Δοκιμάζοντας το RiDΕ - Αποστολή στο Mandeliue - Αποκλειστικό

Yamaha WaveRunner 2015 - Αποστολή στο Mandeliue

Δοκιμάζοντας το RiDE

Αναλύουμε εκτενώς την λειτουργία του νέου συστήματος RiDE της Yamaha οδηγώντας τέσσερα διαφορετικά WaveRunner εφοδιασμένα με διαφορετικές γάστρες και τύπους κινητήρων. 

Κείμενο: Βασίλης Μωραϊτης
Test rider: Βασίλης Μωραϊτης
Φωτ.:www.jetskiworld.gr, Yamaha (action), Γεράσιμος Γερολυμάτος (ambient)

 

Εννέα χρόνια είχε να κάνει παρουσίαση η Yamaha Europe στο χώρο των WaveRunner ωστόσο, φέτος η εταιρεία των τριών διαπασών έκανε μία πολύ σωστή και ολοκληρωμένη δουλειά δίνοντας μεγάλη έμφαση στο νέο σύστημα RiDE. Το γεγονός δε ότι υπήρχε ολοκληρωμένο επιτελείο από την Ιαπωνία στη συγκεκριμένη παρουσίαση αποδεικνύει η μεγάλη σημασία που έδωσε η Yamaha στο νέο τεχνολογικό επίτευγμα της εταιρείας. Με τα συστήματα επιβράδυνσης έχει πειραματιστεί η Yamaha από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 ωστόσο, εκεί την εποχή τα αποτελέσματα δεν ήταν ενθαρρυντικά. Κατά καιρούς εργάστηκε πάνω σε παρόμοιες ιδέες αλλά στο σύστημα RiDE επένδυσε τα τελευταία τρία χρόνια.

 

Το σύστημα RiDE είναι ρυθμισμένο κατάλληλα για το κάθε σκάφος λαμβάνοντας υπ’όψιν την ισχύ του κινητήρα και το βάρος του σκάφους. Κι έτσι παίρνει εντολές τόσο από την μονάδα SCU (Shift Control Unit)  που συνεργάζεται με την κεντρική ECU. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Yoshida, το σύστημα RiDE είναι δυνατό να απενεργοποιηθεί πλήρως από την κεντρική ECU και να τεθεί εκτός λειτουργίας αν επιθυμεί ο πελάτης ή αν κάποιο σκάφος προορίζεται για αγωνιστική χρήση.

 

Η εταιρεία είχε διαθέσιμα τα παρακάτω σκάφη για την σωστή αξιολόγηση του συστήματος RiDE: VX Deluxe, FX HO, FX SVHO, και FX SVHO Cruiser και είχαμε την ευκαιρία να τα οδηγήσουμε όλα και μάλιστα περισσότερο από μία φορά. Οι δοκιμές έγιναν στη θάλασσα κυρίως με κυματώδης συνθήκες, αλλά και σε σημεία που ήταν αρκετά ήρεμη και επέτρεπε υψηλές ταχύτητες διατηρώντας ανοιχτή τροχιά καθώς επίσης κίνηση σε ποτάμι και δυνατότητα προσάραξης σε πλωτή εξέδρα.

 

RiDE
Το πρώτο στοιχείο που σου κάνει εντύπωση στο νέο σύστημα
RiDE είναι ο τρόπος που επικοινωνεί η αριστερή με την δεξιά μανέτα. Αρχικά σε κάνει να πιστεύεις ότι το σκάφος είναι εφοδιασμένο με δύο μανέτες γκαζιού την αριστερή που είναι για την κίνηση προς τα όπισθεν και την δεξιά που είναι η συμβατική. Τουλάχιστον αυτή είναι η εντύπωση που έχεις λόγω της πολύ καλής συνεργασίας που υπάρχει μεταξύ τους. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά.

 

Βάζεις μπροστά το σκάφος, που στην περίπτωσή μας το πρώτο που οδηγήσαμε ήταν το FX SVHO Cruiser, και αντιλαμβάνεσαι ότι παρόλο ότι ο κινητήρας δουλεύει στο ρελαντί το σκάφος παραμένει σχεδόν ακίνητο κι αυτό γιατί βρίσκεται στη νεκρά αν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ότι έχει κιβώτιο μετάδοσης. Μόλις ξεκολλήσεις από την προβλήτα πατάς την συμβατική μανέτα το γκαζιού όπου άμεσα κουμπώνει η κίνηση προς τα εμπρός. Το σκάφος προχωράει με 1800σ.α.λ. στο ρελαντί και με ταχύτητα μόλις 2-3km/h. Εχεις τον έλεγχο αλλά για κάποιο λόγο θέλεις να φρενάρεις ελάχιστα για να σταθεροποιήσεις το σκάφος στη θέση που είσαι ή που θέλεις. Πατάς λοιπόν την αριστερή μανέτα και η σκέψη σου γίνεται πράξη. Συγχρονίζοντας λοιπόν την χρήση των δύο μανετών χωρίς να δίνεις απότομα πολλές στροφές στον κινητήρα επιτυγχάνεις τον πλήρη έλεγχο του σκάφους όσο απαιτητικές κι αν είναι οι συνθήκες ή αν υπάρχουν άλλα watercraft τριγύρω. Άμεσα λοιπόν αντιλαμβάνεσαι πόσο εξυπηρετικό είναι το RiDE στο παρκάρισμα ή όταν βρίσκεσαι μέσα σε στενό δίαυλο. Πραγματικά σου λύνει τα χέρια.

 

Από ότι την άλλη όταν κινείσαι στην ανοιχτή θάλασσα τότε μπορείς κάλλιστα να το χρησιμοποιήσεις ως φρένο. Το δοκιμάσαμε και με τα τέσσερα διαφορετικά σκάφη που υπήρχαν στην διάθεσή μας σε συνθήκες μέσης οδήγησης και τελικής ταχύτητας και παρατηρήσαμε ότι μόλις πατούσαμε την μανέτα το RiDE έχοντας ακόμη το γκάζι τέρμα ανοιχτό το στροφόμετρο έπεφτε στο ρελαντί και το σκάφος επιβράδυνε με μοναδικό τρόπο και εκπληκτική σταθερότητα στοιχείο που σου τόνιζε το ηθικό. Δεν εμφανίζεται κανένα τράβηγμα της πρύμνης αριστερά-δεξιά, κανένα απότομα βούτηγμα του ρύγχους, δεν σου έρχεται νερό στο πρόσωπο που να επιβαρύνει το οπτικό σου πεδίο και δεν χρειάζεται να εφαρμόσεις ιδιαίτερη δύναμη στα χέρια για να κρατηθείς στο σκάφος. Είναι ένα πραγματικό αξεσουάρ χρήσιμο και αναγκαίο μόνο σε καταστάσεις πανικού για τη χρήση που λειτουργεί πιο ολοκληρωμένα και με μεγαλύτερη ασφάλεια από το αντίστοιχο του ανταγωνισμού.

 

Πάνω σ’αυτό αξίζει να σημειωθεί το γεγονός ότι όταν χρησιμοποιείς το σύστημα RiDE ταυτόχρονα μπορείς να κάνεις την χρήση του γκαζιού χωρίς να χάνεις χρόνο. Όταν δηλαδή φρενάρεις επανέρχεσαι στο γκάζι άμεσα με απειροελάχιστη καθυστέρηση σε αντίθεση με το σύστημα iBR. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι μπορεί να το χρησιμοποιήσει και ως φρένο στην αγωνιστική οδήγηση γι’αυτό άλλωστε δεν έχει τοποθετηθεί στην σπορ σειρά FZ.

 

Στο σύνολο το RiDE αποτελεί ένα ολοκληρωμένο και σύγχρονο αξεσουάρ που εξυπηρετεί κυρίως σαν βοήθημα στην προσάραξη στην προβλήτα και επιπλέον, χρησιμοποιείται ως σύστημα επιβράδυνσης με άριστα αποτελέσματα, αίσθηση και ασφάλεια.

 

Ευχαριστούμε θερμά την Μοτοδυναμική Α.Ε.Ε. επίσημη αντιπροσωπεία των προϊόντων YAMAHA στην Ελλάδα για την πρόσκλησή της στην Πανευρωπαϊκή Παρουσίαση των Yamaha WaveRunner.

 

 




Η μανέτα που κάνει τη μεγάλη διαφορά.

H πλάγια οπή του κλαπέ της όπισθεν.

Slalom στα κούτσουρα του ποταμού.

Οι απογευματινές συνθήκες της δοκιμής.



Απίστευτες οι απογευματινές καιρικές συνθήκες.

Η πλωτή εξέδρα της Yamaha.