Yamaha WaveRunner 2016 - Αποκλειστικότητα

Yamaha WaveRunner 2016 - Αποκλειστικότητα
Ευρωπαϊκή Παρουσίαση στην
VerbaniaItaly

Ελαφρύτερος και ισχυρότερος

Δοκιμάζουμε τον νέο τετράχρονο ατμοσφαιρικό κινητήρα TR-1 της Yamaha σε δύο διαφορετικές γάστρες και τον συγκρίνουμε με τον MR-1 (δεύτερης γενιάς) και τον HO των 1812cc στο πλαίσιο της Πανευρωπαϊκής παρουσίασης των Yamaha WaveRunner του 2016.

 

Κείμενο:Βασίλης Μωραΐτης

Test rider:Βασίλης Μωραΐτης

Φωτ.:www.jetskiworld.gr

 

Η Yamaha Motor Europe για δεύτερη συνεχή χρονιά επενδύει ιδιαίτερα στον τομέα των personal watercraft ή στην περίπτωση της τα WaveRunner και πραγματοποιεί μία πανευρωπαϊκή παρουσίαση των μοντέλων της επόμενης χρονιάς (του 2016), εστιάζοντας φέτος στον νέο κινητήρα TR-1. Με τη σειρά της η Μοτοδυναμική Α.Ε.Ε. επίσημη αντιπροσωπεία των WaveRunner και γενικά των προϊόντων Yamaha στην Ελλάδα που αποτελεί τη μόνη ενεργή εταιρεία στη χώρα μας συμμετείχε στην εκδήλωση της Yamaha Motor Europe και μας έστειλε να δοκιμάσουμε εκτενώς τα διαθέσιμα προς τεστ μοντέλα. Σημειωτέων δε ότι το διεθνές media, Jetskiworld.gr και το Γαλλικό JetPulsion ήταν τα μόνα εξειδικευμένα media στην παρουσίαση της Yamaha μεταξύ των περιοδικών και digital media σκαφών. Η παρουσίαση διεξήχθη στην Ιταλία, 60χλμ. από το Μιλάνο στη Verbania, μια πανέμορφη και μεγάλη λίμνη. Το μόνο αρνητικό στην όλη υπόθεση ήταν ο καιρός που ήταν βροχερός και με ελαφρά ομίχλη το μεσημέρι ωστόσο, τα νερά ήταν λάδι. 


Δεκατέσσερα χρόνια πέρασαν από τότε που η
Yamaha παρουσίασε τον πρώτο της τετράχρονο κινητήρα των φημισμένο MR-1 (Marine R-1) που είχε τις ρίζες του από την φημισμένη Superbike του λίτρου YSF-R1. Έκτοτε παρουσίασε άλλη μία έκδοση αυτού που δεν είχε μεν τον γνωστό μειωτήρα και τοποθετήθηκε ως ατμοσφαιρικός στη σειρά VX. Στη συνέχεια σχεδιάστηκε ο εκπληκτικός κινητήρας των 1812cc που έγραψε και συνεχίζει να γράφει την δική του ιστορία στο χώρο των personal watercraft της Ιαπωνικής εταιρείας στην ατμοσφαιρική και Supercharged έκδοσή του. Πλέον, όμως η εταιρεία των τριών διαπασών έπρεπε να θέσει υψηλότερους στόχους και να ανεβάσει τον πήχη στην κατηγορία των Entry Level σκαφών, γεγονός που απαιτούσε την γέννηση ενός νέου μοτέρ.

Στόχος λοιπόν της επιτελείου της
Yamaha ήταν να σχεδιάσει έναν καινούργιο κινητήρα με πιο συμπαγείς διαστάσεις (γιατί άραγε), να είναι πιο ελαφρύς με μικρότερη κατανάλωση, εύκολος στην περιοδική συντήρηση κι επιπλέον να είναι πιο ισχυρός ώστε να ενισχύσει τον παράγοντα “διασκέδαση”. Η σχεδίαση και το όλο εγχείρημα του TR-1 ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια σύμφωνα με την αναφορά του μηχανολόγου μηχανικού Naoki Harada από την Yamaha Japan.

 

Tρικύλινδρος, ατμοσφαιρικός, 1049cc

Το αποτέλεσμα; Η ισχύς του νέου TR-1 αυξήθηκε κατά 13% από τον πρόγονό του τον MR-2, με άλλα λόγια από τους 102 ίππους πήγε στους 115 ίππους, το βάρος του ανέρχεται μόλις στα 73kg και η κατανάλωση μειώθηκε έως και 20%. Η συμπαγείς διαστάσεις του προέρχονται από το αντίστοιχο μοτέρ των snowmobile απ’όπου κι έχει δανειστεί τον Cross Plane 120 μοιρών στρόφαλο και τα έμβολα. Το εσωτερικό των κυλίνδρων φέρει κεραμική (συν νικέλιο) επικάλυψη για μείωση των τριβών, μεγαλύτερη ανθεκτικότητα και καλύτερη απαγωγή της θερμότητας.  Η κεφαλή του διαθέτει τέσσερις βαλβίδες σε κάθε κύλινδρο που ενεργοποιούνται από δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους.

Στο εμπρόσθιο μέρος του μπλοκ των κυλίνδρων τοποθετήθηκε το φίλτρο του αέρα που πάνω του είναι προσαρμοσμένη και η
ECU. Κάτω από το φιλτροκούτι και μέσα σε ελαφρά εσοχή είναι τοποθετημένη η νέα ECU και δίπλα της ο ανορθωτής που πατάει σε υγρόψυκτο κύκλωμα. Στο πίσω (και άνω) μέρος των κάρτερ βρίσκεται ενσωματωμένο το ρεζερβουάρ λαδιού καθώς και το ψυγείο λαδιού. Σε σημείο με εύκολη πρόσβαση βρίσκεται το φίλτρο λαδιού. Τις εντυπώσεις κερδίζει το κόμπλερ του στροφάλου που είναι μεγαλύτερο για να μειώνει τους κραδασμούς. Η πολλαπλή της εισαγωγής είναι πλαστική και κουμπώνει στο νέο σώμα της πεταλούδας του ψεκασμού της Mikuni που διατηρεί τη διάμετρο των 54mm του παλαιότερου σώματος του μοτέρ των 1052cc. Η εξάτμιση εντυπωσιάζει με τις συμπαγείς της διαστάσεις και καταλήγει σε μονό waterbox παρέχοντας ένα ξεχωριστό ήχο εντελώς διαφορετικό και πιο ευχάριστο από του τετρακύλινδρου προγόνου. Το σημαντικότερο γεγονός στο νέο μοτέρ είναι ότι το λεκανάκι των κάρτερ φέρει μία βίδα στο κέντρο του πίσω μέρος του που διευκολύνει στην πλήρη αφαίρεση του λιπαντικού καινοτομία μοναδική στην τετράχρονη ιστορία των μοτέρ της Yamaha. Στο μπροστινό μέρος της πολλαπλής της εξαγωγής είναι τοποθετημένος ο ρυθμιστής τάσης πάνω σε υγρόψυκτη πλακέτα.

  

Στα ατού το μοτέρ συγκαταλέγονται η εύκολη πρόσβαση στο φίλτρο λαδιού για την αλλαγή του καθώς επίσης και ο έλεγχος λαδιού. Είναι ελαφρύς και συμπαγείς στις διαστάσεις του κι έχει χαμηλό το κέντρο βάρους. Στο σύνολο ο νέος κινητήρας παρέχει περισσότερο ελεύθερο χώρο στο μηχανοστάσιο του σκάφους.

 

Ποια μοντέλα φορούν τον TR-1
Ο καινούργιος κινητήρας της
YAMAHA τοποθετήθηκε στα δύο μοντέλα V1 και V1 Sport που το 2016 θα είναι πιο ελαφριά κατά 29kg λόγω του νέου μοτέρ. Επιπλέον θα τοποθετήθηκε σε όλα τα μοντέλα της οικογένειας VX. Πιο συγκεκριμένα  στο VX Cruiser και το VX Deluxe που το βάρος του μειώθηκε στα 302kg (από 331kg) και 285kg (από 328kg) αντιστοίχως.

 

Πίνακας συγκριτικών χαρακτηριστικών

Τεχνικ.Χαρ.    FZR       VXR      FX HO    VX     VX Cruiser  VX Deluxe

Μήκος (mm)    (3.370)   (3.260)   (3.370)    3.220       3.220           3.220 

Πλάτος (mm)   (1.230)    (1.170)   (1.230)    1.170       1.170           1.170

Ύψος (mm)      (1.160)    (1.160)   (1.170)    1.160       1.160           1.160       

Βάρος (kg)       (366)       (327)      (360)       334         302              185    

       
Comparing the engine Specs
Brief Spec        MR-1   MR-1/Gen2   1.812   TR-1
Length  (mm)      1072         815            780      
760
Width (mm)      
551
           465             480      548
Height  (mm)     
526
           562             550      493
Weight (kg)      
108            104             105       73

 

Στη λίμνη της Verbania

Η Yamaha Europe είχε διαθέσιμα για δοκιμή τέσσερα WaveRunner με στόχο να μπορέσουμε να αξιολογήσουμε τις δυνατότητες και τις επιδόσεις του νέου TR-1 κινητήρα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Εξοπλισμένα με αυτόν ήταν το VX Cruiser και το V1 ωστόσο, επίπλέον υπήρχε ένα VX Deluxe  του 2015 και ένα VX Cruiser HO για κάθε είδους συγκρητική αξιολόγηση. Κι αυτό ακριβώς έγινε.  

Αρχικά οδήγησα το νέο
V1 που είναι πιο ελαφρύ και πιο συγμπαγές στις διαστάσεις του. Το πρώτο στοιχείο που με κέρδισε ήταν το χαμηλό του βάρος γεγονός που το ένιωθα σαν παιγνίδι κάτω από τα πόδια μου. Στις πρώτες κοφτές γκαζιές ένιωθα το κροτάλισμα του μοτέρ και τον μπάσο ήχο μέχρι τις 3000σ.α.λ. χωρίς να κάνει την γάστρα να πεταχθεί μπροστά αλλά να αναπτύσει ταχύτητα μέχρι 5mph (8kph). Μόλις το στροφόμετρο περνούσε τις 3000σ.α.λ. το V1 επιτάχυνε γραμμικά χωρίς να σου έδινε την εντύπωση ότι πάει καλύτερα από το VX Deluxe του 2015. Κι αυτό γιατί διαθέτει διαφορετική γάστρα και τούνελ στην τουρμπίνα με αποτέλεσμα να ρουφάει νερό με διαφορετικό τρόπο στην τουρμπίνα (παρόλο ότι και τα δύο έχουν την ίδια τουρμπίνα). Ωστόσο, όταν πραγματοποίησα εκκινήσεις με το V1 πλάι στο VX Deluxe (2015) το πρώτο ξεκαθάριζε από την αρχή τη θέση του και απομακρυνόταν με ευκολία. Στο κοντέρ του έδειχνε σταθερά την τελική των 84χλμ./ώρα (σε μίλια 52mph) νούμερο πολύ καλό για τα δεδομένα της κατηγορίας.

 

Στη συνέχεια έγινε σύγκριση του VX Cruiser (2016) που φοράει τον κινητήρα TR-1 με το αντίστοιχο του 2015. Αρχικά όταν οδήγησα το 15άρι μου έδινε την αίσθηση ότι στις χαμηλές ταχύτητες ή στο απότομα άνοιγμα του γκαζιού μπορεί να επιταχύνει καλύτερα, κι όμως η ταχύτητά του στις 3.000σ.α.λ. ήταν 6kmh (περίπου 3,2mph) οπότε αν συγκρίνει κανείς και τα προηγούμενα νούμερα αντιλαμβάνεται ότι το V1 και του VX Cruiser του 2016 επιταχύνουν καλύτερα από το VX Deluxe (και συνεπώς του Cruiser) του 2015. Εκτελώντας εκκινήσεις το ένα δίπλα στο άλλο η υπεροχή του VX 2016 είναι εμφανής. Από το άνοιγμα του γκαζιού το 16άρι πιάνει καλύτερα νερά στην τουρμπίνα κι επιταχύνει από το ρελαντί ξεκάθαρα μπροστά. Όταν κινείσαι στην ευθεία η τουρμπίνα έχει καλύτερη πρόσφυση στο νερό και το VX πατάει πιο σταθερά και δεν εμφανίζει κοψίματα στην ταχύτητά του. Ακόμη κι όταν βρίσκεσαι στην τελική του ταχύτητα μπορείς να το στρίψεις σε ανοιχτή παρατεταμένη στροφή χωρίς να έχει την τάση να ανοίξει την γραμμή του ή να υδρολισθήσει. Φαίνεται πως η νέα μετάδοση της ισχύος από τον Cross Plane στρόφαλο δίνει την ευκαιρία στην τουρμπίνα να μετατρέψει την ισχύ σε ώθηση με καλύτερο τρόπο μειώνοντας το φαινόμενο του πατιναρίσματος. Η τελική ταχύτητα του VX Cruiser άγγιξε τα 79χλμ./ώρα (49μίλια/ώρα) ωστόσο, το μεσημέρι η υψρασία και η ομίχλη δεν χαρακτηριζόταν ως ιδανικές συνθήκες για μέτρηση.

Το γεγονός ότι η κατανάλωση του TR-1 κινητήρα είναι πιο χαμηλή από τις προηγούμενες εκδόσεις των marine κινητήρων του λίτρου αποτελεί σημαντικό γεγονός στις μέρες μας. Πιο συγκεκριμένα στις ταχύτητες μεταξύ 25-55kph ο νέος TR-1 καταναλώνει σχεδόν 10 l/h με μέση ταχύτητα των 40 kph. Συνεπώς όπως αντιλαμβάνεται κανείς η αυτονομία του συνόλου αυξάνεται σε σημαντικό βαθμό.

Από την άλλη είχα την ευκαιρία να δοκιμάσω και να συγκρίνω άμεσα το VX Cruiser (TR-1) με το FX HO που διαθέτει τον ατμοσφαιρικό κινητήρα των 1812cc. Σε αυτή την περίπτωση μέτρο σύγκρισης δεν υπάρχει μιας και η μεγαλύτερη χωρητικότητα του τελευταίου χαρίζει την ροπή και τις επιδόσεις που απαιτούνται για να ξεφύγει κανείς από το Entry Level σκάφος και να πάει ένα σκαλί πιο πάνω σε ένα πακέτο που είναι πλήρως ολοκληρωμένο. Η επιτάχυνση και τη τελική ταχύτητα του δεύτερου είναι μακράν ανώτερη και ανεβάζουν τον πήχη στην διασκέδαση με το σκάφος.

 

Η κατακλείδα

Ο νέος κινητήρας TR-1 της Yamaha ανοίγει μία νέα σελίδα στην ιστορία των τετράχρονων marine μοτέρ της εταιρείας. Παρέχει καλύτερη πρόσφυση κι ενισχύει την επιτάχυνση από τις χαμηλές στροφές αυξάνοντας επιπλέον και την τελική ταχύτητα των σκαφών V1/V1 Sport και της σειράς VX. Επιπλέον λόγω το ότι μειώνει το ολικό βάρος του συνόλου κάνει τα σκάφη πιο διασκεδαστικά και πιο εύκολα στους ελιγμούς τους.

 

Στο σύνολο η Yamaha περιλαμβάνει στην γκάμα της 15 μοντέλα για το 2016 που τ χωρίζει σε πέντε κατηγορίες. Την κατηγορία FX (FX Cruiser SVHO, FX SVHO, FX Cruiser HO, FX HO), την κατηγορία FZ (FZS SVHO και FZR SVHO), την κατηγορία VX (VX Cruiser, VX DELUXE, VX Limited, VX Cruiser HO, VXR και VXS), την κατηγορία Entry Level (V1 και V1 Sport) και το όρθιο SuperJet.

 

Βέβαια με τη σειρά μας αναρωτηθήκαμε ποιες θα είναι οι μελλοντικές εφαρμογές του συγκεκριμένου κινητήρα ωστόσο, το επιτελείο της Yamaha Europe δεν ήταν σε θέση να τις αποκαλύψει προς το παρόν. Από την πλευρά μας γνωρίζουμε ήδη ότι μία εταιρεία στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού έχει αρχίσει να εργάζεται πυρετωδώς ως προς την τοποθέτηση του TR-1 σε μία γάστρα όρθιου. Ίδωμεν...

 

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Yamaha WaveRunner VX Cruiser/Deluxe 2016

Κινητήρας

Τύπος: TR-1, 4T, εν σειρά, τρικύλινδρος, DOHC, 12-βάλβιδος

Χωρητικότητα (cc): 1.049

Διάμετρος x διαδρομή (mm): 82x66,2

Ισχύς (bhp/rpm): 115/8000

Ροπή (kgm/rpm): N.A.

Σχέση συμπίεσης: 11.0:1

Τροφοδοσία: Mikuni EFI, νέο σώμα ψεκασμού με ίδια διάμετρο 54mm

Σύστημα εισαγωγής: Ατμοσφαιρικό

Σύστημα εξαγωγής: Χυτή εξάτμιση, υγρού τύπου, με πολλαπλή 3-1.

Σύστημα ψύξης: Ανοιχτό κύκλωμα ψύξης κινητήρα και εξάτμισης

Γάστρα

Type: Semi V, NanoXcel, High-Compression Molded Compound

Dead Rise: N/A

Υλικό γάστρας: Compression molded nanofiber composite

Υλικό deck: Compression molded nanofiber composite

Ολικό μήκος (mm): 3.220

Ολικό πλάτος (mm): 1.170

Ολικό ύψος (mm): 1.160

Αριθμός αναβατών: 1-3 (συνολικού βάρους 529 lbs)

Βάρος (kg): 302

Αποθηκευτικός χώρος πλώρης (l): 93

Στεγανός χώρος (l): Κάτω από τη σέλα

Glove box (l): Nαι

Αντλία  νερού: Τζιφάρι υποπίεσης

Πτυσσόμενος βραχίονας επιβίβασης: Ναι

Χειρολαβή: Ναι

Δέστρα σέλας: Όχι

Τύπος μανέτα γκαζιού: Σκανδάλη δείκτη

Καθρέφτες: Ναι

Αντιολισθητικά: Ελαστικά πατάκια τύπου Hydro-Turf

Σύστημα πρόωσης

Τουρμπίνα: Μονού σταδίου, Αξονικής ροής, 6 πτερυγίων.

Διάμετρος τουρμπίνας (mm): 155mm

Διάμετρος κώνου συμπίεσης (mm): Ν.Α.

Διάμετρος κώνου στρέψης (mm): Ν.Α.

Impeller: Ανοξείδωτο, τριών πτερυγίων, 10,2 μοιρών.

Μετάδοση: 1:1 Direct drive

Trim: Nαι  

Ηλεκτρικό σύστημα

Μπαταρία: 12volt, 19amp

Ανάφλεξη: Transistor-Controlled Ignition (TCI)

Χρονισμός ανάφλεξης: 27 μοίρες BTDC

Μπουζί: ΝGK CR9EB

Εκκίνηση: Ναι

Σύστημα ασφαλείας: Ναι

Ταμπλό οργάνων

Ένδειξη καυσίμου: Ναι

Ένδειξη λιπαντικού: Low oil pressure

Ταχύμετρο: Ναι

Στροφόμετρο: Ναι

Ένδειξη trim: Ναι

Πρόσθετες ενδείξεις: RiDE, Cruise Assist, No Wake mode

Καύσιμο/λίπανση  

Συνιστώμενο καύσιμο: Απλή αμόλυβδη βενζίνη, 87+octane rating

Ρεζερβουάρ (l): 70

Ρεζέρβα (l): N.A.

Σύστημα λίπανσης: Ξηρό κάρτερ

Ρεζερβουάρ λιπαντικού (l): 3,7

Τιμή (ευρώ): Ν.Α.

 

Ευχαριστούμε θερμά την Μοτοδυναμική Α.Ε.Ε. για την ευκαιρία που μας έδωσε να συμμετάσχουμε στην Πανευρωπαϊκή παρουσίαση των Yamaha WaveRunner του 2016.

Επιπλέον, τον Pol Torrents (Υamaha Motor Europe N.V.) από την Yamaha Motor Europe που βοήθησε και συμμετείχε μαζί μας στις συγκριτικές δοκιμές.

 


O τρικύλινδρος TR-1 της YAMAHA.

Στενός σχεδόν όσο κι ένας δίχρονος.

Πάνω στο φιλτροκούτι έχει τοποθετηθεί η ECU.

Ο υγρόψυκτος ρυθμιστής τάσης.

Σώμα πεταλούδας Mikuni 54mm.

Το κόμπλερ του στροφάλου, και το λεκανάκι με την τάπα λαδιού.

Ευρύχωρο πλέον το μηχανοστάσιο.

To waterbox του VX Cruiser 2016.

Πατάει καλύτερα στις ανοιχτές παρατεταμένες στροφές.

To VX Cruiser καθαρίζει από την εκκίνηση τον πρόγονό του.

Μαζί με το επιτελείο των Γιαπωνέζων.

To hospitality εν ώρα δοκιμών.