VROOAM Lubricants - Παγκόσμια Αποκλειστικότητα

VROOAM Lubricants  -  Παγκόσμια Αποκλειστικότητα

Σχεδιασμένα ειδικά για Motorsports
Ερευνούμε και δοκιμάζουμε τα λιπαντικά της
VROOAM σ εδύο διαφορετικούς τομείς, το δίχρονο και τον τετράχρονο marine κινητήρα των Jet Ski.

Κείμενο
:Βασίλης Μωραΐτης
 
Πηγή: Sander van der Velden

Φωτ.:www.jetskiworld.gr

 

Στο χώρο των μηχανοκίνητων σπορ συχνά αναφέρεται το ερώτημα “Χρειάζομαι ένα καλό λιπαντικό για τον κινητήρα μου. Να αγοράσω ένα ακριβό λιπαντικό (που συνήθως παραπέμπει σε ένα συνθετικό) ή να πάρω ένα πιο φθηνό.” Από μηχανολογικής πλευράς αρκεί να σημειωθεί το γεγονός ότι το σημαντικότερο όλων είναι ο κινητήρας να έχει πάντα την σωστή ποσότητα λιπαντικού σε κάθε στιγμή της λειτουργίας του ανεξαρτήτως από την ποιότητα και τον τύπο του λιπαντικού. Στην αγορά υπάρχουν δύο κατηγορίες λιπαντικών τα οργανικά και τα συνθετικά που η κάθε μία έχει τις δικές της υποδιαιρέσεις. Τα περισσότερα λιπαντικά προορίζονται για καθημερινή χρήση κάτω από διάφορες συνθήκες και θερμοκρασίες λειτουργίας ωστόσο, αν κάποιος κάνει κάτι το ξεχωριστό τότε θα πρέπει να συμβουλευτεί έναν ειδικό για να χρησιμοποιήσει το κατάλληλο λιπαντικό για την περίπτωσή του.

 

Υπάρχουν πολλές διαφορετικές παράμετροι που χρειάζεται να ερευνήσει κανείς προκειμένου να εξετάσει και να δοκιμάσει τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες ενός λιπαντικού όπως την ικανότητα λίπανσής του κάτω από ένα τριχοειδές φιλμ πάνω σε μία μεταλλική επιφάνεια, τις θερμοκρασίες, τα πρόσθετά του, την περιεκτικότητα σε Εστέρα, και πολλά άλλες.

 

Και το πρώτο ερώτημα για τα συνθετικά λιπαντικά είναι, γιατί είναι καλός ο Εστέρας; Παρόλο ότι κάποια συνθετικά λιπαντικά χρησιμοποιούν υδρογονάνθρακες ως βασικό τους συστατικό η Οργανική Βάση Εστέρα για ένα λιπαντικό που παρέχει υψηλής πιστότητας χαρακτηριστικά (Group V) που αποτελούν μία αρίστης ποιότητας βάση για ένα συνθετικό λιπαντικό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και στα αεροπλάνα.

 

Τα συμβατικά 100% συνθετικά λιπαντικά  τύπου (5W-40, 5W-50, 10W-60...) χρησιμοποιούν VΙΙ (Viscosity Index Improver) για να ενισχύσουν το ιξώδες τους στην κλίμακα των θερμοκρασιών που έχουν σχεδιαστεί για να λειτουργούν. Αυτό το πρόσθετο για το ιξώδες τείνει να χάνει την απόδοσή του και να “κόβεται” ή να “σπάει” κάτω από ακραίες συνθήκες λειτουργίας. Το λιπαντικό που περιέχει Εστέρα ως βασικό συστατικό, επωφελείται από το NTHS (Natural Temperature High Shear Stability) του ιξώδες του συνθετικού εστέρα οπότε ως αποτέλεσμα χρειάζεται μικρή περιεκτικότητα σε οποιοδήποτε άλλο πρόσθετο ή και καθόλου.

Οι Εστέρες εμφανίζουν μεγάλη σταθερότητα στις επιδόσεις τους κάτω από τις πιο ακραίες συνθήκες θερμοκρασιών και γι’αυτό χρησιμοποιούνται σχεδόν αποκλειστικά στους κινητήρες αεροσκαφών. Τα εξαιρετικά αβαντάζ των οργανικών Εστέρων είναι μεταξύ άλλων:

Η Έμφυτη Συγγένεια που τους επιτρέπει να παραμένουν πάνω σε μία μεταλλική επιφάνεια παρέχοντας ένα προστατευτικό φιλμ λίπανσης που αποτρέπει την “στεγνή” -χωρίς επαρκεί λίπανση- εκκίνηση του μοτέρ όταν είναι κρύο που συντελεί στην πιο ομαλή και εύκολη εκκίνηση του κινητήρα το πρωί.


Πολύ Υψηλός Δείκτης Ιξώδους ενδείκνυται για μικρές αλλαγές στο ιξώδες. Έχοντας Εστέρα ως βασικό συστατικό του συνθετικού λιπαντικού αλλάζει κάθε σκεπτικό πάνω στα συμβατικά συνθετικά λιπαντικά. Οι Εστέρες είναι δημοφιλή μόρια που έχουν την ικανότητα να “δένουν” με τα μέταλλα με ηλεκτροχημικούς τρόπου έτσι ώστε να εξασφαλίζουν ένα συνεχές φιλμ λίπανσης σε υψηλές και χαμηλές θερμοκρασίες. Κατά συνέπεια αυτό συντελεί στο να αντιστέκονται περισσότερο στο να γίνονται πολύ λεπτοί στις υψηλές θερμοκρασίες και πιο παχιοί στις χαμηλότερες.


Εξαιρετική Ανθεκτικότητα του Λιπαντικού Φιλμ που απλά μεταφράζεται σε μεγαλύτερο χρόνο που απαιτείται για να στραγγίξει το λιπαντικό εντελώς από τα ρουλεμάν του κινητήρα πριν καταλήξει στο κάτω μέρος των κάρτερ. Αυτό ενισχύει την μακροζωία του μοτέρ καθώς και τις επιδόσεις του.

 

Ενισχυμένα Χαρακτηριστικά Καθαρισμού όπως της σκουριάς και της οξείδωσης που επιπλέον ενισχύει την καλή λειτουργία των μπουζί και μειώνει τις επικαθήσεις καμένου λιπαντικού, άλλων πρόσθετων και υπολειμμάτων (πιθανόν από το καύσιμο).

Ο Εστέρας από την φύση του είναι ένα καθαριστικό μέσω, και όταν επικάθεται στις μεταλλικές επιφάνειες διαλύει και απομακρύνει τα ανεπιθύμητα λασπώδη ιζήματα (υγρά και στερεά σε μορφή λάσπης) και τις επικαθήσεις του άνθρακα. Που σημαίνει ότι συντελεί στο καθαρότερο εσωτερικό του κινητήρα, τις καθαρές διόδους λαδιού και τις κορώνες των εμβόλων και των θόλων καύσης. 

Το Jetskiworld.gr επικοινώνησε με τα κεντρικά της VROOAM στην Ολλανδία με στόχο την εξόρυξη περισσότερων πληροφοριών σχετικά με τα εξειδικευμένα λιπαντικά των marine και των μοτοσικλετών. Ο κ. Sander van der Velden εξέτασε

και απάντησε πλήρως στο απεσταλμένο ερωτηματολόγιο. Δημοσιεύουμε την πλήρη επικοινωνία αυτούσια κι όχι μεταφρασμένη για ευνόητους λόγους:

 

Jet Ski 
VROOAM MR4  10W-40, this lubricant is recommended for high performance engines. Therefore does it apply to any type of personal watercraft engines?

Sander van der Velden:MR4 10W-40 is recommended for all PWC & 4T marine outboard engines that requires an 10W-40 marine engine oil.

 

PWCs are equipped with Natural Aspirated four stroke-engines and Supercharged engines. It is stated that the lubricant absorbs fuel blown by during long term idling. Does that mean that after a certain period the engine has more oil in the crank case and the whole system due to the absorption of fuel?
Sander van der Velden: Fuel blow-by will result in a viscosity drop down of the oil, which means a thinner lubrication film with the risk of wear.

 

Kawasaki and Yamaha recommend the use of a 10W-50 or 20W-50 four-stroke oil for those who race an OEM four-stroke Runabout in Stock class in order to provide better piston/ring/cylinder seal and to secure maximum performance. Do you recommend a different type of oil for such a use instead of the MR4 10W-40?
Sander van der Velden: I agree with the recommendation. A good cylinder ring sealing will result in a better torque at low rpm and for that specific feature (single-cylinder 4T engines) we developed VROOAM VRX 25W-50 for optimum torque and output.

 

Actually the later was an issue which appeared in the first edition of the Supercharged Kawasaki Ultra 250X engine. What type of pwc (personal watercraft i.e. jet ski) did you used to perform the tests of the Four-Stroke and Two-Stroke oils of Vrooam?

Sander van der Velden: For 4T and 2T racing engine applications we test our oils on the road/kart/motocross race track. We are also doing a test right now in an Evinrude ETEC engine by using a mixing ratio of 1% and the results are very promising.

 

In terms of two-stroke engines, was it a recreational use engine or high performance tuned two-stroke engine? Did you use it under race conditions?
Sander van der Velden: Recreational is a regular outboard type or jet ski type of engine and high performance a KZ Kart type of engine.

 

Is the two-stroke oil biodegradable?
Sander van der Velden: The MRR is biodegradable due to the use of 100% Synthetic Ester base oil.

 

What is the oil/fuel pre-mix ratio that Vrooam recommends for a high compression (200+psi) Jet Ski two-stroke race engine?
S Jander van der Velden: 4% / 1:25

 

For the oem standards do you recommend a different pre-mix ratio or as it is recommended by the manufacturer?
Sander van der Velden: Yes always as recommended by the manufacturer or by the engine tuner.

 

Motorcycle Oils

VR8 and VR6, what is the difference between those two 100% synthetic oils? Apart from the fact that the VR6 can be used in to oil injection system too?
Sander van der Velden: VR6 is not completely 100% Synthetic Ester.  The viscosity at 15C and 100C of the VR6 is less compared to the VR8.

 

Since the VR8 is called Racing Oil what is the pre-mix ratio that you recommend on a high performance two-stroke MX Race engine?
Sander van der Velden: 250cc 1:40 and 125cc 1:32

 

Most manufacturers recommend a 10W40 oil for the four-stroke engines. It is the most popular range. Why do you have a 10W40 Synthetic Ester Blend for this range instead of having a 100% Synthetic Engine oil?
Sander van der Velden:  If you want to make a true 100% Synthetic Oil then in our opinion you need to take advantage of going thinner than 10W and go thicker than 40, such as a 5W-40, 10W-50.

 

What is the difference between the VR50 10W40 Synthetic Engine Oil and the VR70 Synthetic Ester Blend engine oil?
Sander van der Velden: The Ester content in the oil.

 

Δοκιμή του VROOAM MMR Racing 2T σε Kawasaki 800 SX-R
Το εικονιζόμενο Kawasaki SXR της δοκιμής είναι εφοδιασμένο με δίχρονο δικύλινδρο ελαφρώς βελτιωμένο. Είναι εφοδιασμένο με aftermarket ECU, διαφορετικό σύστημα τροφοδοσίας, τροποποιημένη την εξάτμιση του κατασκευαστή και βελτιωμένη μετάδοση. Μικρές αλλαγές έχουν γίνει στην κεφαλή της Kawasaki ωστόσο το σημαντικότερο όλων είναι το υψηλός κόφτης των σ.α.λ. της ECU. Αρκετοί από τους αναγνώστες είναι πιθανό να αναρωτηθούν γιατί χρησιμοποιήσαμε ένα λιπαντικό που στην ετικέτα του έχει την εικόνα ενός kart κι όχι ενός Jet Ski όπως το ΜΜR Racing 2T. Ο λόγος είναι ότι για αγωνιστική χρήση συνιστάται το συγκεκριμένο λιπαντικό που έχει ακριβώς την ίδια φόρμουλα με το ΜΜR Racing 2T κι απλά αλλάζει η ετικέτα της συσκευασίας. Είναι ένα λιπαντικό καθαρά σχεδιασμένο για αγωνιστική χρήση χωρίς προδιαγραφές (ευρωπαϊκές ή διεθνείς που θέτουν όρια στην ποιότητα της λίπανσης). Είναι ένα λιπαντικό σχεδιασμένο για υψηλόστροφους κινητήρες οπότε κρίθηκε ιδανικό για την συγκεκριμένη δοκιμή.


Αρχικά παρατηρήθηκε ότι το συγκεκριμένο λιπαντικό της
VROOAM ήταν πολύ πιο ρευστό σε σύγκριση με το πλήρες συνθετικό λάδι που χρησιμοποιούσαμε στο παρελθόν. Χρησιμοποιήσαμε το ίδιο ποσοστό μείξης δηλαδή, 2,5% αφού το μοτέρ θα χρησιμοποιούταν σε συνθήκες αγωνιστικής χρήσης.

 

Το μοτέρ της Kawasaki ανέβαζε στροφές πιο άνετα και πιο εύκολα Χρησιμοποιώντας ένα digital στροφόμετρο παρατηρήθηκε αύξηση των σ.α.λ. από 40-50σ.α.λ. Οι επιδόσεις του μοτέρ στο σύνολο ήταν πολύ καλές ακόμη και κάτω από αντίξοες συνθήκες. Πόσο μάλιστα όταν κάτω από κάποιες συνθήκες αποσυνδέθηκε η μία ψύξη του κινητήρα και μέχρι να φθάσουμε πίσω στο σταντ της παραλίας ο κινητήρα είχε υπερθερμανθεί (έφτασε τους 190ο C). Αποκαταστήσαμε την βλάβη και με την επανεκκίνηση το μοτέρ λειτουργούσε άψογα.

 

Cranking compression was taken later in order to determine whether there was any lose due to cylinder/piston scuffing. Έπειτα από το συμβάν ο κινητήρας συνέχισε να λειτουργεί κανονικά χωρίς να εμφανίζει μείωση στις επιδόσεις του. Οπτική εξέταση του μοτέρ στο εσωτερικό του πραγματοποιήθηκε για να εξασφαλιστεί η άριστη λειτουργία του στο μέλλον. Τα έμβολα, τα ελατήρια, η κορόνα του εμβόλου καθώς και ο θόλος καύσης είχαν παραμείνει σε άριστη κατάσταση. Κατά αυτό τον τρόπο αποδείχτηκε ότι το πλήρες συνθετικό λιπαντικό της VROOAM έκανε σωστά τη δουλειά του ακόμη και κάτω από ακραίες συνθήκες. Τι άλλο χρειάζεται για να πειστεί κανείς.

Δοκιμή του VROOAM MR4 10W40 σε Kawasaki Ultra 310R

Η δοκιμή του τετράχρονου λιπαντικού της VROOAM πραγματοποιήθηκε σε ένα πλήρως βελτιωμένο Kawasaki Ultra 310/300R που ήταν εφοδιασμένο με Offshore/Endurance kit της R&D. Το σκάφος δοκιμάστηκε στην ανοιχτή θάλασσα σε συνθήκες αγώνα τύπου Offshore/Endurance εκεί όπου ο αναβάτης χρησιμοποιεί το γκάζι στο 95% και ο κινητήρα λειτουργεί επί το πλείστον στο όριό του. Οι συνθήκες  Offshore/Endurance συνήθως ανεβάζουν την θερμοκρασία του μοτέρ μιας και το σκάφος συχνά βρίσκεται στον αέρα με αποτέλεσμα η ψύξη του μοτέρ να μην γίνεται με σταθερή παροχή νερού.

 

Κάτω από αυτές τις ακραίες συνθήκες οδήγησης και καταπόνησης το MR4 απέδειξε τις άριστες επιδόσεις του χωρίς να “βράσει” ούτε να “σπάσει”. Άντεξε με υποδειγματικό τρόπο στην καταπόνηση του Supercharged κινητήρα των 310+ίππων του Ultra. Αρχικά τα πρώτα 4,5 λίτρα λιπαντικού αλλάχτηκαν έπειτα από δύο και κάτι ώρες και έδειχναν ότι είναι σε καλή κατάσταση χωρίς να είναι πιο λεπτόρρευστα από την αρχική τους κατάσταση. Φρέσκο λιπαντικό συμπληρώθηκε στον κινητήρα και  περισσότερες δοκιμές πραγματοποιήθηκαν σε ρυθμό Offshore/Endurance καθώς και σε τύπου αγώνα κλειστής πίστας. Τα αποτελέσματα παρέμειναν εξίσου καλά και το λιπαντικό της VROOAM απέδειξε ότι έκανε σωστά τη δουλειά του κάτω απ’όλες τις συνθήκες.


Η εταιρεία
VROOAM ανακοίνωσε ότι μπορεί να σχεδιάσει και να κατασκευάσει ειδική φόρμουλα λιπαντικού για εξαιρετικά εξειδικευμένες περιπτώσεις και καταστάσεις λειτουργίες κινητήρων. Που σημαίνει ότι αν κάποια ομάδα ή πελάτης θέλει ένα λιπαντικό για ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας και θερμοκρασίας είναι δυνατό να το παραγγείλει ιδίως για τις αγωνιστικές ομάδες που οι κινητήρες τους οδηγούν σε υψηλές θερμοκρασίες.

 

Τα λιπαντικά καθώς κι όλα τα προϊόντα της VROOAM Lubricants εισάγονται αποκλειστικά στην Ελλάδα από το κατάστημα Μπαξεβάνης Μοτο (Τηλ.:210-9237000).

 

VROOAM Powersports Lubricants International B.V.
WEB:www.vrooam-lubricants.com
FB:www.facebook.com/vrooam

Ευχαριστούμε θερμά το κατάστημα Champions (Τηλ.:210-9405623) και τον Άκη Μαλούχο για την πολύτιμή βοήθειά του και συμμετοχή στις δοκιμές των δύο λιπαντικών.