Sea-Doo Wake 155

Sea-Doo Wake 155
Σπορτίφ καταγωγή

Βασισμένο στην πλατφόρμα του GTX, το Wake αποτελεί ένα ξεχωριστό μοντέλο στη γκάμα της Sea Doo στημένο για να εξυπηρετεί τις ανάγκες της ρυμούλκησης παντός τύπου σκιέρ 

 

Κείμενο: Β. Μωραΐτης

Φωτ.: Β.Μ., Sea Doo

 

Αναμφισβήτητα η Καναδική  εταιρεία έχει επενδύσει ιδιαίτερα στην κατηγορία των τριθέσιων personal water craft (pwc) από την αρχή της νέας χιλιετίας. Επίσης, είναι η μόνη εταιρεία που σχεδίασε εξ αρχής έναν τετράχρονο κινητήρα για marine χρήση ο οποίος δεν προερχόταν από κάποιο υπάρχον κινητήρα με ρίζες από το χώρο της μοτοσικλέτας. Στη συνέχεια διέθεσε τον απαραίτητο χρόνο ώστε να εξελίξει ένα σύστημα υπερτροφοδοσίας (Supercharger) που αργότερα το εφοδίασε με intercooler για να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τον ήδη ισχυρό τρικύλινδρο κινητήρας της. Η πρόκληση της ισχύος ήταν πάντα θέμα προτεραιότητας για τη καναδική εταιρεία, γεγονός που διατυμπάνισε αντίστοιχα το τμήμα του marketing (και πολύ καλά έκανε).

 

Από όποια πλευρά κι αν το δει κανείς το μέγεθος είναι ένας παράγοντας που πουλάει, κι αυτό γιατί ο καταναλωτής αναζητάει την ποσότητα, χωρίς να εξαιρεί την ποιότητα, τουλάχιστον σε κάποια αγαθά. Ανέκαθεν, η Sea Doo έδινε ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή στην σχεδίαση των τριθέσιων Runabout. Λαμπρό παράδειγμα αποτελεί το GTX Supercharged Limited το οποίο συνδυάζει, τις επιδόσεις με την πολυτέλεια και την άνεση ενός luxury τριθέσιου. Πάνω σ’αυτή τη φιλοσοφία βαδίζει και το Wake, που με τη σειρά του αποτελεί γνήσιο γόνο του δυναμικού διθέσιου GTX. Η Sea Doo επένδυσε σ’αυτό το ξεχωριστό μοντέλο λόγω της άμεσης εμπλοκής που είχε με τους αγώνες wake board. Επί σειρά ετών διοργανωτές εθνικών και παγκόσμιων πρωταθλημάτων χρησιμοποιούσαν ως επίσημο σκάφος ρυμούλκησης κάποιο από τα τριθέσια pwc της Καναδικής εταιρείας. Ίσως αυτό να ήταν κι η πραγματική εταιρεία που ώθησε την εταιρεία στη παραγωγή του συγκεκριμένου μοντέλου.

 

Η γάστρα έχει στενή συγγένεια με του GTX-4TEC, για την ακρίβεια είναι ακριβώς ίδια σε κάθε τομέα. Πιο συγκεκριμένα διαθέτει τέσσερα παρατροπίδια που σβήνουν προοδευτικά προς το πίσω μέρος της. Το βαθύ V που σχηματίζει στο εμπρόσθιο τμήμα φέρει ενσωματωμένο το τριπλό spray deflector που υπόσχεται να κρατήσει στεγνό τους τρεις αναβάτες του. Είναι εξοπλισμένη με πλαϊνά πτερύγια (sponsons) τα οποία στοχεύουν στο καλύτερο κράτημα του σκάφους στις στροφές χωρίς να κάνουν απόλυτη τη συμπεριφορά του, ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν τη ευστάθεια της πλεύσης στην ευθεία. Τα συγκεκριμένα sponsons έχουν μόνιμη θέση και δεν επιδέχονται καμία ρύθμιση ως προς το ύψος τους. Στην αναβαθμισμένη γάστρα το παρόν δίνει το σύστημα OPAS(Off-Power Assisted Steering). Αποτελεί το γνωστό σύστημα ασφαλείας της Sea Doo που επιτρέπει στο personal water craft να διατηρήσει την τροχιά (ελαφρώς πιο ανοιχτή από την προκαθορισμένη) στην στροφή ακόμη κι αν ο αρχάριος αναβάτης κλείσει το γκάζι. Επιπλέον, στο πίσω τμήμα της γάστρας είναι τοποθετημένος ο πτυσσόμενος βραχίονας που εξυπηρετεί την επιβίβαση των αναβατών τόσο από τα βαθιά όσο κι από τα ρηχά νερά. Η μπάρα του βραχίονα είναι καλυμμένη από κατάλληλο αφρώδες υλικό που ενισχύει την πρόσφυση των βρεγμένων παπουτσιών ή ποδιών των αναβατών. Ιδιαίτερη, επιμέλεια έχει δοθεί στην κάθε λεπτομέρεια όσον αφορά την ποιότητα της κατασκευής και το φινίρισμα του pwc.

 

Η σχεδίαση του deck αποτελεί κλασικό δείγμα της οικογένειας GTX με τις προσεγμένες γωνίες που ενισχύουν την σπορ αισθητική του συνόλου.  Πάνω στο ίδιο καλούπι έχει κατασκευαστεί η χειρολαβή που βρίσκεται στο πίσω μέρος της σέλας. Κάτω από τελευταίο βρίσκεται ένας κάδος που εκτελεί χρέη ψυγείου (cooler). Το στοιχείο που κερδίζει τις εντυπώσεις δεν είναι άλλο από τα εντυπωσιακά γραφικά που δίνουν μια έξτρα πινελιά στην αισθητική του συνόλου και συνάμα θέτουν το Wake στη φιλοσοφία του σπορ και το νεανικό τρόπο σκέψης.

 

Το μοτέρ προέρχεται αυτούσιο από τη σειρά GTX. Πρόκειται για τον γνωστό τρικύλινδρο, τετράχρονο, marine κινητήρα της Rotax, χωρητικότητας 1494cc με διαστάσεις 100x63.4mm που η σχέση συμπίεσής του κυμαίνεται στο ασφαλές όριο του 10.6:1, ελαφρώς πιο υψηλά από την έκδοση των 215ίππων, λόγω της ατμοσφαιρικής λειτουργίας του μοτέρ. Την τροφοδοσία του φέρνει εις πέρας ο ηλεκτρονικός ψεκασμός της Rotax που αντλεί καύσιμο από το  ρεζερβουάρ των 60 λίτρων. Στην εξαγωγή είναι η τοποθετημένη η πολλαπλή των 3-1 που κατευθύνεται προς τους ογκώδεις σιγαστήρες.

 

 Οι 155 ίπποι μετατρέπονται σε ωφέλιμη ώθηση μέσω της αλουμινένιας τουρμπίνας η οποία φέρει 10 σταθερά πτερύγια. Το τμήμα της τουρμπίνας που φέρει τα στατικά πτερύγια είναι κατασκευασμένο από ανοξείδωτο ατσάλι, γεγονός που το κάνει πιο ανθεκτικό στις οξειδώσεις και την πίεση που ασκείται στα πτερύγια. Η διάμετρος της τουρμπίνας αγγίζει τα 155,5χιλ.. Ωστόσο, σύμφωνα με την ισχύ του κινητήρα θα περίμενε κανείς να δει μία τουρμπίνα μεγαλύτερης διαμέτρου, γεγονός που θα αύξανε σε σημαντικό βαθμό τις επιδόσεις του σκάφους καθώς επίσης την κλιμάκωση της ισχύος. Το συγκεκριμένο γεγονός θα αποσκοπούσε στη σχεδίαση νέας γάστρας γεγονός που προφανώς ήθελε να αποφύγει προς το παρόν η εταιρεία. Στο εσωτερικό της τουρμπίνας στεγάζεται το ανοξείδωτο impeller των τεσσάρων πτερυγίων. Για την ώρα, η εταιρεία δεν έχει αναφέρει επίσημα το βήμα του μεταβλητού impeller. Στο πίσω μέρος της τουρμπίνας είναι ορατό το κλαπέ της όπισθεν, που είναι κατασκευασμένο από ανθεκτικό πλαστικό υλικό.

 

Η καναδική εταιρεία έχει δώσει ιδιαίτερη προσοχή όσον αφορά την ψύξη του κινητήρα. Η ψύξη του μοτέρ επιτυγχάνεται μέσω δύο ξεχωριστών κυκλωμάτων. Το ένα από αυτά αποτελεί ένα κλειστό κύκλωμα ψύξης που χρησιμοποιεί σαν εναλλάκτη θερμότητας το πιάτο της γάστρας. Το συγκεκριμένο σύστημα φροντίζει να διατηρεί την θερμοκρασία του κινητήρα στο επιθυμητό επίπεδο ασφαλείας. Ο λόγος για τον οποίο παραμένει κλειστό το κύκλωμα ψύξης είναι για να αποφευχθεί η πιθανότητα εμπλοκής του από διάφορα υλικά (άμμος, σκουπίδια, νάιλον σακούλες, κ.λ.π. που συχνά μπλοκάρουν τα ανοιχτά κυκλώματα ψύξης. Από την άλλη πλευρά ένα δεύτερο κύκλωμα ψύξης, που είναι ανοιχτό και ρουφάει νερό μέσω της τουρμπίνας, διατηρεί σε ασφαλή θερμοκρασία την πολλαπλή της εξαγωγής. Σ’αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί το γεγονός ότι η Sea Doo είναι ο μόνος κατασκευαστής personal water craft που χρησιμοποιεί δύο ξεχωριστά κυκλώματα ψύξη στους τετράχρονους κινητήρες του.

 

Πλούσιος είναι ο περιφερειακός εξοπλισμός του νέου Wake. Ιδιαίτερη επιμέλεια έχει δοθεί στον στάνταρτ εξοπλισμό που περιλαμβάνεται για τις απαιτήσεις της ρυμούλκυσης. Πιο συγκεκριμένα διαθέτει αφαιρούμενο πυλώνα, αφαιρούμενες βάσεις για τα wake board, νέο στεγανό κι αφαιρούμενο αποθηκευτικό χώρο και ευρυγώνιους καθρέφτες.  Στα ατού του συγκαταλέγεται το σύστημα ασφαλείας DESS (Digitally Encoded Security System) το οποίο είναι ενσωματωμένο στην κεντρική ηλεκτρονική ομάδα της Rotax και ενεργοποιείται μόνο με το δικό του κλειδί, το καθιερωμένο kill switch. Μέσω μιας κατάλληλης συσκευής που διαθέτουν τα εξουσιοδοτημένα συνεργεία οι κατάλληλοι τεχνικοί μπορούν να κάνουν πλήρη διάγνωση του κινητήρα με βάση το συγκεκριμένο σύστημα.

Το ταμπλό των οργάνων παρέχει τις ενδείξεις σε αναλογική και ψηφιακή μορφή. Αναλογικό είναι το στροφόμετρο και το ταχύμετρο. Ωστόσο η οθόνη υγρών κρυστάλλων  παρέχει ενδείξεις, ώρας, χαμηλής στάθμης καυσίμου, πίεσης λαδιού, βολτόμετρου, στροφόμετρου, υπερθέρμανσης, θερμοκρασίας, απόστασης που έχει διανυθεί, θερμοκρασία νερού, χρονομέτρου και πληροφόρηση συντήρησης. Στο μηχανοστάσιο έχει τοποθετηθεί τρόμπα υποπίεσης που απορροφάει τα νερά κατά τη διάρκεια της πλεύσης. Επιπλέον, στο πίσω μέρος της γάστρας υπάρχουν δύο τάπες για την αποστράγγιξη του μηχανοστασίου κατά την πλύση του και την περιοδική συντήρηση του
Sea Doo. Στο πίσω μέρος της γάστρας είναι τοποθετημένοι οι γάντζοι ασφαλείας για την σωστή πρόσδεση του στο τρέιλερ ή το αγκυροβόλιό του. Επιπλέον, κάτω από την σέλα και πάνω στο deck βρίσκεται ο κατάλληλος σύνδεσμος για την πρόσδεση σχοινιού για κάθε είδους ρυμούλκηση.

 

Στο νερό το Wake κερδίζει τις εντυπώσεις με την ομαλή λειτουργία του μοτέρ που συντελεί στην γραμμική απόδοση της ισχύος. Η προοδευτική επιτάχυνση του σκάφους αποτελεί βασικό στοιχείο της καλή ρυμούλκησης. Ξέσπασμα ισχύος δεν εμφανίζεται σε κανένα σημείο της κλίμακας των στροφών. Οι εναλλαγές κατεύθυνσης γίνονται με αρμονία όπως κινείται μία μπαλαρίνα. Κατά την ευθύγραμμη πορεία κι όταν αναπτύξεις υψηλή ταχύτητα, άνω των 40mph νιώθεις ελαφρώς την γάστρα να τραβάει από πλευρά σε πλευρά, στοιχείο που αποτελεί γνώριμο φαινόμενο της γάστρας της σειράς GTX. Οφείλεται κυρίως στη σχεδίασή του εμπρόσθιου τμήματός της. Η τελική ταχύτητα του Wake περνάει τα 50mph ωστόσο, οι απόλυτες επιδόσεις δεν συγκαταλέγονται στα ατού του μια και δεν προορίζεται για τέτοια χρήση.

 

Το μήκος της γάστρα ευθύνεται για το άμεσο πλανάρισμα του σκάφους και την εύκολη ανέγερση του σκιέρ από το νερό. Στην συνέχεια σου επιτρέπει να κρατάς σταθερά την ταχύτητά σου για να κατευθύνεις αντίστοιχα τον σκιέρ. Ο πυλώνας πρόσδεσης του σχοινιού ρυμούλκησης είναι πρακτικός στη χρήση του. Τα πατάκια του deck παρέχουν μέτρια πρόσφυση γεγονός που οδηγεί αρκετούς ιδιοκτήτες στην οριστική αντικατάστασή τους από πιο πρακτικές λύσεις του εμπορίου. Η νέα τιμονιέρα έχει ενισχύσει ελαφρώς την εργονομία του συνόλου. Πρακτικό είναι στους χειρισμούς του όταν κινείσαι στο ρελαντί ή με μικρή ταχύτητα. Επιπλέον, η εύκολη χρήση της όπισθεν διευκολύνει το πέρασμά του από στενούς διαύλους ή την προσέγγιση στο ντόκο. Το αναδιπλούμενο σκαλοπάτι εξυπηρετεί στην άνοδο των επιβατών στο deck ιδίως όταν αυτό γίνεται στα βαθιά ή όταν ο σκιέρ είναι κουρασμένος. Η ενεργοποίηση της μανέτας του γκαζιού από το δεξί αντίχειρα παραμένει για άλλη μία χρονιά το μελανό στοιχείο στον τομέα της εργονομίας του συνόλου.

 

Είναι γεγονός ότι το νέο Wake 155  ανοίγει νέους ορίζοντες στην κατηγορία των τριθέσιων pwc που χρησιμοποιούνται για χρήση ρυμούλκησης. Επιπλέον, η συγκεκριμένη έκδοση των 155 ίππων ανεβάζει τον πήχη στον τομέα της αξιοπιστίας μια και η καταπόνηση των εσωτερικών τμημάτων του κινητήρα είναι μικρότερη. Επιπλέον, υπάρχουν λιγότεροι παράμετροι που απαιτούν περιοδική συντήρηση και σέρβις στοιχείο που ενδιαφέρει ιδιαίτερα τους επαγγελματίες. Η τιμή του αγγίζει τα 16.800ευρώ γεγονός που το καθιστά κατά 1000ευρώ ακριβότερο από την απλή έκδοση του GTX 4TEC. Οι λάτρες των σπορ επιδόσεων μπορούν να επιλέξουν την έκδοση των 215 ίππων που η τιμή της φθάνει τα 18.200ευρώ.

 

Μοντέλο: Sea Doo GTX Wake 155

Κινητήρας

Τύπος: 4T, Εν σειρά, τρικύλινδρος, SOHC

Χωρητικότητα (cc): 1.494

Διάμετρος x διαδρομή (mm):100x63,4

 Ισχύς (bhp/σ.α.λ.): 155/7.300

Ροπή (kgm/σ.α.λ.): Δ.Α.

Σχέση συμπίεσης:10,6:1

Τροφοδοσία: EFI Rotax

Σύστημα εισαγωγής: Ατμοσφαιρικό με βαλβίδες

Σύστημα εξαγωγής: Εξάτμιση 3-1

Σύστημα ψύξης: Μοτέρ: Κλειστό κύκλωμα, Εξάτμιση: Ανοιχτό κύκλωμα

Γάστρα

Τύπος: Μεταποιημένο V

Dead Rise: 22,5

Υλικό γάστρα: Fiberglass Reinforced Composite

Υλικό Deck: Fiberglass Reinforced Composite

Ολικό μήκος (mm): 3.310

Ολικό πλάτος (mm): 1.220

Ολικό ύψος (mm): 1.120

Αριθμός αναβατών:3

Βάρος (kg): 370

Αποθηκευτικός χώρος (l): 125

Cooler (l): 6,4

Glove box (l):3,4

Αναρρόφηση νερού: Τζιφάρι υποπίεσης

Βραχίονας επιβίβασης: Ναι

Χειρολαβή: Ναι

Δέστρα σέλας: Ναι

Τύπος γκαζιού: Σκανδάλη αντίχειρα

Καθρέφτες: Ναι

Αντιολισθητικά πατάκια: Ελαστικά

Σύστημα πρόωσης

Τουρμπίνα: Διαμήκης ροής, μονού σταδίου

Διάμετρος τουρμπίνας (mm): 155,5

Διάμετρος κώνου συμπίεσης (mm): 84

Διάμετρος κώνου στρέψης (mm): 86,5

 Impeller: Ανοξείδωτο, τεσσάρων πτερυγίων, μεταβλητού βήματος 10/21ο

Μετάδοση:1:1

Trim: Όχι

Ηλεκτρικό σύστημα

Μπαταρία: 12volt, 19amp, κλειστού τύπου

Ανάφλεξη: Ψηφιακή με ηλεκτρονική προπορεία

Χρονισμός: 30μοίρες@7.300σ.α.λ.

Τύπος μπουζί: NGK DCPR8ES

Εκκίνηση: Μίζα

Σύστημα ασφαλείας: DESS

Ταμπλό οργάνων

Ένδειξη καυσίμου: Ναι

Ένδειξη λιπαντικού: Ναι

Ταχύμετρο: Ναι

Στροφόμετρο: Ναι

Ένδειξη trim: Όχι

Επιπλέον ενδείξεις: Voltage μπαταρίας, θερμοκρασία ατμόσφαιρας, μέση ταχύτητα, ώρα, απόσταση ταξιδιού, ταχύτητα, πυξίδα, θερμοκρασία νερού, χρονόμετρο, χαμηλή πίεση λαδιού, πληροφορίες περιοδικής συντήρησης και έλεγχος κινητήρα.

Καύσιμο/Λιπαντικό

Συνιστώμενο καύσιμο: Αμόλυβδη βενζίνη, 87+οκτανίων

Ρεζερβουάρ (l): 60

Ρεζέρβα (l): Δ.Α.

Σύστημα λίπανσης : Ξυρό κάρτερ, σύστημα λίπανσης με πίεση

Ρεζερβουάρ λιπαντικού (l): 5

Τιμή (ευρώ): 16.800