέτοια εμπειρία. Η Yamaha έχει δοκιμάσει μονοκύλινδρο, δικύλινδρο ακόμη και τετρακύλινδρο μοτέρ μέσα σε γάστρα ενός Ski ωστόσο, τα αποτελέσματα δεν ήταν ενθαρρυντικά για να χρηματοδοτηθεί το στήσιμο της παραγωγής ενός τέτοιου σκάφους. Σύντομα η ζωή των δίχρονων κινητήρων θα έρθει στο τέλος τους, τουλάχιστον από πλευράς οικολογικών περιορισμών, γεγονός που θα σημάνει είτε το τέλος της κατηγορίας των Ski ή την γέννηση μιας νέας εποχής. 
 

 

Yamaha WaveRunner SuperJet 700 2008

Κινητήρας

Τύπος: 2T, Εν σειρά, δικύλινδρος

Χωρητικότητα (cc): 701

Διάμετρος x διαδρομή (mm):81x68

 Ισχύς (bhp/σ.α.λ.):73/6.300

Ροπή (kgm/σ.α.λ.): Δ.Α.

Σχέση συμπίεσης: 7.2:1

Τροφοδοσία: 2xMikuni BN40

Σύστημα εισαγωγής: Βαλβίδες reed

Σύστημα εξαγωγής: Χυτή εξάτμιση με πολλαπλή εξαγωγής 2-1

Σύστημα ψύξης: Υγρόψυκτος, ανοιχτό κύκλωμα

Γάστρα

Τύπος: Τύπου V με μονά παρατροπίδια.

Dead Rise: Δ.Α.

Υλικό γάστρας: Fiberglass

Υλικό Deck: Fiberglass

Ολικό μήκος (mm): 2.240

Ολικό πλάτος (mm): 680

Ολικό ύψος (mm): 660

Αριθμός αναβατών:1

Βάρος (kg): 132

Αποθηκευτικός χώρος (l): Δεν διαθέτει

Cooler (l): Δεν διαθέτει

Glove box (l): Δεν διαθέτει

Αναρρόφηση νερού: Όχι

Βραχίονας επιβίβασης: Δεν διαθέτει

Χειρολαβή: Όχι

Δέστρα σέλας: Όχι

Τύπος γκαζιού: Συμβατικός, με δείκτη

Καθρέφτες: Όχι

Αντιολισθητικά πατάκια: Ελαστικό υλικό

Σύστημα πρόωσης

Τουρμπίνα: Διαμήκης ροής, μονού σταδίου

Διάμετρος τουρμπίνας (mm): 144

Διάμετρος κώνου συμπίεσης (mm): 82

Διάμετρος κώνου στρέψης (mm): Δ.Α.

Impeller: Αλουμινένιο, τριών πτερυγίων, βήματος 13/16 μοιρών

Μετάδοση:1:1

Trim: Όχι

Ηλεκτρικό σύστημα

Μπαταρία: 12volt, 19amp, κλειστού τύπου

Ανάφλεξη: CDI, με κόφτη στις 7.200σ.α.λ.

Χρονισμός: 15 μοίρες στο άνω νεκρό σημείο-21 μοίρες στο άνω νεκρό σημείο

Τύπος μπουζί: NGK BR7HS

Εκκίνηση: Μίζα

Σύστημα ασφαλείας: Όχι

Ταμπλό οργάνων

Ένδειξη καυσίμου: Όχι

Ένδειξη λιπαντικού: Όχι

Ταχύμετρο: Όχι

Στροφόμετρο: Όχι

Ένδειξη trim: Όχι

Επιπλέον ενδείξεις: Όχι

Καύσιμο/Λιπαντικό

Συνιστώμενο καύσιμο: Αμόλυβδη βενζίνη, 87+οκτανίων

Ρεζερβουάρ (l): 18

Ρεζέρβα (l): 5.5

Σύστημα λίπανσης: Μείξη, 50:1

Ρεζερβουάρ λιπαντικού: Δεν διαθέτει

Τιμή (ευρώ): Δ.Α.

 

 


Ανέπαφος παρέμεινε ο κινητήρας των 701cc.

Το νέο ελατήριο του βραχίονα.

Το σβήσιμο των sponsons στη γάστρα.

Η σχάρα και το νέο impeller της τουρμπίνας

Προσέξτε τη σχεδίαση της νέας γάστρας.

Πιο κοντός είναι ο νέος βραχίονας.

Πιο μακρύ το νέο ride plate.

Πιο βαθιά είναι τα δύο κανάλια της γάστρας.

Παραδίδοντας το Yamaha στον Rick Roy.

Ο Roy δοκιμάζοντας την ευελιξία του.

Από τις πίστες των αγώνων...

.. στην παραγωγή.