Τεστ: Τρία κορυφαία τιμόνια – Αποκλειστικότητα

Τεστ: Τρία κορυφαία τιμόνια – Αποκλειστικότητα
Δοκιμάζουμε τρία κορυφαία τιμόνια που έγραψαν ιστορία στη σκηνή των
aftermarket
τιμονιών για τα Όρθια. AC Racing, RRP και Blowsion δοκιμάστηκαν εκτενώς σε SX-R
και ιδού η πλήρης αναφορά.

Κείμενο:Βασίλης Μωραϊτης
Test
rider
: Βασίλης Μωραϊτης
Φωτ.:
www
.jetskiworld.gr


Ο βασικότερος λόγος για τον οποίο κάποιος αντικαθιστά τον βραχίονα του κατασκευαστή σε ένα Όρθιο Jet Ski είναι η αλλαγή στην εργονομία του συνόλου. Κυρίως με στόχο να φέρει το σώμα του πιο μπροστά και να ενισχύσει το κράτημα και γενικά τις επιδόσεις του συνόλου κατά την οδήγηση σε αγώνες κλειστής πίστας (close course racing). Ο δεύτερος είναι η ανθεκτικότητα κάτω από τις πιο ακραίες συνθήκες μιας και το “μαμά” τιμόνι σπάει σαν... αγγούρι. Τιμόνια (βραχίονες) έχουμε δοκιμάσει πολλά κατά καιρούς ωστόσο, τρία από αυτά, κυρίως αυτά που έχουν αποτελέσει ορόσημο στην ιστορία των τιμονιών βρέθηκαν στα χέρια μας για μεγαλύτερο διάστημα και αποτέλεσαν πηγή για μία εκτενή έρευνα και ένα αποκλειστικό άρθρο πάνω σε αυτό τον τομέα. Είναι ο βραχίονας της AC Racing, της Rick Roy Products (RRP) και της Blowsion. Ας δούμε λοιπόν τα πράγματα με τη σειρά τους.  

 

Το τιμόνι της AC Racing είναι το μόνο που μπορεί κανείς να βάλει αυτούσιο το σύστημα διεύθυνσης (sub plate, turn plate και μπάρα τιμονιού) του κατασκευαστή μονομιάς με τέσσερις βίδες. Τα τιμόνια της RRP και της Blowsion απαιτούν διαφορετικό σύστημα διεύθυνσης τα οποία είναι εξοπλισμένα με ρουλεμάν. Ανάλογα με την επιλογή πάει και το κόστος. Επιπλέον, στο RRP μπορείς κανείς να χρησιμοποιήσει μπάρα τύπου V ή ίσια (απλή ή fat bar) ανάλογα με το σύστημα διεύθυνσης και των καβαλέτων που έχει επιλέξει. Το τιμόνι της Blowsion φοράει σύστημα διεύθυνσης της Blowsion με φαρδιά καβαλέτα για fat bar. Προσοχή χρειάζεται στην επιλογή της μπάρας για να μπορεί κανείς να βάλει επιπλέον την μανέτα του trim μιας και τα μπουτόν του διακόπτη δεν αφήνουν περιθώριο για την μανέτα.

 

Το τιμόνι της AC Racing δέχεται αυτούσιο το μαξιλαράκι της Kawasaki ή παρόμοια aftermarket αυτού. Το τιμόνι της RRP είναι δυνατό να εξοπλιστεί με μαξιλαράκι της RRP, της Jettrim, του SuperJetaftermarket αυτού) και της ProWatercraftRacing αλλά όχι της Kawasaki. της δε Blowsion μπορεί να εφοδιαστεί μόνο με το μαξιλαράκι της Blowsion.

 

Όταν τοποθετήσει κανείς καθένα από αυτά τα τιμόνια θα παρατηρήσει τα εξής: α) ότι η απόσταση της μπάρας του τιμονιού από τον άξονα έδρασης του τιμονιού στη βάση είναι σχεδόν όμοια με πολύ μικρές διαφορές. Αυτό που αλλάζει σημαντικά είναι το ύψος της μπάρας από το bond flange περισσότερο λόγω της γωνίας του turn plate σε σύγκριση με τον διαμήκη άξονα του τιμονιού. Κι αυτό είναι ένα από τα στοιχεία που συντελεί στην διαφοροποίηση της εργονομίας του συνόλου από το ένα τιμόνι στο άλλο. 

 

Το AC Racing και η χυτή έκδοση του RRP έχουν λιγότερο κόστος συντήρησης. Από την άλλη πλευρά η billet έκδοση της Blowsion θέλει συχνή αποσυναρμολόγηση και πλήρη καθαρισμό των billet τμημάτων και γρασάρισμα (ή τοποθέτηση ειδική κόλας) των σπειρωμάτων για να μην μπλοκάρουν από το αλάτι.

Η δοκιμή
AC Racing: Το τιμόνι της AC Racing κερδίζει τις εντυπώσεις με την ανθεκτική κατασκευή του και την απλή σχεδίαση του συνόλου που επιτρέπει την άμεση τοποθέτησή του χωρίς περιττά έξοδα (βλέπε σύστημα διεύθυνσης, κ.λ.π.). Βέβαια υπάρχουν επιλογές όπως οι μασίφ αλουμινένιες sub plate της UMI Racing, και μεγάλη γκάμα από turn plate καθώς και μασίφ καβαλέτα αν θέλει κανείς να χτίσει την κατασκευή. Είναι πιο βαρύ σε αίσθηση και κρίνεται απαραίτητη η προφόρτιση του ελατηρίου του. Στην οδήγηση δεν υστερεί σε σύγκριση με τα υπόλοιπα τιμόνια της δοκιμής ωστόσο η μεγάλη γωνία κλίσης του turn plate διαφοροποιεί την εργονομία ιδίως για τους αναβάτες που οδηγούν πιο μαχητικά καθ’όλη τη διάρκεια του αγώνα. Κι όλα αυτά είναι στον τρόπο που στρέφει κανείς την μπάρα του τιμονιού. Εκεί νιώθει τη διαφορά. Η αίσθηση που δίνει είναι παρόμοια με το απλό τιμόνι του κατασκευαστή δηλαδή της Kawasaki
. Βέβαια, η μεγάλη γωνία κλίσης διευκολύνει πολύ κατά την διάρκεια της εκκίνησης γιατί θέτει χέρια και ώμους του οδηγού σε καλύτερη θέση. Από πλευράς ανθεκτικότητας δεν υστερεί καθόλου από τον κολονάτο ανταγωνισμό μιας και έχει αποδειχτεί ακλόνητο επί σειρά ετών χωρίς να στρεβλώνει σε αντίθεση με μεταγενέστερα τιμόνια αυτού του είδους που δεν ήταν ρυθμιζόμενα. Στην τιμή του που αναφέρεται συμπεριλαμβάνεται η τιμή της μπάρας του τιμονιού και των δύο αποστάτων της βάσης.

RRP: Όταν ο Rick Roy παρουσίασε το διπλο-κολονάτο ρυθμιζόμενο τιμόνι το 2005 τάραξε τα ήρεμα νερά στην ιστορία των aftermarket τιμονιών ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία τους. Στην συναρμολόγηση του δεν είναι δύσκολο στο να συνδέσει κανείς όλα τμήματα ωστόσο, απαιτείται τρύπημα για την τοποθέτηση του συστήματος διεύθυνσης με τα ρουλεμάν όποιας εταιρείας κι αν επιλεχθεί. Απαιτείται η χρήση aftermarket turn plate που καθιστά πιο λειτουργικό και στιλάτο το όλο σύστημα. Το γεγονός ότι η γωνία του turn plate είναι μικρότερη βάση σε άλλη θέση την εργονομία του συνόλου κάνοντας πιο ξεκούραστη τη θέση οδήγησης και μειώνοντας αισθητά την εμφάνιση arm pump στα χέρια του αναβάτη. Στο σύνολο οδηγείς πιο ξεκούραστα όποιο κι αν είναι το στυλ σου. Αν δε οι συνθήκες γίνουν πιο κυματώδεις μπορείς να το επιμηκύνεις άμεσα ελαφρώς (2.0-4.0cm) για να κάνεις πιο στητή και εύκολη τη θέση οδήγησης. Στο κόστος του περιλαμβάνονται: η βάση των ρουλεμάν, η πλάκα στρέψης, η μπάρα του τιμονιού, οι δύο αποστάτες της βάσης, και το μαξιλαράκι της Prowatercraft Racing
.

Blowsion: Η Blowsion έχοντας στο παρελθόν τη δική της σειρά από αλουμινένια τιμόνια σταθερού μήκους αποφάσισε να φτιάξει τη δική της ρυθμιζόμενη έκδοση με την βοήθεια του Jordan Fielder και αναβατών που προέρχονται κυρίως από το χώρο του Freeride. Το τιμόνι ακολουθεί την φιλοσοφία της κατασκευής της RRP ωστόσο, χρησιμοποιεί ένα πιο μονοκόμματο σωλήνα διατομής σε σχήμα 8 που αυξάνει την ακαμψία (και το βάρος) του συνόλου. Η ακαμψία του συνόλου είναι αισθητή σε διαφορά από το RRP. Στην οδήγηση το νιώθεις εξίσου άνετο και εύκολο στο να προσαρμοστείς όπως το RRP εφόσον είναι κομμένο-ραμμένο στα ίδια πρότυπα (άραγε γιατί;). Το εκπληκτικό σύστημα διεύθυνσης το νιώθεις σαν υδραυλικό τιμόνι, τόσο άψογη και αέρινη είναι η αίσθησή του. Όμοιο φυσικά έχει κατασκευάσει και η RRP απλά εμείς είχαμε διαθέσιμο ένα από αρχικά set-up χωρίς περαιτέρω αναβάθμιση από την RRP. Σε επιδόσεις και αίσθηση το τιμόνι αυτό είναι πολύ καλό και εφάμιλλο με το RRP αλλά το Καναδέζικο είναι πιο ελαφρύ τόσο στη χυτή όσο και στην μασίφ αλουμινένια έκδοσή του. Επιπλέον, το RRP δίνει περισσότερα περιθώρια για επιλογή συστήματος διεύθυνσης περιορίζοντας κατά αυτό τον τρόπο το ολικό του κόστος. Η τιμή του περιλαμβάνει όλο το σετ (τιμόνι, σύστημα διεύθυνσης, μαξιλαράκι, μπάρα τιμονιού και αποστάτες) της Blowsion.

 

Κατακλείδα

Τελικά ποιο τιμόνι θα επιλέξει κάποιος που θέλει να αλλάξει το ορίτζιναλ του κατασκευαστή; Θα κρίνει με γνώμονα το συνολικό κόστος ή την αισθητική και την λειτουργικότητα; Η αλήθεια είναι ότι όλα κάνουν την αρχική δουλειά τους. Με λίγα λόγια είναι πιο ανθεκτικά από του κατασκευαστή και φέρνουν ελαφρώς πιο μπροστά τον οδηγό με αποτέλεσμα να βελτιώνουν την συνολική απόδοση του συνόλου κάνοντας πιο εύκολη την οδήγηση. Αν το πορτοφόλι είναι μισογεμάτο τότε επιλέγει κανείς το AC Racing και παράπονο δεν θα έχει αφού θα βάλει όλα τα υπόλοιπα πράγματα μονομιάς πάνω του και το μόνο που θα αλλάξει θα είναι μία μπάρα τιμονιού. Αν πάλι θέλει να ακολουθήσει την μοντέρνα αισθητική και κυνηγάει θέση σε πρωτάθλημα θα βάλει ένα ρυθμιζόμενο και η χυτή έκδοση της RRP αποτελεί την πιο συμφέρουσα επιλογή. Τέλος, αν το οικονομικό δεν αποτελεί πρόβλημα και επιθυμεί κάτι κορυφαίο θα επιλέξει την έκδοση της Blowsion ή την μασίφ έκδοση της RRP.

 

Specifications

 

AC Racing

Weight (kg): 6.800

Length from bars to bond flange (cm): 30
Length from bars to pivot bolt (cm): 104.5

Angle between turn plate and Pole (cm): 39
Price ($usd): 790.00

Blowsion
Weight (kg):
6.740

Length from bars to bond flange:
Length from bars to pivot bolt (cm):
Length of pole set up (cm):

Angle between turn plate and Pole: 23
Price
($usd): 1745

 

RRP CAST

Weight (kg):6.600

Length from bars to bond flange (cm): 37.3
Length from bars to pivot bolt (cm): 105
Length of pole set up (cm): 39.5

Angle between turn plate and Pole (degrees): 23
Price
($usd): 1195


ΟΕΜ Kawasaki

Weight (kg): 7.150

Length from bars to bond flange (cm): 32
Length from bars to pivot bolt (cm): 110

Angle between turn plate and Pole (cm): 32
Price (euro): 600.00 μόνο ο βραχίονας

 


Μέτρηση απόστασης τιμονιού από το bond flange.

Μέτρηση απόστασης τιμονιού από τον άξονα έδρασής του.

AC Racing

Τροποποιημένο sub plate και TBM turn plate.

RRP cast pole.

UMI Racing bearings, Blowsion turn plate, Prowatercraft Racing Slasher chin pad, Hot Products 0 degree bars.

Blowsion billet pole.

Blowsion, billet steering system, bars και carbon μαξιλαράκι.