Sea Doo RXP 215


Kαναδικό γονίδιο 

Η καναδέζικη εταιρεία είναι από ο μοναδικός κατασκευαστής που διαθέτει τετράχρονο διθέσιο
personal water craft στην γκάμα. Φέτος, μάλιστα το παρουσιάζει ανανεωμένο, το RXP, το οποίο κερδίζει πόντους με την ξεχωριστή αισθητική του.

Κείμενο: B. Μωραΐτης

Φωτ.: Sea Doo

 

Τα διθέσια personal water craft έκαναν ισχυρή την παρουσία τους κατά την διάρκεια της δεκαετίας του ’90. Από την άλλη πλευρά στις αρχές της νέας χιλιετίας άρχισαν να χάνουν έδαφος με γρήγορο ρυθμό λόγο της παρουσίας των ισχυρών τριθέσιων personal water craft που κέρδιζαν όλο και περισσότερο την εύνοια του κοινού. H Sea Doo ήταν τότε ο μοναδικός κατασκευαστής που επένδυσε στην κατηγορία με ένα τετράχρονο μοντέλο με το ισχυρότερο μοτέρ σε μία –In a class of its own- κατηγορία. Η πρώτη έκδοσή του άγγιζε τα 63,5mph γεγονός που κέρδισε τις αρχικές εντυπώσεις. Η εταιρεία στόχευε να αγγίξει το φράγμα των 65mph, ωστόσο το νομοθετικό πλαίσιο των ΗΠΑ έθετε τους αντίστοιχους φραγμούς.

 

Οι κατασκευαστές των personal water craft στην πλειοψηφία τους έχουν τοποθετήσει τους τετράχρονους κινητήρες σε τριθέσιες γάστρες εφόσον έχουν καταλάβει το 77% της αμερικάνικης αγοράς που είναι η μεγαλύτερη στο διεθνή χώρο, ενώ τα διθέσια καταλαμβάνουν πολύ μικρότερο ποσοστό. Για το συγκεκριμένο λόγο η Sea Doo παρουσίασε τον ισχυρότερό της κινητήρα σε μία νέα διθέσια γάστρα στοχεύοντας να αναζωπυρώσει την κατηγορία που στο παρελθόν αποτελούσε πόλο έλξης για τον κάθε λάτρη των επιδόσεων.

 

Στον τομέα της αισθητικής η σχεδίαση του αρχικού RXP πήγαζε από τα αυτοκίνητα, τα αεροσκάφη και τις μοτοσικλέτες της δεκαετίας του ‘70. Πιο συγκεκριμένα η σχεδίαση του deck είχε δανειστεί κομμάτια από τη συγκεκριμένη φιλοσοφία. Τουλάχιστον πάνω σ’αυτή την φιλοσοφία χτίστηκε η σχεδίασή του στο πρώτο μοντέλο. Φέτος διατήρησε τις συγκεκριμένες γραμμές αλλά αφαιρέθηκαν τα διακοσμητικά χρώμια. Το μεγάλο λογότυπο πηγάζει από την μόδα που λανσάρισε πριν από δύο χρόνια ο 17άχρονος Jordan Fielder με το αγωνιστικό του μονοθέσιο, που έφερε τον μεγάλο αριθμό του σε όλο το ύψος των πλαϊνών τμημάτων του συνόλου γάστρα/deck.  Εξαιρετική είναι η σχεδίαση της σέλας η οποία απέκτησε νέα ταπετσαρία ενώ αφαιρέθηκε στο πρόσθετο μονόσελο. Το συγκεκριμένο αξεσουάρ είχε τις ρίζες του στις μοτοσικλέτες της δεκαετίας του ’70.  Κάτω από το πίσω μέρος της σέλας τμήμα του deck αφαιρείται μέσω επτά βιδών αποκαλύπτοντας μεγαλύτερο τμήμα του μοτέρ. Μοναδικό ατού που αποτελεί άλλο ένα στοιχείο που πηγάζει από τη σχεδίαση των αυτοκινήτων Hot Rod της δεκαετίας του ’70 και του ’80, όπου οι ιδιοκτήτες επιδείκνυαν με αυτό τον τρόπο τα καλούδια του μηχανοστασίου στους φίλους του ή τους διαγωνισμούς που συμμετείχαν. Από την άλλη πλευρά σύμφωνα με τον τεχνικό επιτελείο της Sea Doo κατά αυτό τον τρόπο γίνεται πιο εύκολη η διαδικασία της αφαίρεση του μοτέρ από το μηχανοστάσιο. Σαν αποτέλεσμα, εκτελείται με μεγαλύτερη άνεση κι ευκολία η περιοδική συντήρησή του κινητήρα.

 

Ως γνωστό η σχεδίαση της γάστρας του μοιράζεται κάποια στοιχεία με του GTX 4-TEC ωστόσο από την άλλη πλευρά έχουν επίσης έντονες διαφορές. Πιο συγκεκριμένα η γάστρα του RXP σχεδιάστηκε ειδικά για το βάρος και την ισχύ που αποδίδει ο αναβαθμισμένος κινητήρας. Κατά συνέπεια η νέα γάστρα είναι 228.6mm πιο κοντή από αυτή του GTX 4-TEC και είναι εξοπλισμένη με διαφορετικού τύπου spray deflectors κι έχει διαφορετικό deadrise που αγγίζει τις 23,5 μοίρες. Από το σύστημα της διεύθυνσης δεν λείπει το OPAS (Off-Power assisted Steering) το οποίο παίζει σημαντικό ρόλο στην ασφάλεια των άπειρων αναβατών, εφόσον παρέχει επαρκεί ώθηση για να στρίψει το personal water craft ακόμη και όταν ασυναίσθητα κλείσει το γκάζι ο χειριστής. Μεγάλες είναι διαστάσεις των πλευρικών πτερυγίων, όπου η σχεδίασή τους ξεφεύγει από τα συνηθισμένα πρότυπα της Sea Doo. Η τουρμπίνα των 155,5mm διαθέτει 10 σταθερά πτερύγια και φιλοξενεί το impeller των τεσσάρων πτερυγίων. Το κλαπέτο της όπισθεν είναι κατασκευασμένο από ανθεκτικό πλαστικό υλικό. Λόγω των διαστάσεων της γάστρας η τουρμπίνα είναι εφοδιασμένη με ηλεκτρικό trim για να ενισχυθούν οι επιδόσεις του στην επιτάχυνση και την σπορ οδήγηση.

 

Ο κινητήρας προέρχεται από το GTX 4-TEC. Πρόκειται για τον γνωστό τρικύλινδρο κινητήρα, χωρητικότητας 1494cc με διαστάσεις 100x63.4mm που η σχέση συμπίεσής του κυμαίνεται στο ασφαλές επίπεδο του 8.4:1 (στο παρελθόν ήταν 8.5:1). Στην απλή μορφή του με τη χρήση του supercharger η απόδοσή του άγγιζε τους 185 ίππους. Πλέον, η Sea Doo έκανε άλλο ένα βήμα προς τα εμπρός εφόσον τοποθέτησε σύστημα intercooler εκτοξεύοντας την ισχύ στους 215 ίππους. Την τροφοδοσία του αναλαμβάνει το σύστημα ηλεκτρονικού ψεκασμού μέσω του σώματος των 52mm από το ρεζερβουάρ των 60 λίτρων. Σύμφωνα με την αναφορά επίσημης πηγής από την εταιρεία των ΗΠΑ, το τεχνικό επιτελείο έχει κάνει σημαντικές αλλαγές στα κράματα των μετάλλων σε ζωτικά τμήματα του μοτέρ για να ενισχύσει την αξιοπιστία του. Ένας τομέας που έχει ευαισθητοποιήσει ιδιαίτερα την Καναδική εταιρεία τα τελευταία χρόνια. Οι ουσιαστικές του αλλαγές από τον πρόγονό του εστιάζονται στην διαφορετική χαρτογράφηση της ηλεκτρονικής ανάφλεξης και το νέο κράμα μετάλλου που έχει χρησιμοποιηθεί στις βαλβίδες προς όφελος της αξιοπιστίας. Επιπλέον, έχει αντικατασταθεί το MPEM (Multi Point Electronic Module) με μία ασφαλιοθήκη κι η λειτουργία του ενσωματώθηκε στα καθήκοντα της ηλεκτρονικής ανάφλεξης. Το σύστημα του intercooler ψύχεται με τον νερό που λαμβάνει από την τουρμπίνα της μετάδοσης, και με τη σειρά του ψύχει το τον αέρα αλλάζοντας κατά αυτό τον τρόπο την πυκνότητά του και συνεπώς τις επιδόσεις του κινητήρα.

 

Ο περιφερειακός εξοπλισμός του νέου RXP κυμαίνεται στα πλαίσια της κατηγορίας χωρίς να εκπλήσσει με κάτι μοναδικό. Το ταμπλό των οργάνων διαθέτει δύο αναλογικά όργανα (στροφόμετρο και ταχύμετρο) και συνοδεύεται από μία οθόνη υγρών κρυστάλλων η οποία είναι πλήρης στις ενδείξεις της. Για άλλη μία χρονιά η μανέτα του γκαζιού παραμένει ίδια καθώς επίσης η γωνία στρέψης του τιμονιού. Μικρές διαφοροποιήσεις έχουν γίνει στο αντιολισθητικό υλικό του deck. Το αντικλεπτικό σύστημα DESS αυξάνει την ασφαλή του χρήση από απερίσκεπτους αναβάτες ή τη χρήση του σε περίπτωση κλοπής.

 

Αναμφισβήτητα η θέση οδήγησης του νέου RXP δεν έχει τίποτα το κοινό με τα συνηθισμένα Sea Doo. Οι βασικές διαφορές εστιάζονται στη αναβαθμισμένη εργονομία που σε τοποθετεί με τον κορμό σε όρθια θέση και τα κάτω άκρα σε κατάλληλη γωνία ώστε να μπορείς να ασκείς τους κατάλληλους μοχλούς στη σπορ οδήγηση. Παρόλο ότι η σέλα έχει υποστεί κάποιες μικρές αλλαγές και στην τιμονιέρα άλλαξε ελαφρώς η θέση στρέψης του τιμονιού, στο σύνολο δεν αποτελεί την πιο εργονομική θέση ιδίως κατά την σπορ οδήγηση. Τα αντιολισθητικά πατάκια του deck δεν διαθέτουν ραβδώσεις και σε συνδυασμό με το συνθετικό υλικό κατασκευής τους παρέχουν μειωμένη πρόσφυση στον οδηγό.

 

Ο κινητήρας παίρνει μπροστά με τη σκέψη και διατηρεί το ρελαντί του χωρίς διχασμούς. Στο άμεσο άνοιγμα του γκαζιού το Sea Doo δεν σε τρομάζει. Η ισχύς ξεδιπλώνεται ομαλά, με γραμμικό τρόπο δίνοντας κατά αυτό τον τρόπο τον απαραίτητο χρόνο στην τουρμπίνα να εκμεταλλευτεί με τον καλύτερο τρόπο τους ίππους του μοτέρ. Χωρίς αμφιβολία η νέα χαρτογράφηση της ηλεκτρονικής ανάφλεξης έχει συμβάλει σημαντικά στην γραμμική απόδοση της ισχύος. Δεν εμφανίζει κάποιο πατινάρισμα ή διχασμό κατά την επιτάχυνσή του. Η τουρμπίνα των δέκα πτερυγίων παίζει σχεδόν πρωταγωνιστικό ρόλο στις επιδόσεις του. Συντελεί θετικά στο να μένει μονίμως κολλημένο στην επιφάνεια του νερού και να επιταχύνει σωστά δίνοντας συνεχή ώθηση αρκεί να διατηρείς την γάστρα σε επίπεδη θέση κατά την διάρκεια της στροφής.

 

Οι συμπαγείς του διαστάσεις θυμίζουν έντονα το παλιό XP. Ωστόσο σε αντίθεση με αυτό, είναι σταθερό στην πλεύση του ακόμη και κατά τον μικρό κυματισμό. Η γάστρα του συμπεριφέρεται πολύ καλά στις ανοιχτές στροφές και τα πλαϊνά πτερύγια ενισχύουν σημαντικά το καλό κράτημά του. Δεν κάνουν απόλυτες και ακαριαίες τις αντιδράσεις του στις υποδείξεις σου δίνοντάς σου το περιθώριο να διορθώσεις χωρίς να σε εκτοξεύσει πάνω από τη σέλα. Στις κλειστές στροφές το RXP έχει την τάση να βυθίζει ελαφρώς το ρύγχος του ενώ ταυτόχρονα πετάει αρκετό νερό πάνω στο σώμα σου, καθυστερώντας ελαφρώς την επιτάχυνσή του στην έξοδο της στροφής.

 

Οι διαστάσεις της γάστρας παίζουν σημαντικό ρόλο στην καλή πλεύση του που δεν συγκρίνεται με κανένα άλλο διθέσιο σπορ μοντέλο της εταιρείας. Είναι ευέλικτο χωρίς να είναι ασταθές. Οι απότομες αλλαγές κατεύθυνσης εκτελούνται με ακρίβεια αλλά το βάρος του γίνεται άμεσα αισθητό. Στο παρελθόν είχε παρατηρηθεί ότι η μεγάλη γάστρα του GTX 4-TEC είχε την τάση να “τραβάει” από την μία πλευρά ή την άλλη στην ευθεία. Το συγκεκριμένο φαινόμενο δεν παρουσιάζεται στο RXP, γεγονός που οφείλεται στην διαφορετική σχεδίαση του spray deflector που είναι ενσωματωμένο στο ρύγχος της. Το σύστημα OPAS είναι πρακτικό και αναμφισβήτητα αποτρέπει την ανεξέλεγκτη πορεία του στις καταστάσεις πανικού. Το ηλεκτρικό trim είναι κάπως αργό στην λειτουργία του όσον αφορά το ρυθμό της γρήγορης οδήγησης αλλά επαρκή για τα στάνταρτ δεδομένα. Ο λεβιές της όπισθεν είναι πρακτικός στη χρήση του, κουμπώνει σωστά και μπορείς να εκτελέσεις τις μανούβρες ελιγμού με ακρίβεια.

 

Στον τομέα των επιδόσεων η Sea Doo στόχευε να σπάσει το φράγμα της ταχύτητας των 65μιλίων/ώρα, γεγονός που θα ενίσχυε ιδιαίτερα το marketing τις εταιρείας. Το νέο RXP μπορεί να μην κατάφερε να αγγίξει το συγκεκριμένο νούμερο ωστόσο πλησίασε πολύ κοντά στο συγκεκριμένο όριο δείχνοντας επανειλημμένα 63.8 έως 64μίλια/ώρα στην οθόνη υγρών κρυστάλλων του GPS. Μόνο σε ιδανικές συνθήκες , με λιγότερη ποσότητα καυσίμου και ελαφρύ αναβάτη θα δει κανείς τα 65 μίλια/ώρα ή και κάτι ψηλά παραπάνω στο GPS.

 

Στο σύνολο το νέο RXP αποτελεί μία ενδιαφέρουσα επιλογή που κερδίζει τις εντυπώσεις χάρη στις κορυφαίες επιδόσεις του (στην κατηγορία των διθέσιων personal water craft) και την μοντέρνα αισθητική του που το κάνουν να ξεχωρίζει μακράν από τον ανταγωνισμό. Είναι ήδη σε διαθεσιμότητα στους dealer της χώρας μας και η τιμή του αγγίζει τα 17.600ευρώ. Αξίζει δεν να σημειωθεί το γεγονός ότι το RXP διατίθεται φέτος και στην έκδοση των 155ίππων, έχοντας ακριβώς τα ίδια χαρακτηριστικά στον υπόλοιπο εξοπλισμό με την τιμή του να φθάνει τα 16.000ευρώ.

 

Μοντέλο: Sea Doo RXP

Κινητήρας

Τύπος: 4T, Εν σειρά, τρικύλινδρος, SOHC

Χωρητικότητα (cc): 1.494

Διάμετρος x διαδρομή (mm):100x63,4

 Ισχύς (bhp/σ.α.λ.): 215/8.000

Ροπή (kgm/σ.α.λ.): Δ.Α.

Σχέση συμπίεσης:8,5:1

Τροφοδοσία: EFI Rotax

Σύστημα εισαγωγής: Supercharged με intercooler

Σύστημα εξαγωγής: Εξάτμιση 4-1

Σύστημα ψύξης: Μοτέρ: Κλειστό κύκλωμα, Εξάτμιση: Ανοιχτό κύκλωμα

Γάστρα

Τύπος: Semi V

Dead Rise: 23,5

Υλικό γάστρα: Fiberglass Reinforced Composite

Υλικό Deck: Fiberglass Reinforced Composite

Ολικό μήκος mm): 2.071

Ολικό πλάτος (mm): 1.199

Ολικό ύψος (mm): 1.034

Αριθμός αναβατών:2

Βάρος (kg): 359

Αποθηκευτικός χώρος (l): 35,6

Cooler (l): Δεν διαθέτει

Glove box (l): 2,2

Αναρρόφηση νερού: Τζιφάρι υποπίεσης

Βραχίονας επιβίβασης: Ναι

Χειρολαβή: Ναι

Δέστρα σέλας: Ναι

Τύπος γκαζιού: Σκανδάλη αντίχειρα

Καθρέφτες: Ναι

Αντιολισθητικά πατάκια: Ελαστικά

Σύστημα πρόωσης

Τουρμπίνα: Διαμήκης ροής, μονού σταδίου

Διάμετρος τουρμπίνας (mm): 155,5

Διάμετρος κώνου συμπίεσης (mm): Δ.Α.

Διάμετρος κώνου στρέψης (mm): Δ.Α.

 Impeller: Ανοξείδωτο, τεσσάρων πτερυγίων, 10/21μοιρών      

Μετάδοση:1:1

Trim: Όχι

Ηλεκτρικό σύστημα

Μπαταρία: 12volt, 19amp, κλειστού τύπου

Ανάφλεξη: Ψηφιακή με ηλεκτρονική προπορεία

Χρονισμός: 30μοίρες@7.300σ.α.λ.

Τύπος μπουζί: NGK DCPR8ES

Εκκίνηση: Μίζα

Σύστημα ασφαλείας: DESS

Ταμπλό οργάνων

Ένδειξη καυσίμου: Ναι

Ένδειξη λιπαντικού: Ναι

Ταχύμετρο: Ναι

Στροφόμετρο: Ναι

Ένδειξη trim: Όχι

Επιπλέον ενδείξεις: Voltage μπαταρίας, θερμοκρασία ατμόσφαιρας, μέση ταχύτητα, ώρα, απόσταση ταξιδιού, ταχύτητα, πυξίδα, θερμοκρασία νερού, χρονόμετρο, χαμηλή πίεση λαδιού, πληροφορίες περιοδικής συντήρησης και έλεγχος κινητήρα.

Καύσιμο/Λιπαντικό

Συνιστώμενο καύσιμο: Αμόλυβδη βενζίνη, 87+οκτανίων

Ρεζερβουάρ (l): 60

Ρεζέρβα (l): Δ.Α.

Σύστημα λίπανσης : Ξυρό κάρτερ, σύστημα λίπανσης με πίεση

Ρεζερβουάρ λιπαντικού (l): 5

Τιμή (ευρώ): 17.400