CMJ Turbo powered FZR – Παγκόσμια Αποκλειστικότητα

CMJ Turbo powered FZR – Παγκόσμια Αποκλειστικότητα

Γερμανικός πύραυλος

Δοκιμάζουμε στην εξωτική Ταϊλάνδη το ταχύτερο Runabout για αγώνες κλειστής πίστας. Πόσο καλές είναι οι επιδόσεις του; Ποια είναι τα τεχνικά χαρακτηριστικά που καθιστούν μοναδική την κατασκευή του;

Κείμενο
:Βασίλης Μωραϊτης

Test Rider:Βασίλης Μωραϊτης

Φωτ.:www.jetskiworld.gr, BJ Ang (action)

 

Συνήθως τα περισσότερα αγωνιστικά σκάφη που έχουμε δοκιμάσει στο παρελθόν έχουν προετοιμαστεί από έναν βελτιωτή ή το πολύ δύο, τον μηχανικό του κινητήρα και τον τεχνικό της γάστρας. Η Γερμανική εταιρεία CMJ (Custom Made Jetski) αποτελείται από ένα γκρουπ επιστημόνων που είναι ταγμένοι στο για φτιάξουν το ταχύτερο αγωνιστικό σκάφος στον κόσμο. Ο κάθε ένας από αυτούς είναι εξειδικευμένος σε κάποιο ξεχωριστό τομέα και όλοι έχουν ως μόνο τους σκοπό την νίκη. Την νίκη σε μία διεθνή αγωνιστική εκδήλωση στην κατηγορία Pro Runabout Open.

 

Ο Thomas Porda είναι ο επικεφαλής της ομάδος CMJ καθώς επίσης κι ο ιδιοκτήτης ένος μεγάλου Dealership Yamaha στη Γερμανία. Επικοινώνησε λοιπόν με το Jetskiworld.gr για να μας ενημερώσει για την κατασκευή του τουρμπάτου Yamaha λίγο πριν από το Kings Cup. Είχαμε λοιπόν την αποκλειστική ευκαιρία να δούμε φωτογραφίες του αγωνιστικού σκάφους πριν από τον αγώνα στην Ταϊλάνδη και προγραμματίσαμε την μελλοντική δοκιμή. Το γεγονός ότι θα δοκιμάζαμε επιπλέον το σκάφος της Ιαπωνικής HKS έβαλε σε σκέψεις την Γερμανική ομάδα και το ρντεβού κλείστηκε πριν την αναχώρηση μου τα την Ταϊλάνδη.

 

Το FZR της CMJ μοιάζει οπτικά με Yamaha FZR αλλά μόνο στο deck κι αυτό γιατί το σχήμα του deck απαγορεύεται να διαφοροποιηθεί λόγω των κανονισμών. Η σχεδίαση και η κατασκευή της γάστρας πραγματοποίηθηκε από μία Γερμανική εταιρεία που είναι εξειδικευμένη στην κατασκευή aftermarket body parts για τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της F1 και του DTM. Στο σύνολο η ποιότητα κατασκευής και το φινίρισμα των carbon/kevlar τμημάτων χαρακτηρίζεται ίσως και καλύτερη από τέλεια.

 

Η γάστρα της CMJ αποτελείται από δύο τμήμτα, το κάτω μέρος της γάστρας και το deck. Η σχεδίαση της γάστρας πηγάζει από του RXP-X ωστόσο, έχει τροποποιηθεί και βελτιωθεί σε πολλά σημεία ενώ το deck της Yamaha έχει διατηρηθεί αυτούσιο έχοντας όμως ενισχυθεί με στρώση 0.5mm από Kevlar για να αυξηθεί η ακαμψία της.

Τόσο η σέλα όσο και το μπροστινό καπάκι του deck είναι κατασκευασμένα από carbon για να μειωθεί το ολικό βάρος του σκάφους και να τροποποιηθεί το κέντρο βάρους του σκάφους. Πάνω σε αυτό έκανε τα δικά του σχόλια ο Thomas Porda “Τροποποιήσαμε τα παρατροπίδια και γενικά τη γάστρα σε κάποια συγκεκριμένα σημεία με στόχο να εξαλύψουμε το φαινόμενο του overstuff που κάνει αισθητή την παρουσία του σε ταχύτητες άνω των 85mph. Το τούνελ της τουρμπίνας βελτιώθηκε κι αυτό για ευνόητους λόγους.”  Όταν είδαμε από πρώτο χέρι το σημείο της τουρμπίνας παρατηρήσαμε ότι έχει έντονες ομοιότητες με τα ανοίγματα που βλέπει κανείς στις γάστρες της Rickters EVO και EDGE.Επιπλέον, συναντάει κανείς πολλές αλλαγές στο ρύγχος της γάστρας. Ωστόσο απαγορεύται να δημοσιεύσουμε το φωτογραφικό υλικό. Χρησιμοποιείται προς το παρόν το ride plate της Sea-Doo ωστόσο, φοράει ένα διπλό ανοξείδωτο aftermarket scoop. Thomas συμπλήρωσε σε αυτό το σημείο ότι η CMJ είχε σχεδιάσει και δοκιμάσει πολλά διαφορετικά sponsons με στόχο να τελειωποιήσει το κράτημα και γενικά την πλεύση (την ταχύτητα μέσα στην στροφή και την ευστάθεια) του σκάφους.  

 

Όσον αφορά τον κινητήρα του σκάφους η CMJ χρησιμοποιεί το τετρακύλινδρο μοτέρ της Yamaha διατηρώντας την ίδια διάμετρο και διαδρομή. Ο στρόφαλος έχει εφοδιαστεί με νέα σφυρήλατα έμβολα (9,5:1) φτιαγμένα από κάποιον οίκο με τις προδιαγραφές της CMJ. Στην εισαγωγή τοποθετήθηκαν μπεκ των 1300cc που τροφοδοτούν κατάλληλα την θυριδωμένη κεφαλή. Κεφαλή και κύλινδρος έχουν δεχθεί ειδική επικάλυψη. Το Supercharger της Yamaha έδωσε τη θέση του σε ένα υγρόψυκτο Turbo της Garret όπου πάνω του χτίστηκε ένα εκκεντρικό σύστημα εξάτμισης. Περίεργη είναι η θέση του τούρμπο ενώ ομοιότητες από το παρελθόν συναντήσαμε στο φιλτροκούτι που μοιάζει με αυτά που έφτιαχνε ο Lee Manvell στα σκάφη της R&D και του Nicolas Rius. Το Intercooler τοποθετήθηκε όσο πιο κοντά γινόταν προς το turbo και την εισαγωγή.  

 

Το κύκλωμα λίπανσης διαφοροποιήθηκε για ικανοποιηθούν οι ανάγκες του αναβαθμισμένου μοτέρ καθώς και το σύστημα αναπνοής των κάρτερ. Επιπροσθέτως το κύκλωμα ψύξης στήθηκε από την αρχή και δεν φέρει καμία ομοιότητα με του κατασκευαστή. Η θερμοκρασία του κινητήρα απαιτείται να πέσει σε άλλο επίπεδο για να μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια και αξιοπιστία σε τόσο υψηλές επιδόσεις.

Αξίζει δε να σημειωθεί το γεγονός ότι υψρόψυκτη είναι όλη η εξάτμιση πράγμα που δεν έχουμε συναντήσει σε άλλες κατασκευές. Ανάλογα με τις συνθήκες του αγώνα τροποιείται αντίστοιχα το κύκλωμα ψύξης.  

 

Η κεντρική ηλεκτρονική μονάδα της Yamaha αντικαταστάθηκε με μία πλήρως προγραμματιζόμενη της MoTeC ώστε να υπάρχει επαρκής έλεγχος σε περισσότερες παραμέτρους. Χρησιμοποιείται μονός χάρτης κατά την διάρκεια του αγώνα ωστόσο, είναι εφοδιασμένη και με ένα έξτρα χρονισμό ανάφλεξης και πίεσης boost που χρησιμοποιείται για την εκκίνηση με το σύστημα launch Control αλλά και όποια στιγμή χρειάζεται περισσότερη δύναμη ο οδηγός κατά την διάρκεια του αγώνα, για παράδειγμα όταν θέλει να κάνει μία απότομη προσπέραση.

 

Η ισχύς μεταφράζεται σε ωφέλιμη ώθηση έσω μίας aftermarket τουρμπίνας διαμέτρου 162mm, 14 πτερυγίων και με set back στήσιμο, που είναι φτιαγμένη ειδικά για την CMJ από την Skat-Trak. Οι κώνοι της τουρμπίνας προέρχονται από την R&D για λόγους αξιοπιστίας αλλά έχουν μεταποιηθεί για να ταιριάξουν στην νέα τουρμπίνα. Ο κινητήρας αποδίδει κοντά στους 600 ίππους σύμφωνα με την αναφορά της ομάδας και η μέτρηση έχει γίνει με βάση τα τεχνικά χαρακτηριστικά και όχι σε δυναμόμετρο. Επιπλέον, η CMJ ανάφερε ότι σχεδιάζει μία διαφορετική τουρμπίνα με στόχο να βελτιώσει την απόδοση της τουρμπίνας στο σύνολό της. Κατά αυτό τον τρόπο θα τους επιτραπεί να μειώσουν την ισχύ του μοτέρ και να αυξήσουν την αξιοπιστία του μιας και η τουρμπίνα θα έχει μεγαλύτερη απόδοση. Αυτός από μόνος του είναι ένας ξεχωριστός τομέας πάνω στον οποίο εργάζεται ήδη η Γερμανική ομάδα.

 

Η CMJ σχεδίασε και κατασκευάσε τις δικές της βάσεις κινητήρα με στόχο να αυξήσει την αξιοπιστία του συνόλου. Επίσης, πρόσθεσε επιπλέον βάρος στο σκαρί μιας και ήταν πολύ ελαφρύ γεφυρώνοντας τις βάσεις μεταξύ τους. Πλέον το σκάφος έχει το μίνιμουμ όριο βάρους που ορίζουν οι κανονισμοί της IJSBA.  

 

Η δοκιμή του πύραυλου

Το πρώτο πράγμα που παρατήρησα όταν ανέβηκα στη σέλα του αγωνιστικού FZR της CMJ ήταν η ξεχωριστή θέση οδήγησης. Η προσεγμένη σχεδίαση της σέλας που πηγάζει από του RXP-X επιτρέπει στον οδηγό να κλειδώσει το σώμα του χρησιμοποιώντας κατάλληλα τα πέλματα και τα γόνατά του και να παραμένει σταθερός χωρίς να καταβάλει περισσότερη δύναμη. Το μονόσελο της CMJ διαθέτει κατάλληλη υποστήριξη στη μέση του οδηγού που του αποτρέπει την ολίσθηση προς τα πίσω κατά την επιτάχυνση μειώνοντας ταυτόχρονα την τάση στα χέρια του. Τουλάχιστον αυτό νόμιζα αρχικά.

 

Όταν πάτησα το μπουτόν της μίζας το τουρμπάτο μοτέρ ήρθε άμεσα στη ζωή παρά την υψηλή του συμπίεση. Αφού ζέστανα το μοτέρ για λίγο ανιχνεύοντας ταυτόχρονα την λίμνη δοκιμών της ομάδας Flamingo, κατευθύνθηκα στην άλλη άκρη για να μπορώ να χουφτώσω το γκάζι κάνοντας μία σειρά από εκκινήσεις για να δω πως επιταχύνει το τέρας. Στα ήρεμα νερά της λίμνης Flamingo το σκάφος της CMJ επιτάχυνε απίστευτα γρήγορα. Χωρίς κανένα διχασμό η ωμή δύναμη του υπερισχυρού κινητήρα μετατρεπόταν σε ωφέλιμη ώθηση κόβοντάς σου την ανάσα. Δύναμη είχε παντού σε όλο το φάσμα των στροφών ωστόσο γινόταν ακόμη πιο αισθητή περίπου στις μεσαίες στροφές και την διατηρούσε αισθητή μέχι το άνω φάσμα του στροφόμετρου. Δεν υπάρχει φάσμα στις σ.α.λ. του κινητήρα της CMJ που να μην υπάρχει ισχύς. Εχει δύναμη παντού.  

 

Η συμπεριφορά της γάστρας είναι εκπληκτική στις υψηλές ταχύτητες χωρίς να εμφανίζονται τάσεις over stuffing. Άλλωστε αυτός ήταν ένας τομέας πάνω στον οποία εργάστηκε πολύ η ομάδα της CMJ.  Ακόμη κι όταν άγγιξα την τελική ταχύτητα του σκάφους στην άλλη άκρη της λίμνης Flamingo μπόρεσα με ασφάλεια να αφήσω το γκάζι και να το ξαναχουφτώσω για να στρίψω με μοναδική ακρίβεια και μοναδικό δάγκωμα της γάστρας πάνω στο νερό. Όταν πλησίαζα στο μπαλόνι και έθετα το σκάφος σε τροχιά η γάστρα πλάγιαζε ελαφρώς και έθεται το όλο σκάφος σε μία μικρή γωνία κλίσης. Μόλις περνούσε η μύτη του σκάφους το μπαλόνι ήμουν πίσω στο γκάζι και η γάστρα έστριβε αστραπιαία. Μάλιστα το πρώτο τέταρτο είχε πρόβλημα στο να τη συνηθίσω γιατί έστριβα πριν από το μπαλόνι… Όσο πιο γρόγορα επανερχόμουν στο γκάζι τόσο πιο επιθετική γινόταν η συμπεριφορά της γάστρας. Στις δύο μέρες της δοκιμής κατάλαβα πόσο απίστευτη ήταν η σχεδίαση της γάστρας, πόσο ακραία ήταν η συμπεριφορά της και πόσο ακριβής ήταν στους χειρισμούς μου. Η οδήγηση του σκάφους της CMJ στη λίμνη Flamingo έκανε την λίμνη να φανεί τόσο μικρή παρά την αρχική μου εντύπωση ότι ήταν μεγάλη. Στη συνέχεια διαπίστωσα με άλλο σκάφος πόσο μεγάλες ήταν οι αποστάσεις, απλά τις εκμηδένιζε το ισχυρό CMJ τόσο εύκολα.

 

Η επιτάχυνση στην έξοδο από το μπαλόνι ή γύρω από αυτό εάν κινείσαι σε τροχιά φουρκέτας είναι μια ξεχωριστή εμπειρία όταν βρίσκεσαι πάνω ή μάλλον μέσα στη σέλα του CMJ. Η γάστρα παρέχει φοβερή πρόσφυση, δεν διώχνει και πατάει καλά κατά την επιτάχυνση εφαρμόζοντας μοναδικές δυνάμεις G στο σώμα σου (έχουν μετρηθεί αλλά δεν επιτρέπεται να αναφέρουμε το νούμερα). Το ίδιο καλά νιώθεις σε ότι αφορά την τροφοδοσία της τουρμπίνας η οποία ρουφάει συνεχώς χωρίς να εμφανίζει κενά. Η τουρμπίνα μεταφράζει την ιπποδύναμη σε ώθηση με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.

 

Η δοκιμή του συγκεκριμένου αγωνιστικού σκάφους στην λίμνη Flamingo ήταν από μόνη της μία ξεχωριστή εμπειρία. Πραγματοποιήθηκε σε ήρεμα νερά χωρίς σχεδόν καθόλου αέρα και με μεγάλη ασφάλεια, πράγμα που μου επέτρεψε να πιέζω το σκάφος όλο και περισσότερο. Χάρη στην πολύ καλή θέση οδήγησης δεν χρειάστηκε να αλλάζω θέση στο σώμα μου για να καταφέρω να κρατηθώ πάνω στο σκάφος. Κατά συνέπεια είχα εστιάσει πλήρως την προσοχή μου στην συμπεριφορά του σκάφους και τις επιδόσεις του.

 

Στο σύνολο η όλη κατασκευή –γάστρα και μοτέρ- άφησαν άριστες εντυπώσεις. Το σκάφος το αισθάνεσαι πραγματικά πολύ ελαφρύ και ο κινητήρας παράγει απίστευτη ισχύ σε όλο το φάσμα των στροφών. Τα νούμερα των επιδόσεων είναι πραγματικά εντυπωσιακά και δείχνουν αληθινά τις διαθέσεις του συνόλου. Αναμφισβήτητα αξίζει τα λεφτά του και από πλευράς ποιότητας κατασκευής. Σίγουρα ο αναβάτης που θα το αποκτήσει θα πρέπει να είναι γυμνασμένος για να μπορεί να αντέξει στις δυνάμεις G που εφαρμόζονται στο σώμα του. Για αυτό άλλωστε ο Βρετανός Phil Pope που το οδηγούσε έμοιαζε κάτι παραπάνω από γυμνασμένος.

 

Η αγωνιστική ομάδα CMJ έχει την έδρα της στη Γερμανία και όποιος επιθυμεί να επικοινωνήσει μαζί της για περισσότερες πληροφορίες που αφορούν το αγωνιστικό της Yamaha, θα πρέπει να απευθυνθεί στον Thomas Porda (e-mail: Thomas@jet-porda.de).

.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

CMJ Turbo powered FZR

Engine

Yamaha 1800cc

Bore and stroke: 86 x 78 mm
OEM crankshaft dynamic balanced and fine tuned

Aftermarket additional machined connecting rods
Aftermarket forged pistons with CMJ piston bottom cooling
Aftermarket high boost sleeves

Ported and Superflowed cylinder head

Aftermarket camshafts
High rev valve springs
High rev titanium retainers and buckets
CMJ Dry sump oil lubrication system

CMJ modified intake manifold
Single electronic throttle body
CMJ CoCentric A full waterjacketed turbo system
Garret GT 3076 R Racing turbocharger with external watercooled wastegate

Aftermarket fuel pump
1300cc fuel injectors
CMJ Integral water/air intercooler

Fuel: VP MS 109
Custom made exhaust system with custom tubing kit

Cooling lines in: Qty 3 .500” lines into exhaust manifold

Cooling lines out: 3 from the head to hull, and 1 from the pipe to hull.
CMJ high strength motor mounts

Electrical

MoTeC M130 programmable ECU

NGK  Iridium Racing Spark Plugs

OEM wire harness modified
Aftermarket battery

Pump and driveline

Aftermarket stainless steel 162mm, 14 vain, setback,

Skat-Trak special stainless steel impeller

CMJ drop nozzle

CMJ driveshaft couplers

CMJ driveshaft

Hull and Handling components

CMJ lightweight carbon fiber hull
OEM deck reinforced with 0,5mm of Kevlar

CMJ lightweight hood set

CMJ Lightweight seat unit with integrated bodylock system

HT gunwale pad covers with lifters

OEM RXP-X ride plate

CMJ Stainless steel twin scoop intake grate
CMJ sponsons

Steering assembly

Billet aluminum steering system

Aluminum handlebar

CMJ  heavy duty steering cable

Aluminum trigger lever

ODI grips
Performance

Overall weight:295kg (GP class)

Output power: 600hp

Top speed: 96 mph in Germany, 92 mph in Thailand

 

CustomMadeJetski – CMJ
Contact: Thomas Porda

Jet-Porda

Wiesenstr, 11 – 64319 Pfungstadt. Germany
Web:www.cmj4tec.com
email:thomas@jet-porda.com
Tel.:+49 (0)6157-850096