J-B Pastorello’s #8: Kawasaki Ultra 310R Akropolis Jet Raid 2015 spec - Παγκόσμια Αποκλειστικότητα

J-B Pastorello’s #8: Kawasaki Ultra 310R Akropolis Jet Raid 2015 spec - World Exclusive
Απίστευτα καλοστημένο

Το βασικό χαρακτηριστικό του Ultra 310R του Jean-Bruno Pastorello είναι ότι κρατάει μόνιμα την τουρμπίνα του σε τροφοδοσία και η γάστρα μένει σε άριστη επαφή με το νερό. Το απίστευτο δάγκωμα της τουρμπίνας και η ασυναγώνιστη επιτάχυνσή του συντελούν στις άριστες επιδόσεις του συνόλου κάτω απ’όλες τις συνθήκες.  

 

Κείμενο: Βασίλης Μωραϊτης
Test
rider: Βασίλης Μωραϊτης

Φωτ.:www.jetskiworld.gr 

Τον πέμπτο κατά σειρά τίτλο του στο Akropolis Jet Raid κέρδισε ο Γάλλος πιλότος Jean-Bruno Pastorello αφού πρώτα είχε κερδίσει στις ΗΠΑ τον αγώνα του Mark Hahn 300 έπειτα από πολύ ντελικάτους χειρισμούς και υπολογισμούς. Παγκόσμιος Πρωταθλητής στους αγώνες Offshore Endurance έχει στεφθεί πολλές φορές την τελευταία πενταετία και γενικά έχει αποδείξει ότι η ομάδα του έχει χειριστεί με ακρίβεια και μεγάλη υπομονή την βελτίωση του μοτέρ της Kawasaki των 1500cc. Ειδικά ο κινητήρας του 310R/X έχει δημιουργήσει πολλά προβλήματα σε πολλούς βελτιωτές (με περιορισμένες γνώσεις) μιας και είναι πονηρά κλειδωμένος από την Ιαπωνική εταιρεία. Οι απαιτήσεις του είναι ακόμη μεγαλύτερες όταν κάποιος προσπαθήσει να ξεκλειδώσει την ECU και την μετάδοση. Κι εκεί γίνονται τα λάθη από τους περισσότερους.

 

Είναι γεγονός ότι αρκετοί που προσπάθησαν να ανοίξουν την ECU χωρίς να γνωρίζουν ή να μπορούν να δουν τις ιδιαιτερότητές της με αποτέλεσμα στο τέλος αντιμετώπισαν πολλά προβλήματα και μάλιστα σοβαρά. Η ομάδα του Pastorello είχε κι εκείνη παρόμοιες δυσάρεστες εμπειρίες πριν από δύο χρόνια. Σύμφωνα με την αναφορά του αρχιμηχανικού της ομάδας Laurent Lagarde το να πειράξεις την ECU είναι κάτι δύσκολο αν δεν έχεις τις απαραίτητες γνώσεις και φυσικά μεγάλη εμπειρία. Η όλη διεργασία είναι πολύ δύσκολη και χρονοβόρα και πάνω απ’όλα πρέπει να γνωρίζει κανείς τι διαβάζει.

 

Όταν δει κανείς το μηχανοστάσιο του Ultra του Jean-Bruno δεν θα καταλάβει και πολλά πράγματα μιας και δεν διαφέρει ιδιαίτερα από αυτό του κατασκευαστή. Ο Γάλλος πιλότος θέλει η απόδοση της ισχύος να είναι μεν άμεση αλλά συνάμα ομαλή κι όχι απότομη. Αυτό επιτρέπει στην τουρμπίνα να είναι φορτωμένη συνέχεια και να παράγει έργο και να παρέχει καλό πάτημα του σκάφους στο νερό. Παρόλο ότι στο παρελθόν το μοτέρ του έφερε πολλές αλλαγές πλέον είναι πιο νορμάλ η μορφή του για να επιτευχθεί σε μεγαλύτερο ποσοστό η αξιοπιστία του συνόλου. Ίδια παρέμειναν τα μπεκ του συστήματος ψεκασμού. Εργασία έγινε στην κεφαλή για να επιτευχθεί καλύτερη καύση χωρίς απώλειες που σημαίνει ότι κατεργάστηκαν οι έδρες των βαλβίδων και οι ίδιες οι βαλβίδες για καλύτερη στεγανοποίηση. Μπορεί μεν οι εκκεντροφόροι να είναι της Kawasaki αλλά τροποποιήθηκε ο χρονισμός τους για να συνεργαστούν με τα aftermarket έμβολα (με συμπίεση 8.6:1) που έχουν διαφορετική κορώνα. Λόγω το διαφορετικού χρονισμού τοποθετήθηκε κι ένα κλαπέ στην εισαγωγή για να διευκολύνει την εκκίνηση του κινητήρα καθώς και την λειτουργία στις χαμηλές στροφές και στο απότομα κλείσιμο του γκαζιού.

 

Διατηρήθηκε η τρόμπα βενζίνης του κατασκευαστή και τοποθετήθηκε ένας ρυθμιστής πίεσης καυσίμου. Πολλές αλλαγές έγιναν επιπλέον στο κύκλωμα παροχής ψύξης ενώ επιπλέον προστέθηκε ένα aftermarket ψυγείο λαδιού που σύμφωνα με τον αρχιμηχανικό της ομάδος ρίχνει την θερμοκρασία λειτουργίας του κινητήρα κατά 35ο Κελσίου σε σύγκριση με τον νορμάλ κινητήρα. Η ομάδα χρησιμοποίησε συνθετικό λιπαντικό 10W-50 για να έχει μεγαλύτερη αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες και φυσικά πιο καλή στεγανοποίηση. Για άλλη μία χρονιά η ομάδα του Pastorello χρησιμοποίησε αμόλυβδη βενζίνη 100 οκτανίων. Οι σωλήνες των βαλβίδων ανακούφισης έχουν αφαιρεθεί από το φιλτροκούτι κι έχουν βρει το δρόμο τους κάτω από το πίσω μέρος της fiberglass σέλας του τρίτου συνεπιβάτη.

 

Η ECU του Jean Bruno μπορεί να είναι μεν της Mitsubishi όπως των νορμάλ Ultra ωστόσο, έχει τροποποιηθεί ειδικά από την Kawasaki για το αγωνιστικό του σκάφος. Το όριο του wake zone mode των 5mph έχει ανάβει στα 10mph και κάποιες παράμετροι όπως το ECO mode έχουν μεταποιηθεί. Περισσότερες λεπτομέρειες δεν είναι δυνατό να αναφέρουμε για ευνόητους λόγους.

Πολλές μεταποιήσεις έχει δεχθεί η τουρμπίνα ιδιαίτερα στο βήμα του impeller καθώς και την προσεγμένη μηχανουργική κατεργασία για να πατάει σωστά στην τουρμπίνα χωρίς να δημιουργούνται κενά. Αν και η ομάδα είχε δοκιμάσει αρκετές τουρμπίνες γνωστής Αμερικάνικης εταιρείας προτίμησε να διατηρήσει του κατασκευαστή. Σύμφωνα με τον Lagarde η τουρμπίνα της Kawasaki παρέχει μεγαλύτερη τελική ταχύτητα και γενικά είναι καλύτερη στο σύνολο των επιδόσεων. Το σκάφος του Pastorello φορούσε aftermarket κόμπλερ μετάδοσης τα οποία συμβάλουν σημαντικά στην καλύτερη απόδοση της τουρμπίνας. Επίσης, είχε τοποθετηθεί ένα μασίφ αλουμινένιο φίλτρο νερού στο πίσω μέρος του μηχανοστασίου στο οποίο κατέληγαν όλες οι παροχές από τις τουρμπίνα. Αξεσουάρ σημαντικό όταν χρησιμοποιεί κανείς aftermarket ή μεταποιημένη τουρμπίνα της Kawasaki.


Πολύ δουλειά έκανε η Γαλλική ομάδα για άλλη μία χρονιά στην γάστρα του 310
R. Πιο συγκεκριμένα τοποθέτησε ένα μεγάλο πρόσθετο τριγωνικό fiberglass τμήμα στο V σημείου του ρύγχους για να ενισχύσει την ακαμψία του συνόλου. Σύμφωνα με τον Lagarde η ενίσχυση του κατασκευαστή δεν επαρκεί κι αυτό οφείλεται στην βιομηχανοποίηση της κατασκευής του. Κι αυτό έχει αποδειχτεί με την μετακίνηση των επιθεμάτων μέσα στη γάστρα. Επιπλέον ανάφερε ότι η γάστρα του 260Χ ήταν πιο ανθεκτική από του 300 και του 310. Έντονα ήταν τα σημάδια της βάναυσης καταπόνησης του deck από τις ακραίες συνθήκες οδήγησης του Pastorello σε δύο αγώνες στο εξωτερικό. Η σέλα του διατηρούσε το κλασικό tie-rap για την άμεση αφαίρεσή της αν χρειαστεί σε συνθήκες αγώνα. Ενισχυμένη τιμονιέρα έφερε το σύστημα διεύθυνσης καθώς και μπάρα τιμονιού ωστόσο, ο Jean-Bruno χρησιμοποιεί την μανέτα του κατασκευαστή. Η τιμονιέρα της Idiartec είχε ένα πρόσθετο κομμάτι μήκους 10cm που καθιστούσε πιο υψηλή μιας ο Pastorello οδηγεί κυρίως σε όρθια θέση. Βέβαια το αφαιρούσε στο τελευταίο σκέλος του αγώνα που είναι τύπου close course.


310R, performance wise
Οδηγώ τα αγωνιστικά Ultra του Jean-Bruno τα τελευταία πέντε χρόνια και ομολογώ ότι ακόμη και φέτος είδα νέες αλλαγές στο καλοστημένο του 310R. Η κλίμακα της ισχύος διαφέρει μακράν από ένα νορμάλ Ultra καθώς κι από ένα ελαφρώς βελτιωμένο. Στην επιτάχυνση είναι άμεσο αλλά όχι βάναυσο και επιταχύνει αλάνθαστα από το ρελαντί και καθαρίζει με μοναδικό τρόπο μέχρι την άλλη άκρη του στροφόμετρου. Στο άνω μέρος των στροφών η ισχύς έχει μεγαλύτερη διάρκεια και παρέχει καλύτερη τελική χάρη σε αυτό το ατού.

 

Ο σημαντικότερος παράγοντας στο σκάφος του Γάλλου ήταν ότι η τουρμπίνα του έμεινε μόνιμα φορτωμένη. Σου έδινε την εντύπωση ότι η γάστρα ξαφνικά κολλούσε στην επιφάνεια του νερού μόλις χούφτωνες το γκάζι. Με όση ταχύτητα κι αν οδηγούσες η τουρμπίνα έμεινε συνέχεια μπουκωμένη με νερό και μετέφραζε άψογα την ισχύ του μοτέρ σε ωφέλιμη πρόωση. Κι αυτό το παρατηρούσα είτε όταν οδηγούσα στην ευθεία είτε όταν έστριβα δυνατά στο μπαλόνι. Χούφτωνα το γκάζι κι ένιωθα την γάστρα να βουλιάζει και να βεντουζάρει στην επιφάνεια την θάλασσας επιταχύνοντας με μοναδικό τρόπο. Κι αυτό είναι το μεγάλο μυστικό στο σκάφος του Pastorello. Πολλοί πιστεύουν ότι απλά έχει ένα πολύ ισχυρό μοτέρ. Κι όμως αυτό δεν αληθεύει. Το γεγονός ότι δεν ξενερίζει κι ότι η τουρμπίνα συνεχώς παράγει έργο αποτελεί ένα μοναδικό προνόμιο τόσο στους αγώνες Offshore όσο και τους αγώνες κλειστής πίστας.

 

Το Ultra του Pastorello άγγιξε την τελική ταχύτητα των 121χλμ./ώρα σε συνθήκες λαδιάς και με γεμάτο το ρεζερβουάρ περίπου τρεις ώρες πριν το οδηγήσω. Μπορεί το νούμερο να ακούγεται χαμηλό για πολλούς ωστόσο, αν κρίνει κανείς από τις επιδόσεις του όλο το εξαήμερο του Akropolis Jet Raid τότε καταλαβαίνει πόσο καλά απέδιδε. Επιπλέον οι επιδόσεις του παραμένουν σταθερές σε όλη την διάρκεια των μεγάλων σκελών στοιχείο που δεν βλέπει κανείς στους κινητήρες παραγωγής. Επιπλέον, το σκάφος του ήταν πολύ σταθερό ακόμη και στις υψηλές ταχύτητες γεγονός που συντελεί στην πιο αργή κούραση του οδηγού.  

 

Το σύστημα διεύθυνσης ήταν πολύ ακριβές στην απόκριση χωρίς να είναι επιθετικό και απότομο. Φέτος για κάποιο προσωπικό λόγο ο Jean-Brunο δεν χρησιμοποιούσε διπλή ντίζα τιμονιού. Έβαζα πίεση στο τιμόνι και το η γάστρα μετέφραζε άμεσα τις διαθέσεις μου με μοναδική ακρίβεια ωστόσο, την ένιωθα ελαφρώς πιο σφιχτή από μία νορμάλ. Στο σύνολο το σκάφος έστριβε ομαλά, αέρινα θα έλεγε κανείς κι αυτό οφείλεται στο προσεγμένο στήσιμο της τουρμπίνας και του συστήματος διεύθυνσης.

 

Στο σύνολο η ομάδα του Pastorelo έκανε μία άριστη και ολοκληρωμένη δουλειά στο νέο 310R. Το σκάφος του κερδίζει τις εντυπώσεις παρόλο ότι το μοτέρ του ήταν κουρασμένο. Μάλιστα ο Γάλλος άσος ανάφερε ότι με το που θα πατήσουν πόδι στη Γαλλία θα αλλάξουν τον κινητήρα με έναν ολοκαίνουργιο. Η Γαλλική ομάδα προετοιμάζει και στήνει αγωνιστικά Ultra κυρίως για αγώνες Offshore/Endurance καθώς και Χ-2 και SX-R. Επιπλέον, πουλάει ξεχωριστά κάποια αξεσουάρ βελτίωσης και body parts. Αν θέλει κανείς να αποκτήσει ένα ψαγμένο αγωνιστικό Kawasaki δεν έχει από το να επικοινωνήσει με την ομάδα.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Team Pastorello’s #8: Kawasaki Ultra 310X Akropolis Jet Raid 2014 spec

Engine

Aftermarket forged pistons of 8.6:1 designed by Team Pastorello

Reshaped valve seats with different material (Copper Berilium) and aftermarket Nimonic valves (stock valve springs)
Aftermarket Fuel pressure regulator

OEM camshaft with different timing
OEM fuel pump
OEM stock injectors

Modified Water Cooling kit, 4 Lines in from the pump
Team Pastorello Competition larger oil cooler

Team Pastorello Competition inox Intercooler brackets
Team Pastorello inox pump tunnel brace

Modified OEM oil catch can

OEM Intercooler blow off valve with no hose
Idiartec Racing waterfilter inline (4 lines in, 4 lines out) filter kit

Stock air filter without hoses
Aluminum waterbox to hull outlet tube
Team Pastorello Competition driveline couplers

Fuel: 100 octane pump gas
Electrical
OEM mapped ECU with speed governor disconnected
Team Pastorello reinforced battery case
Pump and Driveline
OEM pump with additional cooling line
OEM reduction nozzle 260

OEM 260X steering nozzle
OEM impeller repitched
Hull
and Handling components
Team Pastorello Competition fiberglass front hull reinforced unit

OEM intake grate modified

OEM ride plate modified

Team Pastorello Competition sponsons

Stock seat

Team Pastorello Competition tail seat
Steering system

IDIARTEC Racing steering system

One-off metal plate for GPS mounting case

Aftermarket handlebars

ODi grips

Performance

Top speed:121+km/h on full tank (122km with less gasoline)

 

Team Pastorello personnel: Jean-Bruno Pastorello, Laurent Lagarde, Galy Gilles, Nicolas “Pepito” Puig, Eduarde Belchi, Laurent Pignac.

 

Team sponsors: Kawasaki, Isuzu, Hexis energy drink, Hydropulsion, TechOneRacing, Eight Racing (stickers), Mecadrive, BUD Racing, Botti Racing Speed Shop, Bouducon (apparel), Dragon (goggles), JetPilot, Sunway trailer, CrossCall (cell phones), Fuchs/Silcolene Oil lubricants.

Team Pastorello Competition
Web: http://www.pastorellocompetition.com